Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom segar

Produkter
(logga in för att koppla)

NalliZ

Aktiv medlem
Är ganska ny användare av LR.
Har mina RAW filer sparade på en sata disk.
Problemet är när jag skall arbeta li LR så segar det väldigt mycket.
GÖr jag ett penseldrag så tar det 2sek att jag ser gjorda strecket.
Ändrar jag tex temperaturen så tar det några sek innan den ändras.
Är detta normalt?
Beror detta på att jag har RAW filerna sparade på en slö disk ?
Hårdvaran är bra så där tror jag inte felet ligger.
Har ni era bild ni jobbar med liggandes på sata disk ?

Lightroom är tyvärr känt för att vara rätt så segt och om din hårdvara är för klen så kan det verkligen bli en trist upplevelse.

Det du beskriver bör inte ha så mycket att göra med hårddiskens prestanda.

När du är i redigeringsmodulen är det processor och minne som som är det viktigaste.

Vad har du för operativsystem, minne och processor?

Har du modifierat några av inställningarna för cache-storlek mm?

RAW-program och deras marknadsföring börjar altt mer likna hästhandel. Alla vill visa vilka fantastiska program de har och hur snabbt man kan jobba i programmet.

Ta en kritisk titt nästa gång du ser en demo. De har ofta få filer på disken. Många av dem i jpg som väger in lätt.
De har gott om RAM och den senaste modellen av PC-MAC.

Min dator är en Mac pro 15 retina sent 2012 med 8 GB ram och mina bibliotek samt antal bilder är mycket större.
Så ser det nog ut för många normala användare.

Detta är lika mycket ljug som dieselgate.
Lr är inte värre än andra. Det ser likadant ut hos C1PRO och On1PRO.
Vill du kunna söka dina bilder med keywords och kunna få en överblick bland 1 års-bilder så måst du ha en katalog.
Det behöver prestanda och tar timmar/dagar att skapa och en katalog tar mycket plats.
Jag har åtminstone ännu inte hittat ett program som kommer runt detta.

Lightroom är tyvärr känt för att vara rätt så segt och om din hårdvara är för klen så kan det verkligen bli en trist upplevelse.

Det du beskriver bör inte ha så mycket att göra med hårddiskens prestanda.

När du är i redigeringsmodulen är det processor och minne som som är det viktigaste.

Vad har du för operativsystem, minne och processor?

Har du modifierat några av inställningarna för cache-storlek mm?

Kör windows 7 64bit i7-6850K Processor samt 32GB minne

Har ej modifierat något i LR

Är det från första penseldrag som det segar? Jag har 16Gb och i5, win7 64. Men det snurrar på rätt skapligt i början men bit för bit verkar lr käka upp datorn inifrån för att till slut hänga alltihop. Bara omstart hjälper då.

Jag har lr och cache på ssd.
Du borde annars teoretiskt ha bättre fart på lr än vad jag har.

Är det från första penseldrag som det segar? Jag har 16Gb och i5, win7 64. Men det snurrar på rätt skapligt i början men bit för bit verkar lr käka upp datorn inifrån för att till slut hänga alltihop. Bara omstart hjälper då.

Jag har lr och cache på ssd.
Du borde annars teoretiskt ha bättre fart på lr än vad jag har.

Nej det är inte direkt i början.
det kommerr efter ett tag.
då börjar cpu load skjuta i taket och LR känns som sirap.
Kör ju OS på ssd disk så trodde LR mellanlagrar den filen jag arbetar med på SSD men det kanske den inte gör-
Efter ett tag så har den ätit lätt 15gb minne men jag har ganska mycket kvar

Det borde flyta på acceptabelt.

Att problemen kommer efter en tids redigering är dock tyvärr vanligt. För egen del kan jag få problem om jag suttit länge och lagt in keywords mm. Efter en tid går det segt. Jag startar om LR och så går det normalt igen.

Det du bör ändra är under

Edit-Preferences-File Handling

Där finns en inställning för Camer Raw Cache. Jag har 20GB (default är betydligt mindre). Helst bör denna cache ligga på en snabb disk som möjligt.

Under preference fliken kan du prova att slå av eller på användandet av grafik processorn. Jag har det på men en del får bättre flyt med det av.

När det gäller just justeringspenseln är väl den denvärsta prestandatjuven av alla och jobbar man mycket med penseln kan det gå segt.

Att du kommer upp i 15GB använt minne är rätt extremt tycker jag. Jag har bara 16GB installerat men jag tror inte jag har kommit upp i ens hälften av det för LR.

Du skulle kunna prova att slå av swap-filen i Windows också. Har du så mycket minne som 32GB så behövs den inte. Jag har haft den avslagen i flera år utan problem. Görs någonstans i Windows kontrollpanel.

Nej det är inte direkt i början.
det kommerr efter ett tag.
då börjar cpu load skjuta i taket och LR känns som sirap.
Kör ju OS på ssd disk så trodde LR mellanlagrar den filen jag arbetar med på SSD men det kanske den inte gör-
Efter ett tag så har den ätit lätt 15gb minne men jag har ganska mycket kvar

Dessa problem var outhärdliga för mig innan uppdateringen. Nu är de ok ett tag, men sedan... outhärdliga. Tyvärr inget fel hos dig alltså utan hos Adobe :-/

Har enbart en i3 8GB och SSD som jag körLR köpversion nu 6.13 på, rawfiler från 24Mpix. Jag upplever ingen direkt seghet under själva redigeringen av bilderna i LR, det som tar tid är att det kan ta några sekunder att ladda in själva bilden när man ska granska bilder för urval, det är det som stör mest. Redigeringar löper ganska bra, dock kan det sega om man startar export av en serie bilder samtidigt som man fortsätter att redigera, därför redigerar jag först alla bilder och därefter går jag till export och tar en kaffe under tiden

Finns det chans att lr blir snabbare om man byter från i5 till i7 processor? Den senare som jag har liggande är kanske någon Hz snabbare. Nuvarande i5 750 är på 2,66 MHz, alltså en äldre liksom i7:an för att passa 1156-kortet.

Finns det chans att lr blir snabbare om man byter från i5 till i7 processor? Den senare som jag har liggande är kanske någon Hz snabbare. Nuvarande i5 750 är på 2,66 MHz, alltså en äldre liksom i7:an för att passa 1156-kortet.

Nu har jag inte längre koll på så gamla saker, men skiljer sig inte generation, cache eller antal kärnor/HT så lär inte npgra Hz i skillnad märkas (är ju inte ens säkert att det är just beräkningskraften som är den allra största flaskhalsen i ditt system).

Även systemchip och moderkort går framåt, så jag skulle bytt både moderkort och CPU samtidigt.

Dessutom så kan inte lr hantera mer än... var det 4 eller 8 kärnor...
Så har man Xeon processorer så behöver man instruera dem mha script att begränsa kärnanvändningen.

Så Lr kan inte hantera 6 kärnor?

Svaret är komplext.

Vissa dela av Lrs programkod är gammal föråldrad arkitektur och mer eller mindre enkeltrådade, medans vissa lite mer kapacitetskrävande filter och andra tidskrävande delar som export och jpegrendering är klart bättre vältrådade.

Här är ett svenskt test på just exportfumktionen till jpeg i Lr körandes på senaste genrationens processorer:

https://www.sweclockers.com/test/24...-i5-8600k-och-i3-8350k-coffee-lake/12#content

Andra i tråden har redan publicerat mer omfattande tester ifrån Pudget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar