Annons

Limma fast klädseln på en gammal Leica resp Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Urr

Aktiv medlem
Hoppsan. Idag lossnade en stor bit av vulcaniten (klädseln) på min Leica M2. Hur fäster jag den på kameran igen? Något lim som lämpar sig för detta?

På min Nikon F2a har jag ett liknande problem. Klädseln uppe på sökaren håller på att lossna. Men den klädseln är ju gjord i ett annat material. Vad ska jag nvända för lim där? Det får inte fästa för bra, för klädseln ska gå att ta lös i samband med service...

Minst kladdigt, och förhoppningsvis ändamålsenligt är en bra dubbelhäftande tunn tejp. Skadar ju inte att prova.

per

Jag håller med Per Wallquist. Dubbelhäftande tejp är det bästa i detta fallet. På nya kameror sitter allt gummi fast med dubbelhäftande tejp.

Om det är en samlarkamera med ett högt värde skall du nog vara försiktig med hur du gör. Jag skulle kollat med t.ex. LPfoto vad de tycker. Om det är en kamera du använder så kan du göra som jag gjorde med en av mina kameror. Köpte mig en bit skinn. Drog försiktigt bort allt gammalt så det blev ett stycke. Lade det på skinnet och ritade av, sedan klilppte jag ut det. Det är svårt att få riktigt snygga kanter. Av den anledningen skall man antagligen använda så tunnt skinn som möjligt, men jag valde ett tjockare, det blev väldigt skönt att hålla i. Sedan lade jag på ett tunt lager kontaktlim på kameran, och sama sak på baksidan av skinnet och lät torka. Sedan var det bara att limma dit det. Men det var åp en kamera jag köpt för 2000 spänn. Den blev i alla fall både snyggare och bekvämare efteråt.

Urr skrev:
Hoppsan. Idag lossnade en stor bit av vulcaniten (klädseln) på min Leica M2. Hur fäster jag den på kameran igen? Något lim som lämpar sig för detta?

På min Nikon F2a har jag ett liknande problem. Klädseln uppe på sökaren håller på att lossna. Men den klädseln är ju gjord i ett annat material. Vad ska jag nvända för lim där? Det får inte fästa för bra, för klädseln ska gå att ta lös i samband med service...

Vulcaniten brukar lossna efter några år,
annat lossnar också, men inte av sig själv! ;)

Nåja, en bruks M Leica kan man byta klädsel på, nästan hur som helst,
men är den ett samlarobjekt, tex en svartlackad M Leica osv, då bör man inte göra något alls!

Bilagor

• leica m3f.jpg
    leica m3f.jpg
    52.4 KB · Visningar: 313
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar