Annons

Lite råd av er kunniga tack.

Produkter
(logga in för att koppla)

Lottaplott

Ny medlem
Jag har haft en Canon Eos 400 där blixten har lagt av så nu tar jag chansen att byta till Nikon (kände mig aldrig hemma med Canon).

Det jag är ute efter just nu är en kamera som tar bra bilder på auto. En kamera som är lätt att bara slita åt sig och fotografera barn i rörelse.
Jag vill även kunna ta bilder manuellt givetvis men med två små barn så är de spontana vardagsbilderna betydligt fler än lite konstnärliga bilder.

Kameran måste ha filmfunktion, även här för vardagsfilm.

Efter lite googlande så verkar d3100 vara en kamera som borde passa mig. Ni som har lite bättre koll, tycker ni att det låter som min kamera?

Har även tittat lite på d5000 och d90 men nu börjar jag känna mig ordentligt vilse.


OM det nu blir en d3100, bör jag köpa med objektiv 18-105 eller med två objektiv 18-55 + 55-200 eller 18-55 + 55-300.
Det är som sagt mycket familjebilder på barn och mest närbilder på dessa.

Help, please :)
 
Hej ! En D3100 borde passa fint för ditt ändamål,den är även nyare och "bättre" än D5000.Sen är så klart D90 strået vassare men kostar lite mer men är värt merkostnaden om din budget tillåter,Men D3100 är faktiskt en bra kamera och har nyare och bättre filmfunktion än de båda andra med bla autofokus vid filmning vilket de andra saknar.Du får mer brännvid om du köper en normalzoom (18-55) och ett 55-300.
Så mitt råd är att ska du mest fota så gå på D3100 eller D90 som är ännu bättre och ska du filma mycket så gå på D3100.Sen har nu D7000 kommit som är bra på båda foto och film, men den ligger ganska mycket högre i pris också ! MVH.
 
Du är inne på rätt spår med D3100, den blir perfekt.
Jag skulle skaffa mig ett AF-S 35/1.8 i första hand och zoomar i andra hand.
18-55VR + 55-300VR eller bara 18-105VR. Behöver du tele >100mm?
Samt en bra blixt som SB600.
 
En tanke som slår mig är AF vid filmning ihop med barn? Jag vet inte, men det är ju inte många positiva ord man hör om det ämnet.

En kompakt som P7000 eller en enkel videokamera skulle kanske göra ett bättre jobb där?
 
Tack för era svar.
Har nog bestämt mig för att det blir en d3100 med 18-105objektiv som standard och ett 35/1.8 utöver detta.

Filmandet kommer bara vara kortare klipp i vardagen, När vi ska filma mer så har vi filmkamera redan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.