ANNONS
Annons

Linstvätt av damm + fett på känsliga linser?

Produkter
(logga in för att koppla)

PixWorld

Avslutat medlemskap
Jag köpte i helgen ett par gamla objektiv samt en uppsättning Cokin filter från ett dödsbo
Sakerna är fullt fungerande, men har tummavtryck blandat med damm på linserna.
Vad är rekommendationen när det gäller linstvätt?
Framför allt några av Cokin filtren har ju sin toning eller egenskap, på ytan på glaset, varför jag är tveksam till att gå loss med kraftigare rengörningsmedel (typ Isorpanolalkohol (IPA) el. likn)
Mvh
Pix

En lätt fuktad mikrofibertrasa. Det finns trasor speciellt avsedda för optik, som varken repar eller luddar.

Blås först bort löst sittande partiklar.
Ha sen liiite diskmedel på en blöt trasa avsedd för optik (dvs repfri) räcker till 99% av alla föroreningar.
Räcker inte det så gå på med IPA (det är ett ganska snällt lösningsmedel) som nästan alla glas och antireflexbeläggningar tål. (IPA ingår ju t.ex. ofta i fönsterputs vilket används frekvent på optik)

Om Cokinfiltren är av den vanliga fyrkantiga typen, så är de av plast. Så var försiktig med kemikalier och sånt som kan repa.

Olle

Om Cokinfiltren är av den vanliga fyrkantiga typen, så är de av plast. Så var försiktig med kemikalier och sånt som kan repa.

Olle

Jag skall kika när jag kommer hem Olle
Men jag fick bestämt känslan att de var av glas
Merparten (ca 10st) är fyrkantiga, medan några (ca 5st) är runda med taggad kant (för att rotera)

Har Cokin alltid varit av plast?
Dessa är nog ca 25år gamla

En lätt fuktad mikrofibertrasa. Det finns trasor speciellt avsedda för optik, som varken repar eller luddar

Fotoaffärerna lyser ju allt mer med sin frånvaro.
Men optikern borde borde väll ha motsvarande för glasögon att sälja?

Mvh
Pix

Filter är lätta att diska av i ljummet vatten med lite diskmedel i.
(Du vet som att diska glas, tallrikar och bestick)

Torka de försiktigt med en ren bomullstrasa eller diskduk så slipper du ev. torkfläckar som lätt bildas om de får lufttorka.

När det gäller objektiven så så kan det ev. finnas repande smuts kvar på ytan om man har otur efter den först renblåsningen (med gummituta).
Så i första hand tycker jag att du ska ta en ren putsduk och lite diskvatten även på glasen. Små fläckar tar jag bort med tops och vatten.

Reflexbehandlingen är oftast mycket tålig. Det man ska undvika är att torrgnugga linserna.

J O

Tack för tipsen

Bra tips!
Jag skall kolla på stan vad som finns i putsduksväg.
Klas Olson vet jag har en del mjuka mickrofiberdukar som kanske passar?

CD-skivor är ju något av det repkänsligaste som finns, så det kan vara en bra test innan man provar på objektiven och filtren
Repar de inte den blanka sidan på cd-skivan, så lär de inte repa optiken heller

Mvh
Pix

Klas Olson vet jag har en del mjuka mickrofiberdukar som kanske passar?
Ja, det är nog ett bra ställe att kolla. Men det är nog bra att ta just typen som är avsedd för glasögon/optik. Det handlar både om vilken typ av fiber (polyester/polyamid) man använder och hur man väver.

Hej
Besökte Klas Olsson i går och fann precis det jag sökte
Mickrofiberduk speciellt för kameralinser glasögon och plattskärmar.
Skillnaden mot en vanlig mikrofiberduk är (enl. förpackningen) att denna är borstad.
Ytan är mer lik ett sämsskinn än en traditionell mikrofiebrduk
Kostar 39Kr och är stor som ett A4 ark
Mvh
/Pix

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar