Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Linjer på bilder från Scan elite 5400

Produkter
(logga in för att koppla)

Joppe J

Avslutat medlemskap
Hej!

Har tidigare lyckats få riktigt bra tips härifrån... Så jag provar igen...

Min scanner börjar bråka i fredags... Jag får ordentligt med linjer på bildern i "scannings riktningen". Det syns framförallt när man scannar svart / vit film! Linjerna är rejält markerade och ganska många! Jag har provat olika filmer, och är säker på att det inte är en alltför hård avtorkning efter framkallning!

Jag tycker det känns som om jag fått smuts i scannern!? Har någon råkat ut för detta tidigare!? Vad gjorde ni!?

/ skåning som är tacksam för ALL hjälp!

Jag fick något liknande på min 5400. Ränderna täckte hela bilden, men försvann på vissa upplösningar. Problemet försvann när jag tog bort och installerade programvaran igen...

/Henrik

Ganska många som råkar ut för detta på just den modellen som annars är riktigt vass.
Dess bättre verkar problemet vara mjukvarubaserat så prova som sagt och installera om programvaran.
Själv skaffade jag Veuscan och har inte ångrat det en sekund.

Det låter ju lite som samma problem som du haft Henrik... Då skall jag prova att ominstllera mjukvaran... Det är ju en ganska enkel manöver trots allt... Även om det känns kontigt eftersom den har ju fungerat klockrent tidigare, med exakt samma konfigurering...

Skit samma! Skall prova detta!

Annars får det kanske bli Veuscan! Många verkar ju vara riktigt nöjda med detta program!

TACK ALLA FÖR HJÄLPEN SÅ LÄNGE!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar