** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite frågor efter skärmkalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

Mafor

Aktiv medlem
Jag har precis kalibrerat min skärm med hjälp av CoulorVision Spyder2 och fick lite funderingar.

1) Jag har tillgång till en Colorchecker från Gretag Macbeth. Kan jag verifiera min kalibrering genom att ta kort på den. Hur gör jag för att göra detta?

2) När jag är i Photoshop ser färgerna bra ut men i överiga windows så får jag en blåton i färgerna. Vad beror detta på. För att RGB skulle vara på samma nivå fick jag dra upp blå och sänka röd ganska mycket under kalibreringen

3) Om jag nu fotar med sRGB eller Adobe RGB kommer dessa bilder att se likadana ut i Photoshop CS2 eller Elements. Jag hörde av en kompis att Adobe RGB ser gråa och platta ut om man inte efterbehandlar dom. Är det sant? Varför gör det i sådana fall det?

4) Om jag fotar i RAW använder kameran sRGB eller Adobe RGB då eller har den inställningen då ingen betydelse?

Tack på förhand!

1. Vet inte, verkar konstigt och mer troligt att kontrollen blir fel än att skärmfärgerna är det.

2. Kolla i kontrollpanelen -> bildskärm -> inställningar -> avancerat -> färgmatchning
Där ska den profil du vill använda ligga som default. Jag är osäker på om windows plockar upp det vid systemstart eller om det är något annat program jag installerat, typ photoshop som gör det.

3. Adobe RGB ser konstigt ut när det visas av program som inte bryr sig om den inbäddade profilen utan tolkar det som S-RGB. Det är de flesta windows program som webbläsare mm. Däremot plockar Photoshop med flera bildbehandlingsprogram upp rätt färger.
Därför bör man spara i S-RGB om man ska använda bilden på webben eller så. Man kan gott ta bilden i Adobe RGB och konvertera till S-RGB senare.

4. Det har ingen betydelse, man sätter dit färgprofilen i datorn i raw konverteringen när man fotar raw.

Mafor skrev:
Jag har precis kalibrerat min skärm med hjälp av CoulorVision Spyder2 och fick lite funderingar.

1) Jag har tillgång till en Colorchecker från Gretag Macbeth. Kan jag verifiera min kalibrering genom att ta kort på den. Hur gör jag för att göra detta?
Gå till www.brucelindbloom.com/downloads/ColorCheckerCalculator.tif.zip och hämta hem den fil på Colorcheckerkortet som finns där. Öppnar du den på skärmen ska den se ungefär ut som ditt kort.

2) När jag är i Photoshop ser färgerna bra ut men i överiga windows så får jag en blåton i färgerna. Vad beror detta på. För att RGB skulle vara på samma nivå fick jag dra upp blå och sänka röd ganska mycket under kalibreringen

Det är ett lite märkligt resultat. Det verkar som om du kalibrerade din skärm lite kallt och sedan har din profil kompenserat för detta. Jag skulle nog börja om och nollställa alla inställningar i skärmen.

3) Om jag nu fotar med sRGB eller Adobe RGB kommer dessa bilder att se likadana ut i Photoshop CS2 eller Elements. Jag hörde av en kompis att Adobe RGB ser gråa och platta ut om man inte efterbehandlar dom. Är det sant? Varför gör det i sådana fall det?

Det är inte sant om du har ett färghanterat program. Om man öppnar bilderna i ett program som inte hanterar färgprofiler stämmer det dock. Men varför ska man göra det? Ett bildbehandlingsprogram utan färghantering är inte så lyckat...

4) Om jag fotar i RAW använder kameran sRGB eller Adobe RGB då eller har den inställningen då ingen betydelse?

Ingen som helst betydelse om du inte använder kamerans egen råfilskonverterare. Då brukar den ställa in den färgrymd du valt i kameran som den färgrymd du ska arbeta med. Inget vidare val eftersom de flesta digitala kameror har ett betydligt större färgomfång än så.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar