Annons

Lite frågor ang KM 5D (köp ångest)

Produkter
(logga in för att koppla)

davidsson.henrik

Aktiv medlem
Har tittat på en Konica Minolta Dynax 5D + 18-70 mm. Är detta något att satsa på? Kommer det finnas optik nu efter Minolta lägger ner? Är detta en bra kamera. Har ej någon erfarenhet av systemkamera. Ska man satsa på det eller en typ Fuji S9500 Panasonic FZ7 tex? Vet ej hur stort eller hur länge foto intresset vara. Vad kostar ett optik som motsvara FZ zoom?
 
Det är märkligt, att någon fotograf vill jämföra kompakt digital kameror, typ Fuji S9500 eller Panasonic FZ7, med en D-SLR.
De representerar två helt olika världar, olika stora bildsensorer, olika möjligheter. Kompakterna ger, ännu så länge i utvecklingen, högre brus vid den mycket användbara känsligheten ISO 400.
Minolta har lämnat över försäljningen av kamerahus D-SLR och optik till Sony, säkerligen kommer Sony att fortsätta i Minoltas fotspår ...
Minolta lär fortsätta med sin tillverkning, men det skall saluföras som Sony produkter, det är det senaste jag har läst iaf, det finns tusentals fotofans till Minolta, runt hela världen, så efterfrågan saknas knappast ...
 
Inte alls dumt köp. Gott om beg. MF- objektiv samt att Pentax inom kort kommer att släppa en hel del trevliga objektiv (till de som redan finns).
 
MF- objektiv =? Vad behöver man för optik? Kan man gämföra "förstoringen" rakt av mellan lösa optik och fast i dom jag skrev om tidigare i tråden. Hittade ett kit med 18-55 och 50-200. för ca 7500:- Lite över min planerade budget.
 
MF= Manuell fokus.

Det kommer inte vara någon skillnad alls i tillgången på objektiv med dynax-fattningen, dock verkar inte alla fatta det, vilket leder till sånna här frågor, INGENTING LÄGGS NER! Det är bara Sony som tar över KM's grejer!
 
--------------------------------------------------
Anders Djerf skrev:

..INGENTING LÄGGS NER! Det är bara Sony som tar över KM's grejer!
--------------------------------------------------

Helt rätt!
Många tror att Konica-Minolta har gått i konkurs, så är inte fallet, lång ifrån, koncernen tillverkar bl.a. optik för andra ändamål fortfarande, än bara för konumentsidan, där de, enligt uppgifter, ändå fortfarande tillverkar, men kommer att säljas under Sony namn.
Förmodligen krävs det mycket kapital, för att hänga med i den ständigt förändrade digitala fotovärlden, varför K-M i god tid fick hjälp av Sony!
 
Du får en bättre kamera om du väljer en av experts prisnedsatta KM 7d. Även 5 d:n har varit bättre än Pentax i testerna. framförallt är det mindre brus osv. Du får dessutom AS på köpet.
Jag blir lite matt på alla som verkar tro att det inte kommer finnas ett enda passande objektiv att köpa i framtiden. Sony har fått en inkörd objektivfattning på köpet när man tog över, det finns en massa begagnade objektiv som passar. Och det är en stor fördel om man ska lansera egna kameror i framtiden. Sen har man ju även ett inkört samarbete med Carl Zeiss. Om allt går som jag hoppas så kommer vi att kunna köpa riktigt bra objektiv i framtiden, mycket bättre än vad KM:s Tamrontillverkade objektiv är.
Som jag sagt förut: Det finns fortfarande Erikssontelefoner att köpa även om det står Sony också på dom. Dessutom går den firman bra idag.
 
AS = antiskak.
I KMD7D och D5D är det inbyggt i kamerahuset, dvs funkar med alla objektiv.
Man kan använda lite längre exponeringstider på fri hand eftersom AS komponserar för ev skakningsoskärpa.
Canon och Nikon har det i några, dyra, objektiv. Då kallas det IS resp VR har jag för mig.

Pentax-objektiven funkar på deras Dslr.
Är det manuella, MF, objektiv kan man bara plåta med tidsautomatik (Av) på största bländare och med manuell ljusmätning (M) på alla bländare om man använder AE-L.
 
AS = Anti Shake, KM's CCD-Shift Technology som gör att sensorn rör sig för att motverka skaknigar, dvs du kan klara längre slutartider handhållet än utan AS. En väldigt användbar funktion :)

Note to self: Måste skriva snabbare ;)
 
Bara några funderingar:

Nu har jag inte alls hängt med i Sonys övertagande av Konica Minolta i detalj, men är det verkligen så problemfritt att köpa en KM-kamera? Vad händer om jag köper en 7D och något går sönder om ett år, kommer Sony fortfarande upprätthålla reservdelslager för modeller som då är utgångna?

Finns det någon pressrelease från Sony eller KM som berättar hur mycket supportansvar Sony tar för arvet dom får från KM?
 
Om jag förstår rätt kan man köpa begagnade objektiv till kameran utan störe problem det andra blev jag lite osäker på.
"Är det manuella, MF, objektiv kan man bara plåta med tidsautomatik (Av) på största bländare och med manuell ljusmätning (M) på alla bländare om man använder AE-L."

Kan man inte använda dom programen som finns i kameran utan måste köra helt manuellt?
 
Läs det jag skrev förut en gång till...

Anddje skrev:
Det kommer inte vara någon skillnad alls i tillgången på objektiv med dynax-fattningen, dock verkar inte alla fatta det, vilket leder till sånna här frågor, INGENTING LÄGGS NER! Det är bara Sony som tar över KM's grejer!

Sony kommer ta över servicen med ja.
 
davidsson.henrik skrev:
Om jag förstår rätt kan man köpa begagnade objektiv till kameran utan störe problem det andra blev jag lite osäker på.
"Är det manuella, MF, objektiv kan man bara plåta med tidsautomatik (Av) på största bländare och med manuell ljusmätning (M) på alla bländare om man använder AE-L."

Kan man inte använda dom programen som finns i kameran utan måste köra helt manuellt?
MF-objektiv till minolta kör du med adapter och du måste ställa allting manuellt.
 
Jag kanske var lite otydlig. :)
Manuella Pentaxobjektiv kan du använda till *ist DL, inte till D7D mfl.

Med MF-objektiv kan du inte använda de olika programmen, utan bara Av- och M-läget när det gäller ljusmätning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.