men kom igen. gimp finns ju för typ alla os. finns det något bättre?
prova dom som klistrats innan ni svarar är ni snälla.
Samt att läsa vad trådskaparen frågar efter, skulle jag vilja lägga till...
Liini skriver ju: "något enkelt".
GIMP är ett stort och kraftfullt program, men också komplicerat. Det tar tid att lära sig, betydligt längre tid än att lära sig Photoshop. Så, ja, de flesta andra program skulle i detta fall vara bättre för trådskaparens del, anser jag.
Rekommenderar själv aldrig GIMP till någon som inte redan är en van bildbehandlare. För den som är oerfaren men ändå gärna vill ha ett kraftfullt program utan att betala stora pengar för det, så brukar jag i så fall rekommendera att de åtminstone börjar med ett enklare program med mera hjälpfunktioner, och som gärna också har en tryckt manual. Vilket de tidigare versionerna av Photoshop Elements hade, men den har Adobe tyvärr tagit bort nu (för att tjäna mer pengar förstås). En begagnad Photoshop Elements kan därför vara ett bra och billigt alternativ för att lära sig grunderna. Sen blir det betydligt lättare att lära sig ett program som GIMP - och det går väsentligt snabbare.
Gratisprogrammen har vissa nackdelar, som gör att jag aldrig rekommenderar dessa till de som är oerfarna, trots det lockande i att spara pengar. De är genomgående inte alls lika användarvänliga som de kommersiella programmen, de saknar hjälpfunktioner som är förståeliga för den oerfarne, det är svårt att hitta någon att fråga ifall man kör fast, det finns lite eller ingen litteratur om dem att köpa, och sist men inte minst, man kan få vänta väldigt länge innan det kommer uppgraderingar till nya kameramodeller. Ifall de nu överhuvudtaget har stöd för just den kameramodell / de kameramodeller som man själv råkar ha (de kommersiella täcker det mesta).
Vill man ha ett program som är betydligt kraftfullare än Elements men ändå lättanvänt, så finns ju CaptureOne. Många gillar dess fina RAW-konverterare. Är förstås dyrare än Elements, men inte så väldigt mycket, kostar cirka 1.250 kr.
Till sist, har sett lite säljannonser för några lämpliga program, samt också hört om några från bekantas bekanta (såg också ett par program som fortfarande var i obrutna förpackningar, utan att de för den skull var dyrare än de begagnade i öppnade förpackningar). Kan ju göra en snabbkoll ifall det skulle vara av intresse.
Vanligaste orsaken till att man säljer, förutom ebb i kassan förstås, tycks vara att man vill ta språnget upp till "stora" Photoshop. Men att betala över 10.000 kr tror jag inte att trådskaparen har tänkt sig i nuläget, vad jag förstår.
.