Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite lite hjälp inför plåtning imorrn!

Produkter
(logga in för att koppla)

Joanna_D

Aktiv medlem
Det är då min allra första "bröllopsplåtning" någonsin och jag tar dessutom betalt för den... pga väldigt dålig ekonomi så tar jag 1000 kr och de var nöjda med det priset så jag tycker väl det är OK ändå.

Iaf, det är ett par som kommer utifrån sthlm, ska ifta sig i vaxholms rådhus och ville ha: "vi hade tänkt oss bara nåt porträtt utomhus. "

Det låter ju inte så avancerat. MEN, deras två små barn skulle också vara med. Gör det det hela svårt? Att fota alltså. Samt, de frågade om vaxholm "passade" annars kunde jag få ge förslag vart man kunde fota. Jag har aldrig varit på vaxholm, men om det bara gäller några porträtt så borde det ju inte vara så svårt att hitta något bra område precis nära som går bra? Eller?
Och betalning, hur gör man egentligen med det?! Jag vet liksom inte... Det är ju inte vitt, har ingen f-skattsedel elr så, ska man ta det då eller efter... De ska få 10 bilder utskrivna och alla på cd skickade.

Ja jag borde nog blivit lite säkrare på det här tidigare, men nu vet jag det iaf. Är nervös. Om någon svarar så är det jättesnällt iaf!

OBS har nikon D80 + Sigma 18-50 2.8 och en extern blixt nissin di622, det borde räcka kanske? och lite redigering i lightroom..
 
Tyvärr är det inte så att det finns ett fribelopp om 50 000.- Beloppet avser en enstaka försäljning av ett föremål som du har haft i din privata ägo.

All hobbyverksamhet är skattepliktig från första kronan men normalt så ger inte hobbyverksamheten någon vinst eller i vart fall är det aldrig någon som redovisar hobbyvinst......

Beträffande fotograferingen, så har du redan tagit steget att tackat ja till jobbet. Jag vet inte om du har någon relation till brudparet eller vad de förväntar sig. Ser att du tar en del porträtt, så det är väl bara till att fortsätta med den stilen som du har.

De flesta som fotograferar uppdrag, t.ex. bröllop har som regel ett genomtänkt upplägg, reservplan efter väderleken och framför allt haft en genomgång med i detta fallet brudparet om poser osv.

Mitt tips till dig, så här i sista minuten.

Ta de säkra bilderna först med klassiska poser.
Ta detaljbilder på klädsel, blommor och hår
Ta individbilder på varje person
Om tid finns och vädret tillåter, var kreativ och ta de där udda bilderna. Våga ta mot solen (med blixt) osv osv....

Edit: Sök Björn Sorkin på FS. Han tar mycket bröllopsbilder i Sthlm:s trakten. Kika lite på hans gallerier. Där får du mycket tips och ideér på poser.
 
stalltips

Jag börjar ödmjukt med en förmaning..

Skicka aldrig en cd med tiffar! Då kan de reproducera och redigera om dina bilder hur de vill i oändlighet. Ge dom en skiva med webupplösta bilder som de kan ha på sin facebook och hemsida mm men alla extrabeställningar vill du kunna ta betalt för. Det må vara deras bröllopp men bilderna och rättigheterna därtill är DINA! Se till att ditt namn blir med i metadatan, för din egen säkerhet. Vattenstämpel kan du göra i PS också.

1000 kronor kan ju vara ett rimligt pris för själva plåtningen om du känner dig osäker och så, men då ska de betala separat för printarna om du ska kunna gå runt. Försök få till det så att du får ordna med bilderna till tackkorten också så att du kan ta betalt för dom med.

Googla brölloppsbilder, kolla också här på FS. Om du tittar bland grupper-->kurser och utbildningar-->viebäcks folkhögskola här på fotosidan så finns några exempel. De fotografer som lagt upp de bilderna har hemsidor du kan kolla på osv.

Ungarna måste inte vara med på alla bilder om inte brudparet önskar så. Men barn brukar vara ganska lätt. De kan leka och stoja runt föräldrarna och då är det bara att panga på till tusen med kameran så lovar jag att du får massor av fina ansiktsuttryck både på föräldrarna och barnen. Om inte föräldrarna blir stingsliga för att de vill ha barnen stilla. Men då kan du säga till föräldrarna att det är helt ok att de leker runt lite.

Och en sak. Börja med de klassiska brölloppsbilderna. Händerna, buketterna, en kyss osv. De kommer dom att vilja ha om några år. Sen kan du freaka med motljus etc om inte annat så för att du kommer lära dig mycket på det.

Men en sak. När deras kompisar gifter sig och ringer dig måste du ta mer betalt för att inte konkurrera på fula villkor. Jag tycker att man kan ta mindre betalt när man är osäker och så men man måste hela tiden stegra sitt pris tills man är säker på sin sak och kan gå på sff:s rekommendationer. Och då bör du ha f-skatt om du inte vill ha ett argt samtal från barskrapan.


Ur sff:s prisguide
BRUDPAR - GRUNDPRIS FÖR FOTOGRAFERING
Bröllopsfotografering 1 timme 2 300 kr
Bröllopsfotografering 2 timmar 4 380 kr
Bröllopsfotografering 6 timmar 10 700 kr
Helgtillägg från 400 kr

Jag bör tillägga att sådana priser är svåra ens för en yrkesfotogaf att ta idag just för att det finns så många som kan ta uppdrag.

Slutligen vill jag tipsa om kastellet i Vaxholm. Jag vet inte hur öppet det är och så men det är väldigt fint.

Lycka till! / Hampus

Ps. Se till att du har en b-plan om vädret blir dåligt. Det kan växla snabbt i skärgården.
 
TACK TACK TACK!!! Massa bra tips.. Och ja, f-kattsedel det blir helt klart när jag har lite bättre utrustning och faktiskt kan ta jobb som fotograf (det händer ju i princip aldrig i dagsläget, fotar bara tfp annars)

Jag börjar ödmjukt med en förmaning..

Skicka aldrig en cd med tiffar! Då kan de reproducera och redigera om dina bilder hur de vill i oändlighet. Ge dom en skiva med webupplösta bilder som de kan ha på sin facebook och hemsida mm men alla extrabeställningar vill du kunna ta betalt för. Det må vara deras bröllopp men bilderna och rättigheterna därtill är DINA! Se till att ditt namn blir med i metadatan, för din egen säkerhet. Vattenstämpel kan du göra i PS också.

1000 kronor kan ju vara ett rimligt pris för själva plåtningen om du känner dig osäker och så, men då ska de betala separat för printarna om du ska kunna gå runt. Försök få till det så att du får ordna med bilderna till tackkorten också så att du kan ta betalt för dom med.

Googla brölloppsbilder, kolla också här på FS. Om du tittar bland grupper-->kurser och utbildningar-->viebäcks folkhögskola här på fotosidan så finns några exempel. De fotografer som lagt upp de bilderna har hemsidor du kan kolla på osv.

Ungarna måste inte vara med på alla bilder om inte brudparet önskar så. Men barn brukar vara ganska lätt. De kan leka och stoja runt föräldrarna och då är det bara att panga på till tusen med kameran så lovar jag att du får massor av fina ansiktsuttryck både på föräldrarna och barnen. Om inte föräldrarna blir stingsliga för att de vill ha barnen stilla. Men då kan du säga till föräldrarna att det är helt ok att de leker runt lite.

Och en sak. Börja med de klassiska brölloppsbilderna. Händerna, buketterna, en kyss osv. De kommer dom att vilja ha om några år. Sen kan du freaka med motljus etc om inte annat så för att du kommer lära dig mycket på det.

Men en sak. När deras kompisar gifter sig och ringer dig måste du ta mer betalt för att inte konkurrera på fula villkor. Jag tycker att man kan ta mindre betalt när man är osäker och så men man måste hela tiden stegra sitt pris tills man är säker på sin sak och kan gå på sff:s rekommendationer. Och då bör du ha f-skatt om du inte vill ha ett argt samtal från barskrapan.


Ur sff:s prisguide
BRUDPAR - GRUNDPRIS FÖR FOTOGRAFERING
Bröllopsfotografering 1 timme 2 300 kr
Bröllopsfotografering 2 timmar 4 380 kr
Bröllopsfotografering 6 timmar 10 700 kr
Helgtillägg från 400 kr

Jag bör tillägga att sådana priser är svåra ens för en yrkesfotogaf att ta idag just för att det finns så många som kan ta uppdrag.

Slutligen vill jag tipsa om kastellet i Vaxholm. Jag vet inte hur öppet det är och så men det är väldigt fint.

Lycka till! / Hampus

Ps. Se till att du har en b-plan om vädret blir dåligt. Det kan växla snabbt i skärgården.
 
Tack så mkt för ditt svar, bra tips om själva bilderna !! Upskattas mkt!!

Tyvärr är det inte så att det finns ett fribelopp om 50 000.- Beloppet avser en enstaka försäljning av ett föremål som du har haft i din privata ägo.

All hobbyverksamhet är skattepliktig från första kronan men normalt så ger inte hobbyverksamheten någon vinst eller i vart fall är det aldrig någon som redovisar hobbyvinst......

Beträffande fotograferingen, så har du redan tagit steget att tackat ja till jobbet. Jag vet inte om du har någon relation till brudparet eller vad de förväntar sig. Ser att du tar en del porträtt, så det är väl bara till att fortsätta med den stilen som du har.

De flesta som fotograferar uppdrag, t.ex. bröllop har som regel ett genomtänkt upplägg, reservplan efter väderleken och framför allt haft en genomgång med i detta fallet brudparet om poser osv.

Mitt tips till dig, så här i sista minuten.

Ta de säkra bilderna först med klassiska poser.
Ta detaljbilder på klädsel, blommor och hår
Ta individbilder på varje person
Om tid finns och vädret tillåter, var kreativ och ta de där udda bilderna. Våga ta mot solen (med blixt) osv osv....

Edit: Sök Björn Sorkin på FS. Han tar mycket bröllopsbilder i Sthlm:s trakten. Kika lite på hans gallerier. Där får du mycket tips och ideér på poser.
 
Konkurera på fula villkor ?
Har man låga omkostnader så sätter man det pris man vill ha.
Hellre andras kunder än inga alls , fri konkurans.

Jag ska fota ett bröllop gratis i sommar , högupplösta redigerade bilder ska de få på köpet också.
 
Konkurera på fula villkor ?
Har man låga omkostnader så sätter man det pris man vill ha.
Hellre andras kunder än inga alls , fri konkurans.

Jag ska fota ett bröllop gratis i sommar , högupplösta redigerade bilder ska de få på köpet också.

du tror inte det var det här han menade:
Jag vet liksom inte... Det är ju inte vitt, har ingen f-skattsedel elr så,
 
Konkurera på fula villkor ?
Har man låga omkostnader så sätter man det pris man vill ha.
Hellre andras kunder än inga alls , fri konkurans.

Jag ska fota ett bröllop gratis i sommar , högupplösta redigerade bilder ska de få på köpet också.

Tror han (mellan raderna) menar att man får ta mera betalt när man jobbar "vitt" för att få runt det hela.
 
Konkurera på fula villkor ?
Har man låga omkostnader så sätter man det pris man vill ha.
Hellre andras kunder än inga alls , fri konkurans.

Jag ska fota ett bröllop gratis i sommar , högupplösta redigerade bilder ska de få på köpet också.

Det låter som att du måste ha riktigt låga omkostnader om du ska få gratis att gå runt kompis. Andra har ju en hyra att betala, som inte är gratis. Men jag antar att det är ett jobb du gör för en kompis fast du ville provocera lite. Jag har också plåtat gratis och levererat högupplösta tiffar. Det har jag gjort mot tidsskrifter också, för det kan också vara en investering.

Klart att konkurrensen är fri, det ska den vara. Men frågan är vad man vill konkurrera med. Har man kompetens vill man ju ha betalt för den, någonstans har man gjort en investering för att få den med. Och det är klart, har man inte investerat något så har man inget annat än priset att konkurrera med.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.