Annons

Lite frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Therése.L

Medlem
Jag är ny och har lite frågor....

När jag tittar på bilderna som andra lägger upp så är de så klara och skarpa. När jag scannar mina bilder så blir de inte alls så skarpa, så har det att göra med min scanner? Eller finns det något "knep"?

Min andra fråga är hur man får en ram runt bilden? Görs den i photoshop eller kan man kryssa i någon ruta på min sida för att få bilden ramad?


/Therése
 
Jag tar mig friheten att illustrera med din bild, hoppas det är ok.

Mycket handlar om att få till kontrasten rätt. Det enklaste verktyget att börja med är Nivåer/Levels. Drar man lite i spakarna för svartpunkt och vitpunkt så brukar det göra en hel del skillnad till det bättre.

Sen är oskarp mask ett obligatorium för alla inskannade bilder. Radie 0,4 är rätt lagom för bilder på bildskärm. Mängd efter smak.

Ram görs i Photoshop. Ett enkelt sätt är att ställa in en bakgrundsfärg och sen öka storleken på arbetsytan/canvasen.
 

Bilagor

  • namnlöst-1.jpg
    namnlöst-1.jpg
    38.2 KB · Visningar: 264
Hej Therése.

Vilken typ av scanner har du?

För just ett av problemen med billigare typer av scanners är att bilderna har en tendens att bli lite suddiga, jag har en billig flatbäddsscanner som är starkt begränsad och jag får det problemet som jag försöker minska genom att efterbearbeta i photoshop. Jag ska köpa en film / dia scanner i framtiden för dom ger generellt sett betydligt bättre bildkvalitet.

Vad gäller ramar så är jag ingen expert men det borde väl gå i Photoshop, det mesta verkar gå med PS.
 
tack

Tack, då vet jag. :)


Jim Heikkinen,
bilden blev väldigt fin! En stooor skillnad!


Magnus Svensson,
jag har en Agfa scanner, Snap scan e52. Den gör lite som den vill....ibland scanner den bra och ibland inte. Ofta bra, men inte så bra som bilderna är scannade på den här sidan (många av dem).


/Therése
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.