Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Linux shell-skript

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon som sitter och håller på ett skript som skärper och ändrar nivåerna automatiskt?

Jag letar också efter ett skript som man kan ändra IPCT på något smidigt sätt.

tacktack

Jag undrar om nån vet av nåt minnessnålt program för att lägga ihop jpg-bilder, jag har testat imagemagicks convert men det slukade alldeles för mycket minne.
Bilderna som jag vill lägga ihop är en massa småbilder till en bild som är i storleksordningen 100000 x 100000.
Småbilderna är 256x256 så de behövs egentligen inte packas upp för att läggas ihop.
Några ideer?

bEPH skrev:
Jag undrar om nån vet av nåt minnessnålt program för att lägga ihop jpg-bilder, jag har testat imagemagicks convert men det slukade alldeles för mycket minne.
Bilderna som jag vill lägga ihop är en massa småbilder till en bild som är i storleksordningen 100000 x 100000.

Med så enorma filer så lär du nog inte komma ifrån minnesproblemet. Prova att skapa två bilder som är 100000x5000 och sedan försöka lägga ihop dem, jag är säker på att det helt enkelt är din dator som är för klen för att det skall gå fort, detta även om du har enorma mängder med minne och kanske kan slippa att minne behöver swappas ut till disk.

100000x100000 pixlar blir ju för sjutton 9500 megapixel. Niotusenfemundra megapixel!

Vad i hela är det du tänkt göra?

Jag hade tänkt sätta ihop en flygfotobild över ett större område.

Men man kanske kan ha flera mindre bilder, men det är ju den fega lösningen:)

shell skript i kde?

Hej,

I gnome körde jag shell scripts från musens högerklickmeny utan problem. Nu har jag bytt till kde och får såklart inte till det med menyn. Skripten fungerar om jag kör dom via terminalen men det blir lite bökigt.

Är det någon som vet hur jag får till en meny för att köra skripten i kde?

Tack på förhand
Carl

Re: shell skript i kde?

carl_fredriksson skrev:
Är det någon som vet hur jag får till en meny för att köra skripten i kde?
Kan du inte bara dubbelklicka på dem? Eller missuppfattade jag vad du försökte göra?

En fråga

Kul, och vilket sammaträffande. Jag kör Ubuntu sedan drygt en vecka tillbaka. Har aldrig kört annat än Windows förut, spännande.

Min fråga är då vad tycker ni om Gimp? eller får ni igång CS under linux?

Nej, det går ju inte. Jag ska se om jag kan förklara bättre.

I gnome la jag alla skripts i $home/user/.gnome2/nautilus-scripts. Sen när jag t.ex. ville skala ner en bild så högerklickade jag bara på bilden och valde skriptet så var det klart.

Jag vill ha någon liknade meny i kde.

/carl

Re: En fråga

Tunis skrev:
Min fråga är då vad tycker ni om Gimp? eller får ni igång CS under linux?
Det är väldigt utanför det den här tråden ska behandla (så jag förslår att den avstickaren avslutas här) men visst går det att köra CS under wine. Fast frågan är väl varför man kör linux om man har behov av CS. Gimp är väl inte riktigt ett alternativ till CS i samtliga fall men det finns ju gott om andra alternativ (använd sök-funktionen så hittar du säkert massor med trådar om Bibble mfl).

Re: Re: En fråga

fhe skrev:
Det är väldigt utanför det den här tråden ska behandla (så jag förslår att den avstickaren avslutas här) men visst går det att köra CS under wine. Fast frågan är väl varför man kör linux om man har behov av CS. Gimp är väl inte riktigt ett alternativ till CS i samtliga fall men det finns ju gott om andra alternativ (använd sök-funktionen så hittar du säkert massor med trådar om Bibble mfl).

OK Tack för ditt svar.

bEPH skrev:
Jag slåss med ett liknande problem och tror att jag har en lösning till dig om det fortfarande aktuellt. Jag skriver inte skriptet till dig, det får du göra själv, men du kan få grundreceptet :)

Konvertera alla bilder till rgb. Alltså format, inte färgrymd. Rgb innehåller inget annat än pixlar, alltså vad som kallades råformat innan kamerorna fick råformat.

Rotera dem moturs så de ligger.

För varje rad, gå igenom bilderna från vänster till höger och kör
cat bilden.rgb >> raden.rgb

Efter att raderna är klara roterar du dem så de får rätt orientering. Eventuellt kan du behöva konvertera till ett annat bildformat först, jag har inte testat att rotera rgb-bilder. Och så för varje rad
cat raden.rgb >> totalen.rgb

Avsluta med att konvertera totalen.rgb till lämpligt format.

Konvertering från rgb kräver att du anger exakt storlek (filen vet ju inget om sånt), så ditt skript behöver hålla räkning på sånt.

Inget av stegen är speciellt minneshungrigt även med mycket stora filer. Inte heller processorintensivt. Det som verkar begränsa är snarare bandbredd i bussar och diskar.

tack för tipset, det är inte aktuellt just nu, m,en sådana här saker tenderar att återkomma:)
Jag var egentlgen inne på en liknande princip, men att använda jpg-bilder direkt.
Jag får se(C :)) om jag får kraft och inspiraton att läsa mig in i jpg-formatet på riktigt och skriva ihop ett sådant program.

Dags att hålla liv i tråden...

Här kommer en liten sak som gör en sån där HDR-tonemap utifrån en RAW-fil, som får bilden att se sådär målad ut. Ett litet exempel på vad skriptet åstadkommer i bifogad bild. Skriptet kräver pfstools, pfstmo, imagemagick och dcraw.

Källkod:
#!/bin/bash
#
dcraw -w -H 5 -4 -T $1
HDR=${1%.*}
pfsin $HDR.tiff | \
pfstmo_fattal02 -a 0.01 -b 0.96 -s 0.6 | \
pfsgamma -g 0.8 | pfsout _painted.tiff
composite -depth 16 \
-compose plus $HDR.tiff _painted.tiff painted.tif
fi
rm $HDR.tiff _*.tiff

Bilagor

• li_painted.jpg
    li_painted.jpg
    44.9 KB · Visningar: 334
Hur lång tid tar det för hdr-skriptet att göra en bild? Har börjat ta misstänkt lång tid nu..

edit: den har kämpat sig igenom bilden nu men jag fick upp:

line 10: syntax error near unexpected token `fi'
line 10: `fi'

perstromgren skrev:
Det borde nog varit ett "if" där någonstans... Magnus, fixa!

Ajaj.. ta bort den lede fi

Ett klipp o klistra-fel av mig, kodsnutten ingår som en del i ett lite längre skript..

(fi är avslutningen på en if-sats)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar