Annons

Linjer i bilden på 1ds Mark II?

Produkter
(logga in för att koppla)

pederwa

Aktiv medlem
Hej hoppas någon kan förklara vad jag har för problem. Om ni tittar på bilden i det markerade området så ser man en "gräns, ungefär som en linje. Bilden är tagen med en Canon 1ds Mark II som jag tagit max 600 bilder med. Prickarna på bilden vet jag är damm på sensorn men linjen? Kan även det vara damm? eller ska jag stressa upp mig och tro att sensorn är trasig?

Upptäckte det idag när jag plåtade mot blå himmel, går jag tillbaka kan man ana det på alla bilder jag tagit med denna kamera, tydligast är det dock mot det blå.

Har skruvat upp kontrasten för att ni skall se det tydligare.

Större bild http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=401675


Vad är det?
 

Bilagor

  • sunflow_smallest.jpg
    sunflow_smallest.jpg
    53.7 KB · Visningar: 327
Jag har för mig att Canon kör med två "readout" kanaler, dvs att den läser av var dera halva samtidigt för att det ska gå snabbare och där igenom så kan det uppstå skiftningar i brusmängd och liknande. Jag såg något test där detta visades men det var inte på långa vägar så tydligt som du har.

Mitt tips är att skicka bilden till Canon och höra med dem för det kan vara fel på sensorn eller någon annan databehandlingskrets.
 
Du har ingen länk där du läste detta Kristoffer, eller någon annan som har någon länk om readout?
 
Att det skulle vara en blödning tror jag inte då, jag ser tendensen på alla bilder, oavsett om det är soljus eller inomhus. Sen är det även alltid helt i mitten utav bilden.
 
pederwa skrev:
Att det skulle vara en blödning tror jag inte då, jag ser tendensen på alla bilder, oavsett om det är soljus eller inomhus. Sen är det även alltid helt i mitten utav bilden.

Om det finns på alla bilder är väl tyvärr det mest troliga att sensorn är trasig. Som Kristoffer skrev måste nog den kameran göra ett besök hos Canon :(
 
Eftersom Göteborg blir närmast för mig att lämna in kameran, vart skall jag lämna in den för att få en bedömning vad det kan vara? Ett Canoncenter?
 
Tack för länken Kristoffer, det konstiga är att jag körde på ISO 200, då tycker man inte att detta fenomen skall uppträda
 
Problem löst

Efter en service på Canon konstaterade teknikern att det hela bara var en intrimmning utav sensorn som behövdes göras. detta görs tydligen på alla kameraor från fabrik, fast mina värden diffade. Skönt att det löste sig. Tack för alla svar!!!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.