Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite för ärlig?

Produkter
(logga in för att koppla)

unnebunne

Medlem
Det finns få saker jag ogillar med fotosidan. Men en sak drar ner allt ordentligt. Laddtiderna på bilder, sidor, allt är på tok för långa mellan kl 18-22 då de är som mest folk inne. Det kan jag alla gånger finna mig i på en gratissida. Men betalar man pengar för det borde man kunna slippa se texten..

"Fotosidan är för tillfället hårt belastad - vg försök igen om en stund."

Om man snabbt räknar på vad ni har för inkomster på sidan så rör det sig om 700000kr/år, nog vet jag att merparten går till skatter och dylikt. Men annars tror jag inte underhållskostnaderna på sidan är många lappar. Nog skulle ni kunna fixa lite mer bandbredd åt sidan?

Det var ett temporärt fel som uppstod nu runt 21:11. Varade väl ~5 minuter.

Det är inte av bandbredd som är flaskhalsen, det är CPU cyklarerna som tar slut.

Clindh kan utveckla det hela ....

-Thomas

Jag kan visst hålla med om att det är störigt!

Men kan man verkligen tekniskt sett "reservera" bandbredd åt betalande medlemar?

Utan att ikke betalande kan åka snålskjuts?

BTW:

Du skriver "allt är på tok för långa mellan kl 18-22 då de är som mest folk inne" är du verkligen säker på att detta beror på Fotosidan ?

Det kan inte vara så att resten av Internet oxå är väldigt belastad under den tiden oxå ?

Då menar ju typ hos dom olika operatörernas nätverk för konsumtprodukter, BBB, ADSL koppling etc.

-Thomas

photonicdelousions skrev:
...Men kan man verkligen tekniskt sett "reservera" bandbredd åt betalande medlemar?...

En del forum har varianten att bara ett visst antal ickebetalande kommer in på sidan - övriga får vänta på tur, medan betalande kommer in utan väntetid.

En sådan lösning skulle säkert ge fler betalande medlemmar.

PS De gånger jag upplever att Internet eller FS är segt, då drar jag ut nätverkssladdarna för mina söner :)

Vilken bredbandsoperatör och uppkopppling kör du? Jag själv kör och bygger Fotosidan på kvällarna (man har ju ett jobb att sköta...), men kan inte hålla med dig om att det är så slött jämnt?

Tycker det pinnar på fint - som nu tex, är det segt för dig?

Thomas Althoff - Jo självklart är även mitt nät mer belastat just nu. Men det kanske är en förlust på 10-15% av mina 24mbit totalt. Det skulle inte göra minsta skillnaden förens det låg uppemot 90% och det kommer aldrig hända i mitt kära pensionärsområde som jag bor i :)

Upplever inte alls fotosidan som slö. Men man kan ju förstås ha olika definitioner på "slö". Sitter på Bredbandsbolagets "upp till 8Mbit/s, vilket i praktiken, enl TPtest oftast innebär ca 6,8 Mbit/s
//Anders

Nu blir jag lite förundrad då jag själv inte upplever fotosidan som slö. Vad sitter du på för anslutning Filip och vad har du för grejer mellan ? Router som felar eller nåt annat.

Filip: BBB kör slut på kapacitet på ex. D-GIX i Stockholm kvällstid, det gör dom varje kväll ...har "alttid" gjort.

Du och dina grannar är inte problemet, det är BBB kapacitet "centralt" vid knutpunkterna som är problemet.

Det är ungefär det jag försöker säga/förklara. Sen spelar det mindre roll om man har Telia, BBB , Nisses ADSL tjänst ...mycket trafik går ändå via "samma" trånga sektor. Eftersom det egentligen bara finns ett fåtal operatörer som tillhanda håller nätkapacitet till oss som slutkunder.

-Thomas

(Jag vet att Filip kör BBB, men det kan inte ni andra veta)

Därav mitt "hårda" angrepp direkt mot BBB.

-Thomas

ps. Kör själv med dom ...

Jo du ser ju hans ip o då är de ju inte så svårt...

Jag har också BBB och märker inte någon nedgång på kapaciteten här hos mig. Däremot vet jag att flera av de så kallade routrarna/firewalls som säljs mot privatmarknaden har en del problem. Därav min fråga till Filip om vad han har för grejer.

Kapacitetsproblem i sin brandvägg kan man ju enkelt mäta med Tptest. Kör med brandvägg, kör utan brandvägg.

Jag håller med dig ...många av billigare och lite äldre "500 kronors" branväggarna (då menar jag hårdvarubaserade) klarar inte att maxa en ADSL på 24/1. Mjukvarubaserade lösningar är jag enorm motståndare till av ett gäng anledningar.

Min första Linksys hade ex. 10 meg halv duplex ...då är det svårt att få ut mer än 4-5 meg.

Trådlösa 802.11a/b/g lösningar är ett annat sätt att inte få ut fullt av det som ens operatör klarar.

-Thomas

8 MB Telia med TP-test som regel 6,8.
Hårdvarubrandvägg.
Brukar inte se några meddelanden enligt ovan. Fotosidan är inte långsam hos mig och det är jag glad för :)

Jag har BBB's 24mbit. Har en switch och inget mer. Nu är fallet också den att jag inte fyllt 60 ännu, så jag surfar faktiskt mer än på en sida. Och hör och häpna, ibland även två på samma gång. Så nog skulle jag märka om det var min lina som strulade. Men sen har Anders Tedeholm en poäng. Jag kanske är bortskämd med en ganska snabb lina och märker av att det går lite långsammare medan det inte påverkar andra på långsammare linor lika mycket.
Hur som hälst kan fotosidan's gubbar med all säkerhet se precis hur mycket av deras bandbredd som är använd vid olika tidpunkter.

Som Thomas förklarade tidigare är den vanligaste orsaken till sega sajter kapacitetsproblem på internet. Operatörerna får ju betala en massa pengar för samtrafiken (interconnect) så det är ju inte så konstigt att de snålar. Alla operatörer kör överbokad kapacitet på internet, men vissa överbokar mer.

Fördelen med gubbar är att dom oxå har något som kallas kunskap och erfarenhet, förrutom gråa hår. I mitt fall endast 17 år med nätverksbyggande och drift av sånt här. Även om webben inte fanns från början ...

Men det är alltid lika kul och lära sig något nytt, eller hur ?

-Thomas

Inte sextio ännu heller

Filip: Nästan ett år kvar till sextio. Lyckas också fixa flera sidor samtidigt inklusive lite nätspelande :) men det är väl kanske så att om 24 går lite långsamt så är det värre än om 8 gör det för skillnaden blir ju kanske större.´I min lilla ort på landet säger dom att 24 går inte och nu är gubben trött och går och lägger sig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar