Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lilla prick = Sensorproblem / död pixel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gabblarn

Aktiv medlem
Jag gjorde ett filmprojekt med min Canon 7D, där jag märkte att en lila pixel fans med på några av tagningarna. Jag testade efter detta bara filma mot ett svart område för se om det dök upp igen men det gjorde det inte. Vet ni fler test jag kan filma och se om det dyker upp igen? Enligt Scandinavien Photo där jag köpt den säger dom att det är ett sensor fel och måste lämnas in. Men jag har inte lyckats se pricken igen. Vad betyder denna lilla/blå prick?

Tråkigt om framtida filmprojekt ska få denna prick att förstöra allt.
 

Bilagor

  • pricken1.jpg
    pricken1.jpg
    8.3 KB · Visningar: 1,005
  • pricken2.jpg
    pricken2.jpg
    11 KB · Visningar: 995
Den betyder att din sensor har en het pixel. Är den lila så är det röd+blå subpixel som är heta. Om det inte syns jämt så är det troligen värmeberoende.

Så, om du vill gardera dig så är det dags för service.


Du menar att den lila pricken kommer fram när kameran varit igång en längre tid och blir varm? Jag kan nog testa att filma under en längre tid för att se om den dyker upp efter ett tag då kamerna bör bli varmare.

Mvh Gabriel
 

Bilagor

  • pricken1.jpg
    pricken1.jpg
    8.4 KB · Visningar: 986
  • pricken2.jpg
    pricken2.jpg
    11 KB · Visningar: 979
Jag ska testa när jag kommer hem, men undrar om detta kan hjälpa heta pixlar, lila prickar? Tänkte om det beror på värme. isåfall bör jag efter jag gjort detta filma en längre tid för se om problemet dyker upp igen?
Du får värma upp sensorn först. Därefter följer du guiden några gånger tills problemet försvunnit.
 
Du får värma upp sensorn först. Därefter följer du guiden några gånger tills problemet försvunnit.

Okej så jag bör ha igång kameran några minuter innan jag gör denna prosidur?

Men man ska hela tiden ha på locket på kameran medans man gör allt? förstår jag rätt då? Locket för själva objektivöppningen?

Det står att det tar bort röda, vita prickar men min är blå/lila.
 
Okej så jag bör ha igång kameran några minuter innan jag gör denna prosidur?

Men man ska hela tiden ha på locket på kameran medans man gör allt? förstår jag rätt då? Locket för själva objektivöppningen?

Det står att det tar bort röda, vita prickar men min är blå/lila.
Sak samma. Värm upp sensorn med ISO 1600 och 1-2 minuter slutartid utan brusreducering för långa slutartider igång.
 
Vad sägs om att vrida över ratten till B och hålla ned avtryckaren i önskad tid.

Hahaha tack för hjälpen :) aldrig användt b så tack. nu när jag testar så filmar jag med linslocket på känns enklast autoamtiskt svart ;)

Återkommer hur det går men man ska gör om det igen och igen? foto eller filma spelar ingen roll? jag mräkte det på film.
 
Hahaha tack för hjälpen :) aldrig användt b så tack. nu när jag testar så filmar jag med linslocket på känns enklast autoamtiskt svart ;)

Återkommer hur det går men man ska gör om det igen och igen? foto eller filma spelar ingen roll? jag mräkte det på film.
Vrid upp till ISO 5000 och ta en svart bild i två minuter så kommer du se det på bilden med.
 
Vrid upp till ISO 5000 och ta en svart bild i två minuter så kommer du se det på bilden med.

Jag är glad då jag inte ser något och hoppas det var något tillfälligt
MEN.....
Varje gång jag sätter på/av och den automatiska sensorrengöraren slår på så gnisslar den nu två gånger per aktivering. Så har jag nu lyckats förstöra den på annat sätt?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.