Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom test

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill blixtsnabbt kunna bläddra genom och radera de sämsta bilderna och sen en runda till för att ytterligare selektera. Är det kanske så att LR liksom nästan alla program är så här långsamma?

Prova gärna ACDSee Pro 9, det går blixtsnabbt att bläddra mellan RAW-filer i det programmet..d.v.s. lika snabbt som du hinner trycka på tangentbordets tangenter!

Fast nu var ju inte det här en vs-tråd, utan TS ville ha svar på frågor om just Lightroom ;)

Nä, kanske inte..men trådstartaren verkade onekligen inte nöjd med hastigheten vad gäller bildbläddrandet i Lightroom samt har i denna tråd pratat om andra program än det..nämligen PS Elements. Visserligen verkade han vara mest inne på dessa två nämnda program, men eftersom han skrev "tror" i ett av sina inlägg så fick jag uppfattningen om att han eventuellt kunde tänka sig att testa andra program också. Särskilt nu när han inte var nöjd med hastigheten i Lightroom!

Nä, kanske inte..men trådstartaren verkade onekligen inte nöjd med hastigheten vad gäller bildbläddrandet i Lightroom samt har i denna tråd pratat om andra program än det..nämligen PS Elements. Visserligen verkade han vara mest inne på dessa två nämnda program, men eftersom han skrev "tror" i ett av sina inlägg så fick jag uppfattningen om att han eventuellt kunde tänka sig att testa andra program också. Särskilt nu när han inte var nöjd med hastigheten i Lightroom!

Du kanske inte har läst hela tråden?

Jag tror jag nöjer mig med några av de testade varianterna. Antingen köpeversionen av LR + PSE12 som jag redan har eller CC då jag får allt men måste betala i all evighet. 3:e alternativet är att nöja mig med enbart PSE12. Men jag vill gärna hänga med i utvecklingen och diskussionerna och de flesta har ju LR.

:)

Du kanske inte har läst hela tråden?

:)

Jo, om du läser inlägget du hänvisade till så står det precis det jag skrev: att trådstartaren TROR att han nöjer sig med några av dem testade varianterna. Således lämnar han dörren lite öppen för andra varianter/program än Lightroom och PS Elements. Du har säkert läst hela tråden du med, men du har inte gjort det så bra.. ;-)

Jo, om du läser inlägget du hänvisade till så står det precis det jag skrev: att trådstartaren TROR att han nöjer sig med några av dem testade versionerna. Således lämnar han dörren lite öppen för andra versioner/program än Lightroom och PS Elements. Du har säkert läst hela tråden du med, men du har inte gjort det så bra.. ;-)

Visst, och så kan man ju läsa alla trådar. Men OK - fortsätt prata om andra program som inte hjälper TS så slutar väl tråden med att diskutera analoga kameror eller nåt.

Visst, och så kan man ju läsa alla trådar. Men OK - fortsätt prata om andra program som inte hjälper TS så slutar väl tråden med att diskutera analoga kameror eller nåt.

Men kom igen..jag tipsade om ett annat program för att han inte var nöjd med hastigheten i Lightroom. Det är väl ändå att hjälpa..eller i alla fall att vidga vyerna något. Jag tror att trådstartaren själv kan avgöra huruvida han är intresserad av ACDSee Pro eller inte utan att du lägger dig i det. Troligtvis är han inte intresserad, men han har i alla fall fått chansen att ta sig en titt på ACDSee genom ett tips. Trots allt smög han in en undran i ett av sina inlägg om alla program var lika långsamma som Lightroom. Jag svarade på den undran han hade kan man säga....

Är det kanske så att LR liksom nästan alla program är så här långsamma?

Alla program är alltså inte lika långsamma som Lightroom, t.ex. ACDSee Pro 9 är det inte!

Nej jag har nog inte utvärderat tillräckligt :) Jag får kolla upp skärpemaskerna i morgon.

Att tanka in är nog inget jätteproblem då man ju kan ta sin kaffepaus men jag vill bläddra snabbt och inte bara i de små kopiefilerna där jag inte kan se kvalitén på bilderna. Om jag tittar i fullstorlek = då LR måste hämta orginalfilen antar jag så tar det flera sekunder vilket är extremt långsamt. Jämför med att öppna upp jpg-filer i vilket visarprogram som möjligt. Jag vill blixtsnabbt kunna bläddra genom och radera de sämsta bilderna och sen en runda till för att ytterligare selektera. Är det kanske så att LR liksom nästan alla program är så här långsamma?

Då borde du kanske trots allt titta på Capture One Pro, det är byggt för att kunna hantera bilder från digitala bakstycken till mellanformat och storformatkameror som kanske levererar enskilda bilder på 100 tals megabyte. Dessutom tror jag tänket med lager skulle passa dig bättre eftersom du kommer från Elements. C1 är ett av de vanligaste programmen för studioarbete så jag tror inte du behöver oroa dig för att ingen annan använder det.

Själv har jag använt LR sedan version 3, men skulle jag välja program idag hade jag utan tvekan valt Capture One. Har kört deras demoversion och jag måste säga att jag snabbare når det resultat jag vill ha i C1 detta trots att jag har mångårig LR vana och säkert inte upptäckt alla genvägar i C1 ännu. Verktygen är helt enkelt kraftfullare. Så jag kommer sannolikt själv att uppgradera till C1 när Nikon D850 kommer ut och jag behöver uppgradera program i vilket fall. Just nu är jag lite för lat att konvertera min nuvarande LR katalog till C1.

Adobe verkar dessutom ganska nöjda med sin marknadsandel och lever på gamla lagrar, eftersom uppdateringarna mellan LR 5 coh LR 6 var ganska minimala medan i stort sett tagit lika stora förbättrignsteg för varje punkt-uppdatering som LR gör mellan hela versionsnummer.

Här en film om du vill få lite överblick över C1 utan att installera:
https://www.youtube.com/watch?v=nmqBcocCDd8

Nu har jag testat LR ett tag och var nära att bestämma mig för köpeversionen när jag upptäckte att det ju var en hel del man inte kunde göra alls i LR. Ingen effektskärpning, kantmasker mm. Detta finns ju tom i PS element. Framkallamodulen är väl dessutom samma eller nästan samma som i PS elements eftersom det ju är Camera RAW i bakgrunden?

Mycket möjligt att jag missförstått något men vad är det egentligen jag vinner på att använda LR i stället för elements? Reglagen ligger bättre i LR men i övrigt?

När det gäller redigeringsverktyg så har nog Elements mer verktyg än vad Lightroom har. Det är inte där den stora fördelen ligger.

Det du vinner på att använda Lightroom är ett bättre arbetsflöde. Mera "ordning och reda" och kontroll.

Det finns dock en del saker man inte kan göra i LR och därför kan det vara vettigt att ha båda programmen. Du kan säkert göra 99% av det du behöver göra till vardags i LR och ta till Elements redigeringsmodul för lite udda jobb.

Själv upplever jag alltid Elements som "kluddigt". OBS! Mina erfarenheter baserar sig på en några år gammal version som min 83-årige far använder. Varje gång jag skall hjälpa honom med något så svär jag över hur klumpigt Elements är jämfört med Lightroom.

Men säker har senare versioner blivit bättre och trivs du med Elements och inte hittar några fördelar med LR så är det väl bara att köra vidare med Elements. Alla behöver ju inte tycka lika!

Nu var jag nästan färdig att trycka på beställaknappen men då dör nyheten om Nikon D500 upp som är den kameran jag väntat på. Vad händer med LR köpeversion med nya kameror. Kommer det att gå att uppgradera köpeversionens cameraRAW-del? Själva LR skall ju tydligen inte uppgraderas.

Köpa / prenumerera LR

Hur gör ni med Lightroom 6?Sitter idag på LR 4 Har köpt en D7200 och därmed måste jag uppgradera Lightroom. Köpa eller prenumerera? Om man prenumerar på på Lightroom och Photoshop, följer det med några plugins eller måste man köpa detta separat?

Om man läser denna tråd så låter det som att LR 6 skall ersättas av CC? Är det rätt uppfattat, eller är det olika program??

ubbe73;2105776...följer det med några plugins eller måste man köpa detta separat? Om man läser denna tråd så låter det som att LR 6 skall ersättas av CC? Är det rätt uppfattat sa:
Nej plugins är sällan gjorda av Adobe. De får du skaffa på annat håll.

All LR är kompletta versioner, även själva uppdateringarna.
LR6 är stand alone, alltså du köper och det är din kopia.
CC hyr du. Slutar du betala så stängs framkallningsmodulen av. Men biblioteksmodulen skall fortfarande fungera. Importfunktionen vet jag inte.
CC har alla funktioner.
LR6 saknar några. tex Dehaze.

Nej plugins är sällan gjorda av Adobe. De får du skaffa på annat håll.

All LR är kompletta versioner, även själva uppdateringarna.
LR6 är stand alone, alltså du köper och det är din kopia.
CC hyr du. Slutar du betala så stängs framkallningsmodulen av. Men biblioteksmodulen skall fortfarande fungera. Importfunktionen vet jag inte.
CC har alla funktioner.
LR6 saknar några. tex Dehaze.

Även kartmodulen slutar att fungera när man slutar betala

Hur gör ni med Lightroom 6?Sitter idag på LR 4 Har köpt en D7200 och därmed måste jag uppgradera Lightroom. Köpa eller prenumerera? Om man prenumerar på på Lightroom och Photoshop, följer det med några plugins eller måste man köpa detta separat?

Om man läser denna tråd så låter det som att LR 6 skall ersättas av CC? Är det rätt uppfattat, eller är det olika program??

Plugins följer aldrig med till Adobes program.

Jag tror inte att Adobe kommer att fortsätta med den fristående versionen av Lightroom, men du kan åtminstone köpa Lightroom 6 om du är osäker på om du vill prenumerera eller inte.

Jag ser inte längre någon fördel med att inte använda CC eftersom jag tycker att hela paketet (har kompletta Adobe CC) är enormt prisvärt. Men jag arbetar professionellt med det här och skulle inte klara mig utan programmen. Förstår att man som privatperson kan tycka att drygt 500 kronor/månad är mycket pengar. Däremot tycker jag att paketet för fotografer (Lightroom+Photoshop) är prisvärt för alla.

Plugins följer aldrig med till Adobes program.

Jag tror inte att Adobe kommer att fortsätta med den fristående versionen av Lightroom, men du kan åtminstone köpa Lightroom 6 om du är osäker på om du vill prenumerera eller inte.

Jag ser inte längre någon fördel med att inte använda CC eftersom jag tycker att hela paketet (har kompletta Adobe CC) är enormt prisvärt. Men jag arbetar professionellt med det här och skulle inte klara mig utan programmen. Förstår att man som privatperson kan tycka att drygt 500 kronor/månad är mycket pengar. Däremot tycker jag att paketet för fotografer (Lightroom+Photoshop) är prisvärt för alla.

Idag redigerar jag inte speciellt mycket, men kommer successivt göra det mer. Däremot har jag ett projekt som jag ska Lomma igång med. Detta handlar om att redigera diabilder / negativ. Finns det bra möjligheter till detta i Lightroom eller bör man skaffa PS till detta?

Elements ska inte jämföras med Lightroom utan med Photoshop. Jag har själv Elements 12 som jag valt att uppdatera med Lightroom+PhotoshopCC. Men det händer att jag går över till Elements ibland för att göra vissa saker som är snabbt och lätt där (och som jag kan). Jag har också valt att månadsprenumerera på Moderskeppet Guld för att lära mig om programmen.

Vad som kan underlätta i Lightroom och som inte går att göra i Elements är presets/förinställningar. Har man många bilder med liknande förhållanden kan man redigera en och spara inställningarna. Sen applicerar man dessa på alla bilder och finjusterar. Det går att använda makron i Elements men inte att spela in dem tyvärr, vilket går i Photoshop.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar