Annons

lightroom till ny dator

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Nu har jag köpt en ny dator och ska installera lightroom på den nya datorn. Jag har flyttat över en del bilder. Alla behöver jag inte flytta. Hur gör jag på smidigaste sätt för att få med backupen? Jag gjorde en backup på den gamla datorn innan. Jag kommer att ha kvar den gamla datorn som en backupdator.

Är det så att jag installerar LR och sedan kopierar mappen som ligger under "mina bilder/Lightroom/Backups" Ska jag ta hela mappen med undermappen Backups ochmapparna som heter Lightroom 2 Catalog Previews.lrdata, Lightroom 3 Catalog Previews.lrdata och Temporary Folder B1223...?

När jag sedan går in i LR, ligger mina bilder där då med alla inställningar jag gjort?

I nya datorn har jag programmen installerade på C och alla filer på E. Mina bilder låg tidigare under C och nu ligger de under E. Vad händer då? Hittar LR dom?

Tacksam att få hjälp innan jag installerar så att jag gör rätt från början.

Bee
 
Denna fråga har besvarats ett flertal gånger på sistone, mså sent som denna vecka tilloghmed.Använd sökfunktionen?

nu till frågan, du kan göra som du beskriver, och använda funktionen "hitta saknade bilder" för att länka in dem i kr. (Eftersom du byter volymbeteckningar)..previews och temp behöver du inte kopiera, de skapas dynamiskt.

Du kan även använda. "Export to catalog" och därefter importera denna katalog i lr. Det är förvisso mer tidsödande, och inte nödvändigt utom i vissa fall.
 
Denna fråga har besvarats ett flertal gånger på sistone, mså sent som denna vecka tilloghmed.Använd sökfunktionen?

nu till frågan, du kan göra som du beskriver, och använda funktionen "hitta saknade bilder" för att länka in dem i kr. (Eftersom du byter volymbeteckningar)..previews och temp behöver du inte kopiera, de skapas dynamiskt.

Du kan även använda. "Export to catalog" och därefter importera denna katalog i lr. Det är förvisso mer tidsödande, och inte nödvändigt utom i vissa fall.


Tack för ditt svar. Jag är ledsen att jag störde ;) Det var mest eftersom jag byter volymbeteckning som gjorde att jag ställde frågan igen. Bee
 
Jag hade i min enfald trott att jag bara kunde kopiera mappen Lightroom med undermapparna Backup och de två preview-katalogerna som ligger under "mina bilder/Lightroom" i Windows XP. Men i Windows 7 så finns det ingen sådan mapp.

Jag kanske är trött i skallen nu efter allt fixande med nya datorn men ska jag:

Gå in i LR, ställa mig på "Alla foton" under Katalog, trycka ctlr+A och sedan välja "exportera som katalog"

Jag vill egentligen inte flytta in alla bilder till nya LR men om det här är lättaste och säkraste sättet så får jag väl ta bort dom i LR sedan.

Bee
 
Exakt var du lagrar din LR-katalog (nånting.lrcat) spelar ingen roll. Den kan du ha var som helst.

XP hade "Mina bilder" som en av sina standarmappar. Win 7 har ett lite annorlunda upplägg med sina "bibliotek". Det finns ju även där en mapp "Mina bilder" som ligger under Users/xxxx/ men det spelar som sagt ingen roll var du spara katalogen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.