Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lita inte på din D200

Produkter
(logga in för att koppla)

carlén

Aktiv medlem
För lite sedan fick jag min D200 justerad på nikonverkstaden. Den bakfokuserade och måste korrigeras cirka 50 mikrometer.
Nu visade det sig att även sökaren måste kalibreras. Jag använder en Katz-Eye fokuseringsskiva, och snittbilden där visade fokus felaktigt.
Inte nog med det, utan kameran överexponerar (Katz-Eye till trots) cirka 2/3 steg och måste justeras.
Med detta vill jag säga: tro inte att din nya D200 är perfekt från fabriken. Gå och få den kollad snarast.
 
fast det betyder ju inte att alla D200 är felaktiga.. när du dessutom inte använder orginalmattskivan.. och då behöver du ju inte uppmana folk att inte lite på sin kamera va?
 
Inte har jag då påstått att alla är felaktiga, bara redovisat min erfarehet. Älskar kameran för övrigt.
Förresten tycker jag att originalmattskivan borde ha snittbild på ett kamerahus som är gjort för att kunna användas även med AI- och AiS-objektiv.
 
Sökaren behövde justeras på min nya D200 också.

Men jag är van; jag fick två felaktiga KM D7D, lutande sensor och bakfokus direkt från fabrik.

Så numera utgår jag från att alla nya kamerahus är felaktiga så behöver jag inte bli besviken.

/ Paj
 
Min D200 fokuserade också fel. Både fel AF och MF, fast det var bara spegeln som gav fel fokus i sökaren.
Din Katzeye-skiva kanske är av annan tjocklek än original? Det vore ju jäkligt jobbigt om det är så.
 
Hej

Jo det därra med felfokusering är ju ett stort problem, även direkt från fabrik och från alla märken.

Kostar nog mycket pengar för företagen då fotografen lämnar in kameran för kalibrering under garantitiden samt att det blir dålig reklam för företagen.

Hade själv tex en Canon 1d mark2 som front fokuserade.

Canon verkar har lärt sig och kommer nog att spara en slant nu med den nya Canon mark3 där fotografen själv kan kalibrera kameran för varje objektiv man har.

I menyn på kameran går man på AF micro-adjustment (fine adjustment of AF point of focus) och kan kalibrera upp till 20 objektiv.

Inte illa!

Hoppas att det blir en standard

mvh

Omar
 
Om man misstänker att något är fel (vilket jag dock ej gör) har man rätt att få kameran kontrollerad/kalibrerad under garantin i så fall?
 
ByHabit skrev:
Om man misstänker att något är fel (vilket jag dock ej gör) har man rätt att få kameran kontrollerad/kalibrerad under garantin i så fall?

Rent sakligt måste det föreligga ett objektivt fel på kameran (uschäkta...) för att de skall bli en reklamationsfråga. Att lämna in en kamera för "allmän kontroll" utan att ha något konkret att klaga på är ingen rättighet.

Å andra sidan är det väl inga större problem att hitta något att klaga på, kanske man är "osäker att fokuseringen fungerar" eller "exponeringen verkar osäker" eller något annat, lämpligt, vagt problem. Naturligtvis skall man då göra detta skyndsamt. Bevisbördan för ett "fel" flyttas gradvis från leverantören (i början av reklamationstiden) till kunden (i slutet av reklamationstiden. Det andra året (den förlängda reklamationsfristen) kan man i praktiken bara ta upp fel som funnits "hela tiden".

Reklamationsrätten gäller heller inte för fel som man själv skapat, tex fuktskador (mycket omtyckt skäl att inte ta ansvar för trasiga telefoner) eller mekaniska skador, men det är väl självklart. Såvitt jag förstår tillämpar kameratillverkarna "garantin" på ett för konsumenten bra sätt. Att ta in kameran plus kundens äldre (garantilösa) objektiv för kalibrering tillsammans är ett sådant exempel.
 
Omar skrev:
Canon verkar har lärt sig och kommer nog att spara en slant nu med den nya Canon mark3 där fotografen själv kan kalibrera kameran för varje objektiv man har.
Jag hoppas innerligt att Nikon lär av detta och gör något liknande på kommande D3, eller vad den nu kommer att heta. Kommer bli mycket besviken om det inte blir så.

Efter att ha haft en del "trubbel" med att skicka kameror till Nikon för AF-justering, så har jag numer accepterat att det är närmast omöjligt att få till perfekt AF för en given objektivuppsättning, om man avser använda flera kamerahus.

Att själv kunna göra en individuell justering, olika för varje hus, kommer givetvis att lösa detta problem -- och spara STORA servicepengar för tillverkarna.
 
jorgene skrev:
Att själv kunna göra en individuell justering, olika för varje hus, kommer givetvis att lösa detta problem -- och spara STORA servicepengar för tillverkarna.
Det är nog inte en självklarhet. Antagligen kommer en drös människor att ställa sin AF helt galet i brist på kompetens, för att sen skylla på tillverkaren i alla fall. Jag antar att denna funktion aldrig kommer att finnas på annat än proffskameror av den anledningen. Tyvärr. Det är nog bland de smartaste funktionerna man kan tänka sig annars.
 
Nej, det kommer säkert bara i D3-husen, eller motsvarande (som jag önskade i mitt förra inlägg). Den kundkretsen har nog hyfsad kontroll på vad de gör. Skulle den komma på D40, D80 etc, så är det förmodligen upplagt för bekymmer...
 
Makten skrev:
Min D200 fokuserade också fel. Både fel AF och MF, fast det var bara spegeln som gav fel fokus i sökaren.
Din Katzeye-skiva kanske är av annan tjocklek än original? Det vore ju jäkligt jobbigt om det är så.

Tre besök hos Nikon behövdes det innan dom bytte AF- sensor på min D200. Sen var det frid och fröjd. Att alla mina AF- gluggar skulle felfokusera insåg dom själva till sist vara orealistiskt.
Ren lathet att inte kolla det vid första servicen, antar jag.
Tur att man är född envis.

/K
 
Jag litar på MIN D200, men tack för informationen att jag ej kan lita på DIN.
Jag har ett Nikkorobjektiv jag vet att det ej fokuserar rätt men jag har konstigt nog ändå ingen tanke på att varna för att ditt inte fungerar som det ska.
Sen har jag åtta andra som funkar som de ska men har inte listat ut i vilket forum det passar att säga man är nöjd.

Väldigt mycket "Vargen kommer" på detta och många andra inlägg på iverse forum.

Ps: Jag tänker inte gå och få min "D200 kollad snarast" endast på din uppmaning utan litar till mina egna erfarenheter i första hand.
 
Hur kollar man?

Har i dagarna fått min nya D200 och blir givet vis orolig av denna tråd om bakfocus och allt annat! Berätta hur ni har kommit fram till detta. Någon test som ni gör.
Vad är en Katz-Eye optik?

/Thomas
 
Niklas H. skrev:
...
Jag har ett Nikkorobjektiv jag vet att det ej fokuserar rätt men jag har konstigt nog ändå ingen tanke på att varna för att ditt inte fungerar som det ska...
Ps: Jag tänker inte gå och få min "D200 kollad snarast" endast på din uppmaning utan litar till mina egna erfarenheter i första hand.


Ber om ursäkt ifall jag retat upp dig, Niklas.
Jag har enbart för avsikt att redovisa mina egna erfarenheter, vilket detta forum torde vara till för. Om du vill berömma någon produkt kan du väl skriva en recension.
Jag skulle personligen ha uppskattat att bli varnad i tid på liknande sätt innan garantin går ut. Lyckligtvis och lite slumpmässigt upptäckte jag felen själv och kunde få dem åtgärdade.
Som sagt, jag älskar min D200; och älskar den ännu mer nu när den fokuserar rätt och exponerar rätt!
 
ANNONS