Annons

Lightroom - Synka datorer

Produkter
(logga in för att koppla)

felldin

Aktiv medlem
Har lightroom på både min stationära och min bärbara dator. Nu undrar jag om det på något sätt går att jobba med samma databas på båda datorerna. Min tanke är alltså att jag ska kunna jobba hemma på min stationära dator och även kunna jobba på "fältet" med min bärbara. När jag sedan kommer hem så ska jag kunna synka datorerna så att alla ändringar och nya bilder jag har på den bärbara förs över till min stationära dator. När jag sticker hemmifrån ska jag även kunna tanka över alla ändringar från min stationära dator.

Är detta möjligt och i så fall hur går jag till väga?
 
Det sättet som jag fått att funka bra är att exportera en katalog från den stationära datorn. Ta med previews, men inte negativ-filen (dvs .dng-filen). Det underlättar förstås om det finns genererade previews.

Öppna katalogen på den bärbara och ändra Keywords, flaggor och färger. Sedan importerar du katalogen på den stationära datorn, och tar med ändringar av metadata.

Vill du kunna redigera bilderna (develop-modulen) så måste du ta med negativfilerna.
 
FileSync

Hejsan,

Jag har mina orignalfiler på en server och databasen och preview bilderna som är kopplade till Lightroom på mina lokala datorer och på servern. Innan jag startar Lightroom kontrollerar FileSync att jag har en uppdaterad version lokalt, den syncar alltså mot servern först.

När jag jobbat klart så synkar jag databasen och preview filerna med programmet FileSync. Det innebär i praktiken att hela databasen skrivs över varje gång jag synkar samt de uppdaterade preview filerna. Har man en stor databas så tar det ganka lång tid men det fungerar.

I filesync kan man välja vilken typ av fil som ska synkroniseras vilket jag ser om en stor fördel.

Tyvärr kan man inte ha databasen och preview bilderna liggande på servern och låta Lightroom arbeta direkt mot servern. Det hade varit betydligt enklare så.

Jonas
 
Re: FileSync

jonasandersson skrev:
Tyvärr kan man inte ha databasen och preview bilderna liggande på servern och låta Lightroom arbeta direkt mot servern. Det hade varit betydligt enklare så.

Jonas

Inte?

Jag har för mig att man kan bestämma var databasen och preview-bilderna ska ligga. Om de råkar ligga på en server, så bör det väl fungera. Har inte satt upp mitt nätverk än, så jag kan inte svara med bestämdhet.
 
Det går att lägga såväl databasfilen som själva bildfilerna på en server om man så önskar. Se bara till att inte mer än en dator åt gången försöker öppna databasen.

Om man vill jobba "på fältet" i sin laptop och sedan föra över detta jobb till sin huvuddator är det rekommenderade sättet jag läst om att använda "Export as catalog" och "Import from catalog". Jag har inte provat själ men det är väl tillkommet just för dessa situationer (har för mig att det inte fanns med i version 1.0 av LR).

Anders
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.