Annons

Lite frågor ang KM 5D (köp ångest)

Produkter
(logga in för att koppla)
Från www.pentax.se:

Objektivfattningar


PENTAX DA-objektiv
Objektivserie speciellt framtagen för digital systemkameror (CCD sensor storlek 23,5x15,7mm). Passar ej 35mm systemkameror.
Saknar bländarring, bländaren styrs manuellt via kamerahuset (vid exponeringsläge Bländarautomatik "Av" eller Manuellt "M").
- Autofokus
- Specialanpassade för bildsensor 23,5x15,7mm
- Passar ej 35mm systemkameror
- Kontakter för kommunikation mellan objektiv-kamerahus
- Saknar bländarring
*ist D, *ist DS och *ist DL information
Ger full kompatibilitet med kamerans funktioner.

PENTAX FA-J objektiv
35mm objektiv anpassad till senare modeller av 35mm systemkameror och digitalkameror. Saknar bländarring, bländaren styrs manuellt via kamerahuset (vid exponeringsläge Bländarautomatik "Av" eller Manuellt "M").
- Autofokus
- Ej lämpad för äldre 35mm kamerahus
- Kontakter för kommunikation mellan objektiv-kamerahus
- Saknar bländarring
*ist D, *ist DS och *ist DL information
Ger full kompatibilitet med kamerans funktioner.

PENTAX F (KAF) och FA (KAF2) objektiv
35mm objektiv med autofokus och kontakter för kommunikation mellan objektiv-kamerahus. FA fattningen är dessutom försedda med extra strömkontakt för motorzoom för vissa objektiv.
- Autofokus
- Kontakter för kommunikation mellan objektiv-kamerahus
*ist D, *ist DS och *ist DL information
Ger full kompatibilitet med kamerans funktioner. Observera att objektivet alltid ska stå i läge "A".

PENTAX A (KA) objektiv
35mm objektiv med manuell fokus och försedda med kontakter för kommunikation mellan objektiv-kamerahus
- Manuell fokus
- Kontakter för kommunikation mellan objektiv-kamerahus
*ist D, *ist DS och *ist DL information
Ger kompatibilitet med kamerans flesta funktioner.
Autofokus fungerar ej.
11-fokuspunkter fungerar ej (endast den centrala punkten ger fokushjälp = redosignal i sökaren)
P-TTL Auto blixt fungerar ej.
Observera att objektivet alltid ska stå i läge "A".


PENTAX M (K) objektiv
35mm objektiv med manuell fokus. Saknar A-läget (automatik) på bländarringen vilket gör att Bländarautomatik (Av) samt Programautomatik (P) ej fungerar.
- Manuell fokus
- Saknar kontakter för kommunikation mellan objektiv-kamerahus
- Ej A-läge på bländarring
*ist D, *ist DS och *ist DL informationKan användas med inskränkningar av kamerans funktioner. Eftersom både *ist D och *ist DS saknar mekanisk avkänning av inställt bländarvärde krävs det att objektivet bländas ned till aktuell arbetsbländare vid exponeringsmätning.
Endast Manuellt (M) läge bör användas.
På *ist D kan Hypermanuellt läge användas.
Används läge Av (Tidsautomatik) kommer kameran, oavsett bländarringens läge, alltid att exponera efter objektivets största bländare (full öppning).
På *ist DS och *ist DL kan AE-L knappen aktiveras i menyn "Spec. inställningar" så att kameran bländar ned till vald arbetsbländare och slutartiden anpassas automatiskt.


PENTAX Gäng (S) objektiv
35mm objektiv med manuell fokus. Har ej bajonettfattning utan en skruvgänga. Kan förses med en adapter för K-bajonett.
- Manuell fokus
- Skruvgänga
*ist D, *ist DS och *ist DL information
Kan användas med K-adapter. Endast Manuellt (M) läge samt objektivet nedbländat till aktuell arbetsbländare vid exponeringsmätning samt exponering.

PENTAX K-adapter
För äldre objektiv med skruvgänga för att erhålla K-bajonett
 
Har kollat lite och Minolta 5D har bild stabilisator vilket inte Pentaxen ha men å andra sidan är den ca 1500:- dyrare.

Är det något man ha användning för?
Kan ju nämna att min ursprungliga budget för kamera låg på ca 4000-5000:- .
 
Antiskaken är väldigt bra, jag har kunnat ta många bilder som en polare med canon inte kunde ta pga slutartiden ;) 5D är definitivt värd 1500 extra
 
davidsson.henrik skrev:
Finns det någon sida där man kan se skilnaden mellan med eller utan bild stabilisator?
Om man inte haft bildstabilisator så saknar man det nog ej men har man haft AS ett tag så vill man aldrig vara utan det, inte minst under det mörka vinterhalvåret när AS på min D7D arbetar för högtryck!

Du kan i grova drag handhålla kameran med 3 stegs längre tid än utan. Många har också fått för sig att bildstabilisering bara är nåt man har användning av vid längre brännvidder men jag lovar dig att den även är oerhört användbar vid kortare brännvidder.

AS är kanske inte något som totalt kan styra val av system men om man är osäker och det står och väger mellan två system som för övrigt känns jämnbördiga så tycker jag att AS kan vara avgörande. Detta under förutsättning av att man inte bara älskar att använda stativ förstås-:)
 
AS i huset är underbart, det går inte att förneka! (såvida man inte äger ett stort företag som satsat stenhårt på att bygga in tekniken i objektiven..).
Ett exempel är när du fotar med 'slowsync-blixt' inomhus för att få med mer av det naturliga ljuset i bilden - då är det kalas att kunna ta skarpa handhållna bilder på omkring 1/8s med normalobjektiv!

/Per
 
Om nu ekonomin är viktig kan du ju kika på priserna lite längre söderut, tex www.majdic.de har 5D-kitet för 512 euro nu så jag har svårt att tro att du hittar en Pentax för 1500 mindre...
 
8000i skrev:
Om nu ekonomin är viktig kan du ju kika på priserna lite längre söderut, tex www.majdic.de har 5D-kitet för 512 euro nu så jag har svårt att tro att du hittar en Pentax för 1500 mindre...

Med tanke på att min utgångs budjet va på ca 4000:- så vill man ju inte gå upp för mycket lägga till 1500 så kommer man upp dit 1000 till så hittar man en bättre hux flux ha man ju dublat dudgeten:)

Men i morgon ska jag åka och kolla på 5D för 6000:- och en 7d på expert.
 
davidsson.henrik skrev:
Ska åka och titta i morgon har kanske fått tag i en 7D eller 5d. Är det någon större skilnad på dessa två?
Ergonomiskt sett, ja.
Om du har möjlighet så ska du jämföra dem så får du känna efter själv.

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.