Annons

Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars S

Aktiv medlem
Tidigare kunde jag markera ett antal bilder i "Grid view" och sedan skriva in eller ändra metadata, varvid alla de markerade bilderna korrigerades.
Eter en senare uppdatering (tror jag) ändras bara den första bilden, måste alltså göra alla tillägg eller ändringar i varje bild, Jobbigt.
Någon som vet om och hur man kan ordna detta? Hittar inget i "Preferences" etc.
 
Kollade här hos mig och det fungerar som det ska göra. Markerar bilder och ändrar metadata. Det syns på samtliga bilder.
Tyvärr har jag inte någon idé om vad som kan vara fel.
 
Tidigare kunde jag markera ett antal bilder i "Grid view" och sedan skriva in eller ändra metadata, varvid alla de markerade bilderna korrigerades.
Eter en senare uppdatering (tror jag) ändras bara den första bilden, måste alltså göra alla tillägg eller ändringar i varje bild, Jobbigt.
Någon som vet om och hur man kan ordna detta? Hittar inget i "Preferences" etc.
Det är ändrat i nya Lightroom Classic 11.0
Du kan göra valet i själva Metadatapanelen.
Ändra från "Målfoto" till "Valda foton"

1641031747148.png
 
Tack för det, Tommy! Har sagt en del fula saker om det. Vilket bevisar att jag inte kollat upp ändringar och inställningar i LR och PS på ett tag. Nyårslöftet får bli att ändra på det ;-)
 
Tack för det, Tommy! Har sagt en del fula saker om det. Vilket bevisar att jag inte kollat upp ändringar och inställningar i LR och PS på ett tag. Nyårslöftet får bli att ändra på det ;-)
Alltid en bra idé att kolla igenom och kanske t.o.m. testa nya funktioner när de kommer.
Bästa stället att läsa på om alla nya funktioner och ändringar hittar du här:
 
Passar på att slänga in annan ändring som har skett. Jag vill inte att bilderna samlas i hög utan ligger fria. Har för mig att jag tidigare har satt detta i inställningar att inte samla i hög, men vid en uppdatering nyligen så hamnar de igen i hög och jag hittar inte hur jag ställer om detta. Jag kan ju manuellt dela högen men jag önskar att de aldrig hamnar där
 
Passar på att slänga in annan ändring som har skett. Jag vill inte att bilderna samlas i hög utan ligger fria. Har för mig att jag tidigare har satt detta i inställningar att inte samla i hög, men vid en uppdatering nyligen så hamnar de igen i hög och jag hittar inte hur jag ställer om detta. Jag kan ju manuellt dela högen men jag önskar att de aldrig hamnar där
Är den specifika foldern satt till att stacka foton automatiskt efter tagningstid?

1641287198258.png
 
Ok, men vad staplar den?
Är det dina manuella tidigare staplingar som alltid ligger "oöppnade"?
Bra fråga, har inte helt koll på det. Men det borde vara redigerade varianter på bilden, om det är varianter som kommer via en tur till PS eller virtuell kopia inom LR? Men jag tror det är olika redigeringar från PS som läggs i hög skulle jag tro
 
Bra fråga, har inte helt koll på det. Men det borde vara redigerade varianter på bilden, om det är varianter som kommer via en tur till PS eller virtuell kopia inom LR? Men jag tror det är olika redigeringar från PS som läggs i hög skulle jag tro
Kanske denna du har påslagen isåfall?

1641309035519.png
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.