Annons

Linsen bara lossnade på mitt 3 månader gamla objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Elixx

Aktiv medlem
Jag har ett EF 100 F/2.8 L IS MACRO obj. som skärpan plöttsligt försämrats på under den senaste veckan. Idag när jag lekte med nya kameran, så skulle jag byta objektiv och så börja det skramla om objektivet och jag såg att en lins lossnat: Objektivet är köpt som demo exemplar. Hur går det med garanti? Är detta vanligt?
 
Verkar som att det ev blir laga då. vad kan det kosta? och fins det några tips på reparatörer i Stockholm?
 
Kolla med Canons kundtjänst först. Tycker det borde gå på någon garanti om det inte är så att du råkat tappat objektivet eller dylikt. Låter ju som att det är fabrikationsfel på det, tycker iaf inte att du borde få betala för reparation om det är så. Har du pratat med butiken där du köpte det? Även om det var ett demoex så måste det finnas någon form av garanti på det.
 
Kolla med Canons kundtjänst först. Tycker det borde gå på någon garanti om det inte är så att du råkat tappat objektivet eller dylikt. Låter ju som att det är fabrikationsfel på det, tycker iaf inte att du borde få betala för reparation om det är så. Har du pratat med butiken där du köpte det? Även om det var ett demoex så måste det finnas någon form av garanti på det.

Konsumentköplagen gäller dej som privatperson även om det är ett ex-demoex du har köpt.
Bara att gå tillbaka till butiken med det.
 
Ska se om det går på garanti ev gör det det. Det är inte som helst någon yttre åverkan på det.

Enligt affären går det troligen på garanti.

Jag har varit mycket rädd om det. Anledningen till att jag bara köper L optik är för att de ska vara bra kvalitet. :(
 
Något liknande hände med mitt EF 70-200mm f/4L IS USM. Att man köper objetiv med röd rand på är inte alls någon garanti för att det är bra ihopsatt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.