Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Linjer över hela bilden på D70

Produkter
(logga in för att koppla)

forre

Medlem
Hej!
Jag har ett problem som jag nyligen upptäckte på min D70. Jag har tidigare inte märkt något av detta men när jag var ute här om veckan för att fotografera norrsken så uppenbarade sig problemet för mig. Dåligt med ljus är det ju som bekant med norrskensfotografering och det verkar som att jag får horisontella linjer över hela bilden när jag kör långa slutartider och i svagt ljus. Linjerna som syns tydligt om man fotar i NEF-format och ändrar lite i bilden är faktiskt rätt "stora". De är kanske 1/6 av hela höjden och verkar visa sig i form av brus, trots att jag fotade på ISO 200. Jag har inte sett detta förut.. Är det någon som känner till detta?


Tack på förhand..

/Mattias
 
Hur redigerar du dina neffar? Det är inte så att du har väldigt mörka bilder och sen använder ett program med automatik som gör dem ljusare? Camera Raw beter sig så t ex om du inte kryssar ur autorutorna.
 
Har sett liknande fenomen när jag plåtat månen under lång slutartid. Frågade experter på Nikon och de föreslog att det kunde vara ljusinsläpp genom sökaren.
Prova att ta liknande bilder(norrskenet kanske inte är där varje kväll?) och täck över sökaren när du gör det...

Vore intressant att se bildexempel på dina ränder.

/Jon
 
Dom gånger jag har tagit nattbilder med min D70 har jag märkt att man får anomalier om bilden inte exponeras "färdigt" (dvs underexponeras).
 
jkene skrev:
Dom gånger jag har tagit nattbilder med min D70 har jag märkt att man får anomalier om bilden inte exponeras "färdigt" (dvs underexponeras).
Men bara om du lyfter den efteråt, eller hur?
 
jimh skrev:
Men bara om du lyfter den efteråt, eller hur?

Nej, även obehandlad syns det tydligt på underexponerade nattbilder märkliga mönster i "svarta nyanser" (om du förstå vad jag menar :)), dock har jag inte sett något liknar rena linjer.
 
Jag har kört konverteringen direkt i photoshop och det fungerar ju rätt bra i andra sammanhang. Jag bifogar en liten bild på fenomenet. Det är å andra sidan rätt svårt att se när det måste vara en så liten bild här i forumet... Jag hade lite funderingar om det kunde ha med sökaren att göra för jag har hört något om att man ska vara försiktig just vid långa exponeringar eftersom den kan släppa in ljus...
 
jimh skrev:
Hur redigerar du dina neffar? Det är inte så att du har väldigt mörka bilder och sen använder ett program med automatik som gör dem ljusare? Camera Raw beter sig så t ex om du inte kryssar ur autorutorna.

Jag använder PS CS2. Bilderna ser ju hemska ut först eftersom programmet tror att bilden är underexponerad och försöker "rätta till" det. Då syns linjerna vääääldigt tydligt, men å andra sidan vill man ju inte ha överexponerade bilder så när man drar ned exponeringen syns de ju inte lika mycket.. /Mattias
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.