Annons

Lightroom, smart collections - keywords

Produkter
(logga in för att koppla)

eventphoto

Aktiv medlem
När jag gör en smart collection för att hitta sångsvan använder jag sökning på antingen:

keywords - contain all - sångsvan

eller:

keywords - contain all - cygnus cygnus

för att även få med bilder där jag bara har det latinska namnet.
Problemet är att i den här sorteringen kommer även knölsvanarna med - cygnus olor, jag antar lr ser "cygnus" och tänker att de här bilerna skall vara med.
Hur gör jag för att få lightoom att förstå att jag vill ha hela "cygnus cygnus" med? har provat med " ", &, +, and, mm, etc. men intenting får jag att fungera.
Idéer någon?

Hej,

Jag tror att eftersom du skrivit in cygnus cygnus som keyword, så tolkar LR det som ett keyword (som du skrivit 2 ggr). Om du ändrar latinska artnamn till Cygnus_cygnus, dvs med ett underline så tolkas det som ett ord. Har inte provat, men tror att det är lösningen.

/Thomas

Tack!

Det gjorde susen, behövde bara lägga till ett understreck i själva sökningen, jag behöver inte ändra i alla keywords.

Smart collections är ju hur bra som helst, precis som hela lightroom!

Förutom om du ska hitta alla bilder som innehåller knölsvanar ELLER sångsvanar...

Det jag menar är att det finns ingen OR logik i smart collection.

Gör det inte det? Jag menar, man kan ju göra en smart collection med följande inställningar:

match ANY of the following rules:
keywords - contains - sångsvan
keywords - contains - knölsvan

då får man ju fram bilder som har keywords sångsvan ELLER knölsvan....
eller har jag fattat dig fel?

Jag har brottats med samma problem och försökt bena ut detta. Skillnaden är att mitt fall var det frågan om keywords som bestod av två olika ord. Följande är vad jag kommit fram till.

Det lustiga är att det är skillnad när du sätter ett keyword på en bild och när du söker på keyword. Om du skriver in strängen 'cygnus cygnus' som keyword på en bild så skapas verkligen ett keyword med hela det namnet, dvs båda orden.

När du söker på keyword under Text i Library Filter däremot så uppfattas strängen 'cygnus cygnus' som två ord och därför så hittar du alla bilder med keywords som innehåller cygnus i någon del.

Om du har ett keyword som består av två olika ord så kan du använda "contains words" eller "contain all" istället för "contain". Då måste alla ord vara med någonstans i ditt keyword.

Tyvärr fungerar inte detta när du har två lika ord som i 'cygnus cugnus'. I det fallet kan du söka via Metadata i Library Filter istället, och helt enkelt lägga till en kolumn med keyword och välja ut precis det keyword som du vill ha i listan. Detta är för övrigt samma sak som att gå in i Keword List i högerpanelen och klicka på den lilla pilen som dyker upp till höger om keywordet när du placerar markören över det.

Den sista möjligheten är att att använda Text i Library Filter och uttryckligen utesluta de ord som felaktig dyker upp - i ditt fall olar. om du söker med strängen 'cygnus !olar' så ska inte bilder med keyword som innehållar 'olar' komma med.

Detta är som sagt så långt jag har lyckats förstå det. Om någon har bättre sätt att lösa det här problemet så är även jag mycket nyfiken.

nej, jag var nog bara otydlig.

Mitt problem är att jag vill ha en smart collection som innehåller personer för ett specifikt år.

Dvs.
Capture date - is in the range: 2009-01-01 to 2009-12-31
Keyword - Contains - "Olle" OR "Kalle"

Detta går inte att få till vad jag förstår

Jodå, det går. Lägg in följande tre regler:

1. Kewords contains 'Olle Kalle'
2. Capture date is after 2007-12-31
3. Capture date is before 2009-01-01

Då får du en Smart collection med alla bilder på Olle och/eller Kalle som är tagna under 2008.

nej, jag var nog bara otydlig.

Mitt problem är att jag vill ha en smart collection som innehåller personer för ett specifikt år.

Dvs.
Capture date - is in the range: 2009-01-01 to 2009-12-31
Keyword - Contains - "Olle" OR "Kalle"

Detta går inte att få till vad jag förstår

Inte direkt men du kan skapa ett Collection Set och sedan skapa 2 smart collections och lägga dem i dit nya set, en med datum & Olle och en med datum och Kalle. Då kommer set:et innehålla unionen av de båda sökningarna, sedan jobbar du med ett set och inte en collection men det borde inte vara så stor skillnad.

Då får du en Smart collection med alla bilder på Olle och/eller Kalle som är tagna under 2008.

Fast om namnen skulle ha varit "Olof" och "Karl" och man anger contains "Olof Karl" så kommer man även att få med bilder på "Olofsson", "Karlssson", "Olofström", "Karlskoga" osv.

Det var i alla fall vad som hände mig.

Kanon! Tackar! Testade lite snabbt och detta verkar funka för mej.

Trixet blir väl som Anders AFJ påpekade att inte ha Keywords med likartade namn.

Dock så funderar jag på vad som är skillnaden mellan att ange "after" och "before" datum och att ange en range som jag gör?

Kanon! Tackar! Testade lite snabbt och detta verkar funka för mej.

Trixet blir väl som Anders AFJ påpekade att inte ha Keywords med likartade namn.

Dock så funderar jag på vad som är skillnaden mellan att ange "after" och "before" datum och att ange en range som jag gör?

Det är ingen skillnad. Ange en range är naturligtvis enklare. Jag var bara lite för snabb när jag svarade och tänkte inte på att range-alternativet finns.

Det kan ju vara lite knepigt faktiskt.

En variant för att minska risken för felträffar - åtminstone när det gäller personnamn - är att välja "Ends with".

Sannolikheten att ett annat keyword slutar på "Anders" är inte lika stor som att det börjar på det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar