Annons

Lite hjälp på vägen

Produkter
(logga in för att koppla)

Pojken

Avslutat medlemskap
Hej

Har precis köpt min första mer "avancerade" kamera. Och har lite funderingar. Exponering ska den alltid vara 0? Och i så fall varför (varför inte) Exempel. Och sen har jag ett litet stapel diagram i skärmen som jag tror har med exponeringen att göra, hur ska det vara för att vara perfekt?
Jag har en sony 828 om det är nån som undrar.

Tacksam för svar.
 
vad menar du med att exponeringen ska vara 0?
stapeldiagramet visar hur bilden är exponerad. om den är för ljus eller för mörk, ofta har nyare d-kameror en funktion som visar vilka delar av bilden som är under/överexponerad genom att blinka.
 
Exponering

Jo i min kamera (om man ställer på M läget) så ändras ev värdet beroende på hur man ställer slutare och bländare, bilden blir även ljusare och mörkare. Men ska det där ev värdet alltid vara 0.

/Daniel
 
På Sony är det som följer: i A resp S-lägena så kan du ställa in kompensering +/- om man t.ex. fotar snö. (Se länken innan för bättre förklaring).

I M-läget däremot så kan du inte ställa in kompenseringen eftersom det är du själv som ställer både slutartid och bländare, alltså rapporterar kamerans ljusmätare bara hur din exponering kommer bli med nuvarande inställningar. Och ja, för en korrekt (medelgrå) exponering så skall du ställa in bländare/slutare så att exponeringen visar 0.

M/A/S heter andra saker på andra kameror men de brukar fungera på samma sätt.

Är man duktig på att ljusmäta (spotmätning), så bör väl behovet av exponeringskompensation vara mindre.
 
Senast ändrad:
Exponering

Okej tack för era råd jag har läst den där artikeln jag förstår inte riktigt det där med asa (har aldrig hört talas om det). Men en regel kan man säga att natur motiv ska det vara ev0 men i motljus kanske man ska ha ev-1 eller nått?

/Daniel
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.