Advertisement

Annons

lite frågor är ny

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska vi vara petiga (nu har vi ju redan givit goda råd till trådstartaren) så skulle jag vilja påstå att det inte finns någon som vet hur en obehandlad råbild ser ut. En sån går inte att titta på och hitta något motiv i. Det finns alltid ett slags framkallning = behandling som görs för att det ska bli en bild av den. Även om man gör den behandlingen så neutral som möjligt, så är det lik förbaskat ett processande av bilden.

Tar man enbart RAW i kameran så ser man trots det bilden på displayen, men det är en jpeg som kameran har gjort av RAW-bilden, så det är inte RAW det heller, egentligen.

Men rejält med utrymme krävs det, det är riktigt. Till min namne Erikssons tre punkter vill jag lägga den fjärde, som andra också har berört, och det är lagringsutrymmet. En 7D skapar RAW filer på åtminstone 25 MB, så det går bara 40 bilder på en GB. Jag köpte nyligen 5TB hårddiskar, sammanlagt, och det kändes som en rätt rimlig investering. Fyra TB sitter i RAID-konfiguration i en server i nätverket, en server som bara drar till sig nya bilder, inte raderar gamla. Brinner inte huset är det ganska säkert. Brinner huset stryker diabilderna också med, så det är ekvivalent.

Varför inte köra raw+jpg?

Både hängslen och livrem, om vi uttrycker det så. Spara råfilerna så länge, arbeta med det du "kommer in i". Råfilerna finns ju kvar, om du inte vill peta med det så här i början.

Ett standardkit (som jag ser det) består av:
Kamera - (duh...!)
Kit-zoom - för användning varje dag
Blixt - ger mycket trevligare inomhusfoton när man lärt sig vrida & studsa ljuset rätt...
35mmF2 - inomhusfotografering, folk. Underlättar enormt jmf kit-objektivet i dåligt ljus
..............

Tillägg:
Makro
Telezoom
-Men bara om man kommer fram till att man behöver det!

50/1.8 är ett billigt (1000kr) och bra objektiv, men det är ju lite långt på en APS-kamera för de flesta. Snarare ett huvud/halvkroppsporträttobjektiv än för allmän användning. Svårt inomhus, om man inte har gott om plats.

Fotoskrivaren är ett DYRT men ack så roligt tillbehör man inte ska förakta. En bild på väggen. eller i ett kuvert som en present åt någon är alltid uppskattat - och det ger en helt annan fysisk "koppling" till bildtagandet. Denna koppling försvinner ganska lätt om man inte är publicerad, säljer bilder, eller fotar åt andra. Om man bara ser bilderna i datorn, och kanske någon websajt/Facebook - då blir det lätt lite mekaniskt efter en stund.

Skrivaren (eller att ta för vana att beställa utskrifter då och då) är ett bra sätt att faktiskt utveckla din hobby. Du ser bilderna på ett helt annat sätt, och tänker kanske också på ditt ftograferande på ett helt annat sätt. Detta hjälper dig att bli en bättre fotograf.

Fotoskrivaren är ett DYRT men ack så roligt tillbehör man inte ska förakta. En bild på väggen. eller i ett kuvert som en present åt någon är alltid uppskattat - och det ger en helt annan fysisk "koppling" till bildtagandet. Denna koppling försvinner ganska lätt om man inte är publicerad, säljer bilder, eller fotar åt andra. Om man bara ser bilderna i datorn, och kanske någon websajt/Facebook - då blir det lätt lite mekaniskt efter en stund.

Skrivaren (eller att ta för vana att beställa utskrifter då och då) är ett bra sätt att faktiskt utveckla din hobby. Du ser bilderna på ett helt annat sätt, och tänker kanske också på ditt ftograferande på ett helt annat sätt. Detta hjälper dig att bli en bättre fotograf.
Kloka ord. :)

Men det finns ju alternativ! Crimson skickar ju utskrifter nära nog med vändande post, så det finns ingen som helst anledning att låta bilderna stanna i datorn bara för att man inte har en skrivare!

Jag vill också passa på att betona kunskap före utrustning. Gå en kurs! Låna alla fotböcker du kommer över och läs dem!

Det här kriget om råformat ska jag väl inte gå in i, men en tråd där jag ställer frågor om vad råformatet kan göra som inte JPEG kan, kan ju vara intressant: Hur ta vara på större omfång hos raw?. Svaret från min horisont är att med god kunskap är det nästan ingen skillnad.

Per.

Ska vi vara petiga ... så skulle jag vilja påstå att det inte finns någon som vet hur en obehandlad råbild ser ut. En sån går inte att titta på och hitta något motiv i. Det finns alltid ett slags framkallning = behandling som görs för att det ska bli en bild av den. Även om man gör den behandlingen så neutral som möjligt, så är det lik förbaskat ett processande av bilden.

Tar man enbart RAW i kameran så ser man trots det bilden på displayen, men det är en jpeg som kameran har gjort av RAW-bilden, så det är inte RAW det heller, egentligen.

Du har säkert helt rätt! fast egentligen är det nog inte ens en Jpeg som syns, det är nog lysande bildpunkter. :)

Det finns många bildvisare (även gratis) som klarar av att läsa RAW och göra om detta så att vi kan se det som en bild på skärmen

Det är väl bara om man ska publicera bilderna på webben (eller i en digital fotoram?) som man måste göra om den till Jpeg.
Och enda nackdelen med RAW borde då vara lagringsutrymmet.

Nog om detta för min del. Jag avser inte att "kriga" som någon kallade det. Jag försöker förklara några olika saker så att trådskaparen själv kan skaffa sig en uppfatnnign om hur han själv vill göra.

I övrigt håller jag också med de som skriver att "öva fotografeing" är betydligt viktigare än att skaffa fler prylar.

Petter ...

Att jag började fota i raw är tack vara återkopplingen från Canons programvara DPP, inte bara exponering informationen utan även bildinställningarna som "picture style", skärpa, färg mättnad m.m.
Så tack vara DPP och raw så har jag lärt mig att göra bättre inställningar i kameran.

Dessutom så tycker jag att arbetsflödet med DPP är bra och enkelt vilket är en stor fördel även för oss nybörjare.

Här finns ett antal bra video lektioner om DPP:
http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=1228&fromTips=1

Det finns förstås en flickr grupp också:
http://www.flickr.com/groups/canon_dpp/

Kort sagt:
- Lär dig kameran (läs manualen!)
- Test olika inställningar
- Använd raw & DPP som återkoppling

Håller också med om att "öva fotografering är betydligt viktigare än att skaffa fler prylar."

Lycka till
/Leif

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar