Annons

Linsöverstrålning

Produkter
(logga in för att koppla)

Tjofs

Aktiv medlem
Jag undrar om någon kan tipsa om hur man kan få bort linsöverstrålningen HELT? Går det?
Jag vet att det behövs motljusskydd men det har jag använt på denna bild.
Jag vill ju kunna ta med solen och få härliga solstrålar i bild men inte alla färgfläckar.

Tips?

Bilagor

• IMG_8046_.jpg
    IMG_8046_.jpg
    96.3 KB · Visningar: 69
De går sällan att få bort helt, men de flesta av de som syns i den där bilden kan du nog få bort genom att se till att linsen är ren.

Jag undrar om någon kan tipsa om hur man kan få bort linsöverstrålningen HELT? Går det?
Jag vill ju kunna ta med solen och få härliga solstrålar i bild men inte alla färgfläckar.

Tips?
Har du UV-filter påskruvat så ta bort det! UV-filter försämrar mer eller mindre alltid bildkvaliteten, men speciellt vid motljus.
Anders W

Tips?

Håll grejerna helt rena, även baklinsen, rakt mot solen syns skräp mer. Är det damm i objektivet lämna in.

Glöm filter.

Använd objektiv med bra antireflexbehandling även på bakre linsen.

Ha hög kvalitet på objektivet.

Fotar du så rakt in i solen som du visar har faktisk motljusskyddet en negativ effekt iom att det kommer in mer sidoljus då insidan av skyddet ju blir solbelyst, praktiskt spelar det nog ingen roll.

Ska du ha bort överstrålningen helt, fota inte in i ljuskällor. Lägg på effekterna i efterbehandlingen istället.

Ska du ha bort överstrålningen helt, fota inte in i ljuskällor. Lägg på effekterna i efterbehandlingen istället.

Eller göm ljuskällan bakom något föremål. I det här fallet hade fotografen kunnat flytta sig något tiotal meter till höger och därmed fått solen bakom en grantopp.

Håll grejerna helt rena, även baklinsen, rakt mot solen syns skräp mer. Är det damm i objektivet lämna in.

Glöm filter.

Använd objektiv med bra antireflexbehandling även på bakre linsen.

Ha hög kvalitet på objektivet.

Fotar du så rakt in i solen som du visar har faktisk motljusskyddet en negativ effekt iom att det kommer in mer sidoljus då insidan av skyddet ju blir solbelyst, praktiskt spelar det nog ingen roll.

Använde inget filter.
Detta objektiv är använt: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=9981

Ska göra ett nytt försök UTAN motljusskydd + ren lins och se om det blir bättre :)

Tack för tips!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar