Annons

Lite funderingar på teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Hej,
har en Pentax k10d och börjar bli lite sugen på att byta ut mitt billiga telezoom mot något bättre. Men just till Pentax är det teleutbudet lite begränsat. Har alla fall kommit fram till två alternativ, men är öppen för andra förslag.

Alt1:
Pentax SMC-DA* 50-135/2,8 ED (IF) SDM
Sigma EX 100-300/4,0 DG APO (så småningom i mån om pengar)

Alt2:
Sigma/Tamron 70-200 2.8
Pentax SMC-DA* 300/4 ED (IF) SDM (så småningom i mån om pengar)

Blir ungefär samma pengar för båda altenativen, fördelen med första är att jag kan köpa Pentax-objektivet på engång, men jag är lite osäker på bildkvaliten på Pentax-objektivet. Medans i alt.2 så vet man aldrig när det kommer till Pentax.

Jag fotar allt från sport till natur och porträtt bilder.




Tack på förhand!
/Jonas
 
Jag har inte något av de objektiv du räknar upp, men av alla användarrecentioner jag sett så verkar Pentax 50-135 vara en riktig fullträff.
 
Det har inte förekommit några rapporter om problem med DA Star 50-135 f/2,8. Det uppskattas av många användare och det finns mängder av fantastiska bilder ute på "nätet" tagna med det. Sedan så fick det ju toppbetyg i Chasseur D'Image. Skarpt och bra.

DA Star 300 är nyare på marknaden och det finns inte lika mycket material ute om det, men redan nu finns iaf många användarrapporter och bildexempel på Dpreview som säger det är riktigt bra.

Det ersätter FA Star 300 f/4,5 som var ett riktigt bra objektiv på sin tid. DA Star 300 sägs vara (av användarna) ännu bättre. (DA Star har en annan optisk konstruktion).
 
Men då blir det nog Pentax 50-135, känner också mer och mer att jag är tilltalad av zoom-omfånget. Sen får jag se om det blir ett Sigma 100-300 så småningom.

Sen funderar jag på om det är värt att köpa gluggen från ebay, ligger en ute nu för ca 6500 med frakt. Men då är ju frågan om prisskillnanden motiverar strulet med om det blir något fel på gluggen och man måste reklamera något...
 
Tamron 70-200/2.8 har jag läst och sett bilder av som är sjuktskarpa, ligger i nästan i L klass om man är canonist, och så har den mjukare bokeh än sigmas.
Det ska jag införskaffa så fort ekonomin tillåter iaf :)
 
Henrik F skrev:
Tamron 70-200/2.8 har jag läst och sett bilder av som är sjuktskarpa, ligger i nästan i L klass om man är canonist, och så har den mjukare bokeh än sigmas.
Det ska jag införskaffa så fort ekonomin tillåter iaf :)

Jag var också grymt sugen på den, men då är ju problemet att den inte finns till Pentax än och inget datum är satt när den ska komma heller. Som vanligt när man ska köpa något vill man ha den NU ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.