Advertisement

Annons

Lightzone då?

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Är det någon som har erfarenhet av Lightzone Basic och kan berätta lite? Är särskilt intresserad av att veta hur det klarar av överexponerade delar av foton (det dynamiska omfånget). Har hört att programmet är bra på det.

Jag tror jag ska börja med raw och då har jag ju DPP, men det verkar inte som om DPP kan behandla överexponerade delar av ett foto.


http://www.lightcrafts.com/index.html
 
Sitter och kör med LightZone Full och har inte helt koll på vilka skillnaderna är. Basic har ju ingen browser, men jag vet att det var nåt mer som skillde.

Nåja... Lightzone är helt perfekt för mina behov. Lätt att fixa till färger, ljus, m.m. Kör dessutom helt och hållet i raw från min Pentax K10D och det fungerar utmärkt. Alla ändringar man gör sparas i en liten jpg-fil och hämtas varje gång du öppnar den filen. Såladeles behöver du inte ha massor av stora filer i olika format liggandes. Du har bara raw-filen och den lilla jpg-filen och om du behöver något annat format är det bara några knapptryck bort.

Dessutom är det väldigt lätt att selektivt jobba med olika delar av bilden. Har du kollat in videorna de har på hemsidan? Det är nog det allra bästa sättet att se vad programmet klara... När det gäller överexponerade delar av bilden ska du nog särskilt kolla in hur de jobbar med bilden av tjejen i bröllopsklänning.

Jag rekommenderar starkt LightZone, men det är ganska resurskrävande och kan gå lite segt ibland. Mycket minne är att rekommendera (2gb+).
 
Senast ändrad:
Tack Johan. Är det senaste versionen du har, dvs 3.1?

Och det var just videon med "bröllopsklänningen" som fick mig att dregla lite och undra om inte detta är ett program för mina smaklökar.

Hur som helst, man kan ju alltid testa först innan man bestämmer sig.

(Jag läste dock en som skrev "...Lightcrafts has decided to drop support in version 3 for computer systems that do not have SSE2. That leaves a whole lot of AMD/Celeron based systems out of the equation for current and/or future updates."

Jag vet inte om jag förstår rätt, men jag har AMD i min burk så vad ska man tro....?)
 
Jag använde lightzone för linux förut men det var alldeles för segarbetat på min maskin med endast 1 gb i ram. Programmet har riktigt bra funktioner och det är lättjobbat. Gillar att man kan lätta upp/mörka ner olika lager i bilden så snabbt och enkelt.

(Nu har jag gått över till Bibble Pro.)
 
hej
iofs en sidofråga, har du upplevt färgerna lite underliga med bibble. Kör C1 pro men har köpt bibble också, men blir inte vän med färgerna. Landskap som innehåller grönt kletar ut.

Ang bra justering av ljusa partier, kolla nua Capture 1 beta av 4:an, den e rå på det.

Den e fri att testa nu.

Roine

carl_fredriksson skrev:
Jag använde lightzone för linux förut men det var alldeles för segarbetat på min maskin med endast 1 gb i ram. Programmet har riktigt bra funktioner och det är lättjobbat. Gillar att man kan lätta upp/mörka ner olika lager i bilden så snabbt och enkelt.

(Nu har jag gått över till Bibble Pro.)
 
light skrev:
Är det någon som har erfarenhet av Lightzone Basic och kan berätta lite? Är särskilt intresserad av att veta hur det klarar av överexponerade delar av foton (det dynamiska omfånget). Har hört att programmet är bra på det.

http://www.lightcrafts.com/index.html

jag kör LZ sedan rätt länge men kör fullversionen. inte basic varianten. Jag körde tidigare RAW konvereringen med ACR (Adobe camera raw) och utan att ha gjort grundliga tester tycker jag att ACR lyckes hämta in lite mer info från högdagrarna om de är precis över gränsen att vara utbrända. När det gäller i stort sett allt annat så tycker jag att LZ funkar bättre och är långt mer logiskt att använda än kombinationen ACR+photoshop.

3.1 kom i slutet av förra veckan så jag har bara väldigt snabbt kollat på nyheterna.

När det gäller om det funkar med din processor eller inte så är det ju bara att ladda hem en trial-version och testa.

/Jocke
 
light skrev:
(Jag läste dock en som skrev "...Lightcrafts has decided to drop support in version 3 for computer systems that do not have SSE2. That leaves a whole lot of AMD/Celeron based systems out of the equation for current and/or future updates."

Jag vet inte om jag förstår rätt, men jag har AMD i min burk så vad ska man tro....?)

Vet inte mycket om det här, men det står mycket riktigt på hemsidan att man måste ha en Pentium eller AMD med SSE2 för att kunna köra LigthZone under Windows.

Bästa tipset är ju självklart vad många andra här redan sagt (och jag helt glömde bort i mitt första inlägg). Ladda hem och pröva! Efter att de 30 dagarna var slut var jag bara tvungen att köpa skiten! :) Har inga som helst behov av att gå tillbaka till något annat program längre.
 
Jag har kollat upp det hela lite nu och min nya dator AMD Athlon 64 5600+ har tydligen stöd för det där sse2. För säkerhets skull har jag skickat mejl till dem med förfrågan också. Så nu tänker jag testa programmet vid lämpligt tillfälle. LightZone verkar ju vara uteslutande skapat och anpassat för fotoeditering och inget annat tjafs, och det låter bra för min del.

Nu hoppas jag bara att det snart uppdateras för Canon 40D också.

Tack för svar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.