** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Limma liggunderlag??

Produkter
(logga in för att koppla)

recman

Aktiv medlem
Har byggt mig en insats för telezoom med kamera till en ryggsäck. Har gjort insatsen av ett tjock liggunderlag. När jag frågade dom på bygghandel vad jag skulle använda för att limma ihop så envisades han med att det var SuperSet jag skulle använda. Så jag fick ju testa det. Men det funkade inget vidare, blir ju bara en seg gummiliknande massa, klarar inga hårdare tag innan det släpper.

Nån som kan tipsa om vad för lim man ska använda? Nåt lim som liksom smälter plasten i liggunderlaget så dom verkligen geggar ihop sig med varandra?

Sett nåt limtips tidigare här på sidan men kan inte hitta inlägget nu...:(

Bygghandel vet inte ett smack om saker som rör sig - ex.vis ryggsäckar som bärs på ryggen, men är experter på det som inte rör sig - ex.vis hus.

SuperSet är ett montagelim som pungerar rent tekniskt med de flesta underlag och styrofoam, MEN det har mycket låg förmåga att ta upp skjuv- och dragkrafter utan att deformeras, precis som Du märkt.

Smältlim fungerar bättre, men kan vara kbepigt att applicera. Kontaktlim av bättre kvalitet och breda limfogar fungerar ochså bra. Smältlim = Clas i Sjön, kontaktlim = golvhandeln.

Men man kan ju sy slangar som man stoppar och sen sy ihop slangarna. Då blir det ju en lite trevligare yta mot grejerna också. Och det ser bra mycket trevligare ut än att inreda med rått liggunderlag.

Eller kolla med någon som gör båtdynor tex, dom sågar ofta skumplast ur stora block. Vill man finlira funkar en elektrisk brödsåg, så gör vi hojsadlar...

JL 666

Måste instämma med Ulf. Jag har byggt en insats till försvarets skyddsmaskväska (då kameran är mer värd att ha med sig än skyddsmasken). Den består av liggunderlag som tejpats ihop och har man inte ambition att visa upp den eller använda i 20 år tror jag det funkar utmärkt.

Silvertejp kan kladda i kanten om det nöts. Kontaktlim är nog modellen.

Kronans gasmaskväska är en klassiker, jag har den till min Yashica 6x6, finns den bland produkterna så att man kan lägga in den i "min kameraväska" på FS....?

JL

Hej
Jag köpte nyligen en ryggsäck hos Clas Olsson för 199kr (tror jag det var). Sedan tog jag en skum gummi madrass som är ca 90 mm tjock, formade den som ryggsäcken, sedan skar jag ut fördjupningar som passar kamera, en blixt och två objektiv. Det fungerar perfekt, det finns plats för ett extra hus också. Det blev billigt och bra. Ryggsäcken har många fickor och sedan kan man öppna hela sidan. Madrass finns hos Jysk om man inte har någon som passar.
Ove

Sluta att gissa, här är en som vet.!

Du är ute efter ett lim som man brukar använda för att täta/limma ihop rörisoleringar med. Samma material som liggunderlag är gjort utav.

Det finns säkert flera fabrikat, men det jag använder heter Climacoll.
Finns säkert hos Bauhaus eller nån annan byggvaruhus, fråga efter rörisoleringslim..

Blir starkt och bra, tror jag åtminstone efter vad jag gissar att du skall använda det till.

Mvh
David

SuperSet vet jag inte vad det är, eftersom det inte är en limtyp, utan ett märke.

Men, på din beskrivning så låter det som att det är kontaktlim, som du inte har använt på rätt sätt.

Vare sig SuperSet är kontaktlim eller inte, så rekommenderar jag kontaktlim (exempelvis UHU-por). Men kontaktlimmet måste användas på rätt sätt för att fungera!

Ett kontaktlim ska strykas på vardera yta, sen ska man låta det torka ett tag (30s-15m, varierar beroende på lim), sedan pressar man ihop ytorna. Då binder limmet direkt! Och det blir STARKT!

Applicerar man limmet och trycker ihop ytorna direkt blir limmet bara till en seg massa som "aldrig" härdar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar