Annons

Lightroom spegelvänt bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

stegun

Medlem
Hej,

Jag har plötsligt fått problem med LR3, vid gårdagens säkerhetskopiering och senare återstart var min svenska version plötsligt
1. engelsk version av LR
2. Förinställningar dubblerade, dvs två gånger dels under Lightroom Presets och sedan samma ännu en gång under Lightroom-Förinställningar, alla namn dock engelska
3. de bilder som låg "öppna" i bildremsan har blivit spegelvända

Viktigaste frågan just
hur vänder jag tillbaka dessa spegelvända bilder, har för mig jag sett något spegelkommando någonstans, men var, dessutom svårare att hitta i ovana engelska kommandon, hjälp!

Hälsningar Stefan G

Hmm låter helskumt. I väntan på LR-info så heter motsvarande kommando i PS Image-Image Rotation- Flip Canvas Horizontal (spegelvänd horisontellt). LR bör ha ett som heter exakt likadant.

Samma kommando finns också på ett annat sätt om man markerar hela bilden (Ctrl-A) och sen tar Edit-Transform-Flip Horizontal.

Hej,

Jag har plötsligt fått problem med LR3, vid gårdagens säkerhetskopiering och senare återstart var min svenska version plötsligt
1. engelsk version av LR
2. Förinställningar dubblerade, dvs två gånger dels under Lightroom Presets och sedan samma ännu en gång under Lightroom-Förinställningar, alla namn dock engelska

Viktigaste frågan just
hur vänder jag tillbaka dessa spegelvända bilder, har för mig jag sett något spegelkommando någonstans, men var, dessutom svårare att hitta i ovana engelska kommandon, hjälp!

Hälsningar Stefan G

du kan ju tillfälligt köra programmet på svenska! Gå in under Edit > Preferences > Generel och ändra språket där till Swedish. När du startar om LR så är allt på svenska.

Hej,

1. engelsk version av LR

Viktigaste frågan just

Hälsningar Stefan G

Flip photos in the Library module
1 In the Grid view or the Filmstrip, select one or more photos.

2 Choose one of the following from the Photo menu:

Flip Horizontal
Flips photos horizontally along the vertical axis.
Flip Vertical
Flips photos vertically along the horizontal axis.

In Loupe, Compare, and Survey views, only the active photo is flipped.

Choose View > Enable Mirror Image Mode to flip all photos in the catalog horizontally along the vertical axis.

Tack alla,

Flip photos in the Library module
1 In the Grid view or the Filmstrip, select one or more photos.

2 Choose one of the following from the Photo menu:

Flip Horizontal
Flips photos horizontally along the vertical axis.
Flip Vertical
Flips photos vertically along the horizontal axis.

In Loupe, Compare, and Survey views, only the active photo is flipped.

Choose View > Enable Mirror Image Mode to flip all photos in the catalog horizontally along the vertical axis.

Stort tack,
ni fixade alla problemen, även förinställningarna reducerades nu till en omgång,
lite fundersam blir man trots allt att det bara "kunde hända sådär?"

Hälsningar Stefan

Vet inte om det finns kortkommandon för detta men som självlärd relativ LR-nybörjare störs jag av att man kan sabotera hela lightroom genom att trycka en bokstav som råkar vara kortkommando för något man inte alls tänkt sig. Det blir då besvärligt när man inte vet vad man gjort eller hur man tar sig tillbaka. Särskilt jobbigt blir det om man börjar skriva en text när man inte står i rätt ruta och varje nedslag man hinner göra innan man upptäcker misstaget är ett kortkommando. Jag behöver leta fram en lathund förkortkommandon i LR.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto