Annons

Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikola123

Ny medlem
Hej
Jag har en fråga angående Lightroom. Jag har sparat alla bilder i de tillhörande mappar, mapparna är namngivna så att jag kan lätt hitta det jag letar efter. Nu när jag redigerar så skrivs inte filerna över utan alla förändringar jag gjort är ju i Lightroom. Nu vill jag exportera bilderna i Lightroom och mapparna i till en annan hårddisk utan att orginalbilderna följer med och undrar hur man ska göra.
Hoppas någon kan hjälpa mig
/Nikola

Om jag förstår rätt så vill du "spegla" den mappstruktur som du har för originalfotona till en annan plats och på denna plats vill du ha kopior, inte originalen. Så gör jag själv. Tyvärr så saknar Lightroom - vad jag vet - ett bra verktyg för att åstadkomma detta.

Om man inte har så många mappar, ja då är det enkelt, det är bara att välja bilderna i en mapp, välja export och ange var man vill att de skall hamna. Sedan upprepar man detta för varje mapp.

Har man däremot ett stort antal mappar blir detta enormt tidsödande.

Jag har löst detta på följande vis:

1) Jag gör exporten och klickar i att jag vill exportera till samma mapp som originalet. Jag ser också till att döpa de exporterade filerna me en "unik" inledning. Jag kallar mina bilder "From" och sedan följt av filnumret. På så vis blir t ex IMG_2345.CR exporterad som "From_2345.jpg".

2) När exporten är klar kör jag en BAT-fil som innehåller kommandot MOVE (jag kör Windows). Kommandot tar ett antal parametrar som gör att endast de filer som börjar på "From" flyttas och att de flyttas till samma struktur som de ligger i från start.

På detta vis åstadkommer jag en enkel "kopia" av mitt träd.

Det är möjligt att någon annan har en enklare lösning men det här funkar för mig.

Jag har inte kommandoraden framför mig här men om du har Windows så kan jag gräva fram den och lägga här (kan nog redan vara postad i någon gamal tråd).

Jag har alla bilder o dokument på en HD.
Den HD säkerhetskopierar jag till en extern HD2.

Lightroom känner bara till HD o har inget med kopian, HD2, att göra.

Hej
Jag har en fråga angående Lightroom. Jag har sparat alla bilder i de tillhörande mappar, mapparna är namngivna så att jag kan lätt hitta det jag letar efter. Nu när jag redigerar så skrivs inte filerna över utan alla förändringar jag gjort är ju i Lightroom. Nu vill jag exportera bilderna i Lightroom och mapparna i till en annan hårddisk utan att orginalbilderna följer med och undrar hur man ska göra.
Hoppas någon kan hjälpa mig
/Nikola

Du vill alltså exportera alla bilder med bibehållen filstruktur?
Det finne ett plugin som skalla göra detta, av pluginkungen Jeffrey. Ett annat intressant alternativ kan vara denna plugin som oxå exporterar med mappa.

PS. En tydligare rubrik än bara ”Lightroom” vore önskvärt. Tex ”exportera bilder med mappstruktur”

Tack för svaren. Inser att min rubrik inte va så passande. Verkar som om jag får testa plugg in som rekommenderades. Tack än en gång.
MVH Nikola.

Varför vill man detta?

Låt oss säga att man har 15 klienter inom loppet av några dagar. Efter att varje klients bilder förs över till datorn med klientens namn o datum. Första jag gör är att titta igenom bilderna som jag själv.är nöjd med. Sen visar jag dessa för klienten, därefter får denne välja ut några eller alla bilder, därefter redigeras bilderna under kanske 2 till3 dagar. Då gör jag det på alla mina klienter. Oftast redigerar jag o sen går jag tillbaka till den första bilden igen o drar i reglagen för att både jag och min klient ska bli nöjd. Därefter exporterar jag alla klienters bilder. När jag exporterar vill jag inte sitta framför datorn o göra det för varje klient, ny mapp med klientens namn och datum och så vidare. Så därför undrade jag om det fanns någon smidigare lösning. Nu vill jag inte påstå att mitt tillvägagångssätt är det bästa men det funkar för mitt sätt att arbeta.
/nikola

Kan det fungera för dig att spara exportinställningar där du angivit att de exporterade bilderna t ex ska sparas i en undermapp till originalbilderna. Det går ju att göra olika inställningar för var exporten ska sparas och viss automatisering ang vad mappen ska heta.

Så här gör alltså jag:

Följande kommando lägger jag i en BAT-fil som ligger i ExportActions:

ROBOCOPY D:\Aktuella E:\Bilder\Kopior /IF FROM*.JPG /S /MOV /LOG:D:\FlyttLog.txt
START D:\Flyttlog.txt
Exit

Skapas enkelt med anteckningar.

I Lightroom ser det ut så här:

Bilagor

• Export.jpg
    Export.jpg
    71 KB · Visningar: 67
OBS! Robocopy raden bröts till 2, de två första raderna skall alltså stå på samma rad i filen.

Jag använder Jeffreys script som nämndes tidigare i tråden. Fungerar klockrent. Använder det till att skapa lågupplösta jpeg av alla mina bilder.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto