Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom via nätet

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Hej!
Jag är på väg att köpa Lightroom och såg att Adobe.com hade för USD299 (ca 2000:). Problemet är att när jag klickar på köp så måste jag gå via adobe.se och där kostar det 2.775:- Hur har ni köpt programmet?

Finns det någon site där jag kan ladda hem programmet för en billigare summa? Jag är inte intresserad av en piratkopia utan vill köpa originalversionen.

Jag har bra uppkoppling och kan ladda hem tunga program.

Tack på förhand!
//Bee
 
Jag "fick" Lightroom som en del i Adobes köp av Pixmantec.

Creative Suite CS3 skaffade jag som en Educational licens då jag var inskriven på högskolan. Det finns även student licenser som är billigare men dessa kan inte uppgraderas och får inte användas kommersielt.
För att kunna köpa dessa tyepr av licenser så måste man "studera" vilket i prktiken innebär att du ska vara inskriven vid en högskola och betalt kåravgift. Det finns många orienteringskurser som man kan anmäla sig till där alla som söker kommer in. Utbildningen är kostnadsfri och kåravgiften ca 500:- Sen kan du köpa Adobes produkter med upp till 70% rabatt. Inget koll finns på dina studie resultat men jag tycker gott att mnan kan välja nåt man är intresserad av och gå på föreläsningarna och i alla fall försöka plock anån poäng. Bor man långt från en skoa finns det även distanskurser.

Lite mer info finns på moderskeppet.se.
 
Dock ska tilläggas att de rabatterade skolversioner som finns, inte får användas kommersiellt. Men det är kanske upp till var och en att avgöra.
 
lightroom

Tack för era svar. Det hade varit bra med Educational licens men jag har ett eget företag så det går inte.

Jag får leta vidare efter en laglig downloaded variant. I värsta fall får jag väl köpa den lite dyrare men jag ska leta lite till.

//Bee
 
Det finns 2 typer av skolversioner
Student - som inte får användas kommersiellt
Educational - som får användas kommersiellt (men har lite lägre rabatt). Denna är avsedd för lärare, handledare och de som vill ha uppgraderingar och möjligheten att använda den på riktigt.
 
Är det inte så, som alltid med amerikanska priser, att det som anges på hemsidan är utan moms?

Detta för att olika stater har olika moms. Slutpriset får man först när man checkar ut. Dock är väl inte amerikansk moms lika stor som svensk moms...

/P
 
Lightroom

Jag orkade inte vänta längre så nu gick jag till ScandinavianPhoto och köpte ett exemplar. Ska bli superkul att sätta tänderna i det! Tack för er hjälp //Bee
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.