Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite frågor ekonomifrågor :)

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr.X

Aktiv medlem
Hej, lite dumma frågor :)

Som bekant är det oftast billigare att inhandla gluggar och kamerahus i utlandet så frågan slog mig: Jag hade tänkt göra ett större inköp, typ en DH2:a och nån glugg.

Själva frågorna:

1) Kan jag dra av inköpet som vanligt i deklarationen?

2) Tullavgifter inom EU resp. USA?

3) Någon som haft erfarenheter av bra & billiga EU butiker?

Tack på förhand!

/Christian

1. Ja, om du förtullar den när du tar in den så får du dra av momsen (förutsätter naturligtvis att du har firma). Att försöka dra av den utan att deklarera den är väl lite dumdristigt..

2. Tullavgifterna inom EU är 0%, men om du handlar genom din firma och uppger detta så drar ursprungslandet av sin moms och den svenska momsen ska sedan läggas på (för att sedan dras av igen).

3. www.internet-photo.de och www.technikdirect.de

Har ingen firma än men kommer att dra igång en inom kort och hade då tänkt utöka inventariet.

Angående köp från utlandet så är ju frågan om det är värt besväret för någon tusenlapp mindre som i slutändan kanske går åt till frakt m.m :)

Tack för infon!

/Christian

Jag vill påstå att det inte är värt det. I synnerhet om besparingen inte är mer än ett par procent. Särskilt om du har firma och kan dra av alla sådana inköp. Som professionell användare är det heller ingen nackdel att ha en bra kontakt med en bra svensk återförsäljare som kan hjälpa dig om du får problem etc.

Om du skall starta företag så är det värt att tänka på att:

Elektronik och fotoprodukter är förhållandevis billiga i Sverige och det är lätt att dra av momsen på svesksålda varor.

Det är mycket lättare att få hjälp med garanti och annan service på svesksålda varor.

Det är för mycket arbete med förtullning och administration för att det skall vara värt att tjäna mindre än 40% på utlandsköp.

Skall du starta företag ,så gör det innan du köper utrstningen för att kunna dra momsen för det är där största vinsten ligger i.o.m. att Sverige har så hög momssats.

MVH
Kenneth

Ett EF 70-200/2.8L kostar 12000:- Med moms + tull + frakt från USA. Drar man sedan av momsen så kostar det således ca 9000:-

I Sverige kostar samma optik ca: 11900:- exkl. moms..

Om det är lönt med en besparing på nästan 3000:- är ju en fråga som man får ställa sig. Garantin på t.ex. Nikons och Canons objektiv skiljer sig inte på något sätt oavsett var du köper den. Det är bara att lämna in. Är man dessutom medlem i Canon CPS så får man låna ett objektiv under reperationstiden..

KRF skrev:
Om du skall starta företag så är det värt att tänka på att:

Elektronik och fotoprodukter är förhållandevis billiga i Sverige och det är lätt att dra av momsen på svesksålda varor.

Det är mycket lättare att få hjälp med garanti och annan service på svesksålda varor.

Det är för mycket arbete med förtullning och administration för att det skall vara värt att tjäna mindre än 40% på utlandsköp.

Skall du starta företag ,så gör det innan du köper utrstningen för att kunna dra momsen för det är där största vinsten ligger i.o.m. att Sverige har så hög momssats.

MVH
Kenneth

Precis vad jag kommit fram till också även om nu garantin som Jesper säger gäller worldwide. Billigt kommer det ändå inte att bli, det är bara att konstatera :p

Försäkringar

En till grej när jag väl är på G, vad använder ni er av för försäkringar. Jag har lite "drulle"-försäkringar som täcker 30.000kr ca. Det blir ju en 7-tusan till premie om man skall ha allrisk på allt, hur har ni löst den frågan?

/Christian

Hej
Jag har mina prylar försäkrade hos gefvert. http://www.gefvert.se
Tror att min årspremie är någonstans mellan 1000-1500 för prylar värt 47000. Där skall det ingå ersättning för stöld i hemmet, påresea, kontoret osv samt drulle om man visat normal aktsamhet.
/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar