Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroomgalleri blir blur i webbläsare, hilfe, hilfe

Produkter
(logga in för att koppla)

pitbullgeckos

Aktiv medlem
Hej!

Mina megaskarpa bilder blir skit när jag presenterar dem i webbgalleriet i lightroom. När jag kollar på dem i lightroom ser det bra ut som fan men i webbläsare blir det blur och oskarpt.

Beror detta på att de är för höguplösta i orginal? Ska man kanske spara ner dem i en upplösning och i ett formart som passar webbläsarna bättre innan man gör galleriet?



Kolla själv; http://www.pitbullgeckos.com/Gallery.html



Om man kollar i tex South America exp galleriet är bilderna skarpa så det gör ont......i orginal,320 dpi, men när man kollar på det webblösaren ser det inte bra ut.



Några tankar?
 
Det är ju Flash i webbläsaren som skalar om bilden, eftersom storleken är dynamisk. (Byt storlek på fönstret så förstår du vad jag menar)

Detta innebär att den bara kommer att se skarp ut när den visas i EXAKT den storlek som du exporterade den i.
 
Tack!

Ok, då kanske man ska göra ett html galleri i stället för flash, så slipper man göra om storleken på bilderna. Dessutom så kan man då även se det på Ipad......
Tycker att ett så avancerat program ( och jättevärldsbäst) som lightroom skulle hantera detta själv på nåt sätt. Typ någon slag optimering.

Tar tacksamt emot fler synpunkter och förslag,,,,,för så här kan man ju inte ha det.
 
Tack!

Ok, då kanske man ska göra ett html galleri i stället för flash, så slipper man göra om storleken på bilderna. Dessutom så kan man då även se det på Ipad......
Tycker att ett så avancerat program ( och jättevärldsbäst) som lightroom skulle hantera detta själv på nåt sätt. Typ någon slag optimering.

Tar tacksamt emot fler synpunkter och förslag,,,,,för så här kan man ju inte ha det.

Lightroom kan inte göra ett dugg för att optimera flash.

(Dessutom tycker jag att de templates som skickas med LR är rätt så dåliga över lag, det finns bättre)
 
Det är ju Flash i webbläsaren som skalar om bilden, eftersom storleken är dynamisk. (Byt storlek på fönstret så förstår du vad jag menar)

Detta innebär att den bara kommer att se skarp ut när den visas i EXAKT den storlek som du exporterade den i.

Nja... det där Flash-galleriet i LR görs ju så att det skapas några olika storlekar på bilderna som visas beroende på vad som passar i just den storlek på webläsarfönstret man har för tillfället.

Jag tycker bilderna ser rätt OK ut, men det kanske är fel på mina ögon?
 
Det förstås, när man väl kommit ner till minsta bildstorleken och sen förminskar sitt webläsarfönster ännu mindre.... ja då skalas ju bilden ner. Men fortfarande på ett ganska bra sätt tycker jag.
 
Tack för input Robert.

Ja precis, lightroom gör ett försök att optimera bliderna efter hur stort fönstret i Webbläsaren är, det låter logiskt.
Denna "optimering" görs med utgångspunkt i mitt fall av en RAW-fil, stor som bara den. Min tanke var att man själv kanske skulle konvertera källan till nåt lite mindre och mer hanterbart för att få bästa output på webben.

Jag ska prova lite olika grejor och återkomma.

Jag tycker templatsen är schyssta, passar mig och mina behov, men framför allt är det coolt att ha allt samlat på ett ställe. Så man slipper fibbla med ett separat galleri. Nu gäller det bara att få till det.
Om man jämför med orginalet så ser det riktigt risigt ut, tycker jag,,,,,men man kanske går fel redan där, alltså jämför med orginalet, ska man kanske inte göra.
 
Ok Janne, tack för tipset, ska se mig omkring efter fler LR templates.

Nu har jag testat lite,
Slutsats; Html galleri är det som gäller för min del. Om man har stora filer som källa så måste man visa dem så stort det går, minst 950 pixl

Tycker det blev mycket bättre!! Nu är det inte galleriet som begränsar upplevelsen, nu är det
fotografen ;-)

http://www.pitbullgeckos.com/Pitbullgeckos South America exp Gallery/index.html

Tack som fan!
 
Och den stora skillnaden blev... vadå?

LR exportmodul tar ju hänsyn till skärpning avpassad för hur stor slutbilden är. Kan inte påstå att jag själv upplever några direkta problem med det. Men andra kanske är petigare än jag, eller ser sånt jag inte ser.
 
Nu har du ju tagit bort ditt gamla galleri så det går inte att jämföra. Men jag tyckte att både den gamla och nya bilden på t.ex. den blå ödlan verkade ganska likvärdiga? Nåja, är du nöjd så....
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.