Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Linux på fotolagringsdator?

Produkter
(logga in för att koppla)

haak

Aktiv medlem
Jag har fått för mig att rusta upp min gamla 500 MHz P3-dator. Tänkte montera ett par hårddiskar och ha den enbart för fotolagring. Jag vill komma åt diskarna via nätverk från min ordinarie dator (W-XP home) och därmed bara starta fotolagringsdatorn när jag behöver den.

För närvarande har jag Linux Red Hat 9 installerat på en liten HD på den. Problemet är att jag måste ange användarnamn och lösenord när jag startar upp. Jag vill inte ha skärm och tangentbord inkopplat utan vill därför att den ska starta upp direkt när jag slår på strömbrytaren.

Är det någon som har något bra tips hur det ska gå till?

Kan tänka mig att byta Linux-distribution men vill helst inte installera XP.

mvh
Håkan Åkesson
 
haak skrev:
Problemet är att jag måste ange användarnamn och lösenord när jag startar upp.
Linux som sådant kräver inte att man anger användarnamn och lösenord vid start. Däremot kan en sådan procedur krävas om man vid installationen har angett att en hårddiskpartition ska krypteras och skyddas med lösenord.

Jag kör inte RH9 själv så jag vet inte exakt hur man ändrar sådana inställningar i just den distributionen, men om du installerar om Red Hat får du antagligen upp en möjlighet att välja om du vill lösenordsskydda disken eller inte. Skulle det mot förmodan inte funka med Red Hat så kan du ta i stort sett vilken annan distro som helst (t ex openSUSE eller Ubuntu/Kubuntu) och vara uppmärksam på frågan om hårddiskskydd vid installationen.

/Staffan
 
jag kör en debian server med samba ssh och apache.
servern har jag slängt in i ett föråd och där står den å morrar

kör själklart med cert på ssh och usermappade diskar :)


Att du måste logga in spelar ingen roll, det räcker med att du startar tjänsterna, t.ex. SMB, SSH mm
och sedan kan den stå där och morra

Jag har ställt in att diskarna ska varva ner efter 1 timmes användning. (idle)
Därför finns det ingen anledning till att stänga av den datorn....

/Adam
 
Jag har en gammal häck (133 MHz, 64MB RAM) som jag kör Apache (webserver), VSFTPD (FTP-server), MySQL (databasserver) och sshd (SSH-server) på. Dessutom agerar den NFS-server åt nätverket, men det är ointressant om du vill komma åt den med WXP.

Jag tycker det fungerar alldeles utmärkt för mig: sedan jag för flera år sedan installerade Suse 8,1 på den har jag inte behövt logga in på den mer än någon gång om året. Jag kunde låtit bli helt och hållet, men jag föredrar att använda det grafiska interfacet instället för textbaserat via SSH.

Jag har ingen egen erfarenhet av Samba, men det är det verktyg du behöver för att få en Linux-dator att se ut som om det vore en Windows-dator som delar ut mappar.
 
Vilken service...

fredrikru skrev:
Det går oftast att stänga av tagentbordet i bios.

Det var enklare än så, det fanns visst en inställning under systemverktygen där man kunde specificera en automatisk inloggning.

Samba är en tjänst som gör att din Linux dator ser ut som en Windows datorn i nätverket.

Håller på att ladda ner Samba och ska prova. Går det inte att dela ut mappar utan Samba? Jag ser Linux-datorn från XP-datorn, men lyckas inte komma in i den och heller inte dela ut några mappar.

Tack alla!

/ Håkan

PS, Jan-Erik, jag håller på att ladda ner Ubantu också. Har förstått att RH kanske inte var det optimala valet.
 
Re: Vilken service...

haak skrev:
man kunde specificera en automatisk inloggning.
Hmmm... Visst brukar man kunna ställa in automatisk inloggning, men varför skulle du vilja logga in direkt på maskinen om den ska fungera som server och varken ha tangentbord eller skärm? Du behöver inte vara inloggad på konsolen för att komma åt en server via nätverket...

/Staffan

P.S. Att byta ut RH9 mot en nyare distro innan du börjar använda den på allvar är säkert en bra idé.
 
Re: Re: Vilken service...

Staffan_T skrev:
Du behöver inte vara inloggad på konsolen för att komma åt en server via nätverket...

P.S. Att byta ut RH9 mot en nyare distro innan du börjar använda den på allvar är säkert en bra idé.

OK, jag trodde jag behövde vara inloggad. Ska installera Ubantu och prova den. Än har jag inte skaffat några diskar för lagring, så jag har tid att prova lite och lära mig.

/ Håkan
 
Samba är nog bästa sättet att dela ut kataloger för Windows-maskiner. Finns väl NFS-klient i Microsofts "Services for UNIX" men jag har inte prövat.
 
Enklaste sättet att installera Samba bör vara att göra det inifrån Ubuntu. Det finns knappast någon anledning att hämta hem det separat (för övrigt gissar jag att en aktuell version av Samba inte skulle fungera på en så gammal distro som RH9).

Alternativen till Samba är väl i första hand att köra ftp eller filöverföring via ssh, så Samba lär vara det bekvämaste.
 
Re: Vilken service...

haak skrev:


Håller på att ladda ner Samba och ska prova. Går det inte att dela ut mappar utan Samba? Jag ser Linux-datorn från XP-datorn, men lyckas inte komma in i den och heller inte dela ut några mappar.


Samba är den enklaste lösning om du vill dela diskarna mellan Linux och Windows över nätverket.

Samba följer med nästa varje Linux dist så det är bara att aktivera tjänsten.

Alternativet är att du installerar en NFS klient i Windows men jag tror att det blir krångligare för dig.

Externt åtkomst av min filserver anväder jag en applikation som heter WinSCP som är rätt trevlig.

Själv kör jag OpenBSD och är mycket nöjd över det men rekomenderar det inte till nybörjare. Där räcker det oftast att ladda ner en boot diskett och sen laddar systemet ner resten under installationen.

// Fredrik
 
FreeNas kan vara något att kolla på. Det är inte Linux men lika fritt. Det är baserat på FreeBSD och gör det jag tror att du vill göra och med ett trevligt webbgränssnitt för konfiguration. FreNAS finns på http://www.freenas.org/.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.