Annons

Lightroom "problem"

Produkter
(logga in för att koppla)

Niiils

Ny medlem
Hej!
Är extremt nybörjare på det här med foto och redigering, fick en systemkamera för någon månad sedan och har nu skaffat lightroom 3. Programmet gör dock inte riktigt som jag vill...

Har ett gäng bilder som är fotade med RAW-format och med inställningen "livfull" på kameran, så kontrasten och färgerna förstärks lite vilket ser väldigt trevligt ut. Dock försvinner detta (till stor del) när bilderna importeras till lightrooms bibliotek. Antar att det är en inställningsfråga? Visar lightroom RAW-filerna utan justeringar från kameran? Är det något man kan ändra? Eller är det helt onödigt att fota med "livfull" då det är tänkt att man sedan korrigerar alla bilder i efterhand?

En annan grej som jag inte riktigt förstår är att bilder som exporteras till JPEG ändras gentemot hur det ser ut i lightrooms bibliotek, dvs att en bild med dålig kontrast och halvtråkiga färger förbättras bara av att exporteras till jpeg. Detta är förstås inga problem utan det jobbiga är att jag inte vet hur bilden blir förens den är exporterad. Om jag justerar upp kontrast m.m. innan kan vissa bilder bli väldigt skeva med alldeles för hög kontrast efter exportering. Är detta också en inställnings fråga eller hur fungerar det?

Hoppas ni förstår vad jag menar, tackar på förhand!
Förövrigt får ni gärna tipsa om bra guider/tutorials och böcker om lightroom och foto då detta känns som en kommande hobby, är mycket att lära sig känner jag : )
 
Har ett gäng bilder som är fotade med RAW-format och med inställningen "livfull" på kameran, så kontrasten och färgerna förstärks lite vilket ser väldigt trevligt ut. Dock försvinner detta (till stor del) när bilderna importeras till lightrooms bibliotek. Antar att det är en inställningsfråga? Visar lightroom RAW-filerna utan justeringar från kameran? Är det något man kan ändra? Eller är det helt onödigt att fota med "livfull" då det är tänkt att man sedan korrigerar alla bilder i efterhand?

Lightroom bryr sig inte alls om vilken bildstil du använder i kameran. Tanken är att du skall korrigera själv i LR. Det finns dock profiler som efterliknar de bildstilar som finns i kameran. Du hittar dem långt ner till höre i develop modulen. Camera profiles. Finns i alla fall för Canon och Nikon. Du kan ändra default inställningen om du vill. Eller så är det enkelt att applicera en profil på många bilder.


En annan grej som jag inte riktigt förstår är att bilder som exporteras till JPEG ändras gentemot hur det ser ut i lightrooms bibliotek, dvs att en bild med dålig kontrast och halvtråkiga färger förbättras bara av att exporteras till jpeg.


Detta låter märkligt. Inget som händer mig. I vilket program kollar du på den exporterade JPG:en. Vilken färgrymd exporterar du till?

Förövrigt får ni gärna tipsa om bra guider/tutorials och böcker om lightroom och foto då detta känns som en kommande hobby, är mycket att lära sig känner jag : )

lightroomkillertips.com är en bra site tycker jag
 
Lightroom kan tyvärr inte tolka just den informationen i raw-filer. Så oavsett hur du sätter picture styles blir det samma i lightroom.

Angående export till .jpg så har det med färgprofiler att göra. Internt arbetar lightroom med en större profil (har för mig att den kallas profotorgb) men när di exporterar den så har du troligen valt att konvertera den till srgb som inte kan visa lila klara färger. Anledningen till att srgb är så begränsad är att många skärmar inte klarar av att visa mer än så.

Det kan också vara så att dina bilder är exporterade i Adobe rgb men att du tittar på dem i ett program som inte läser färgprofilen utan antar att det är srgb. I det läget brukar bilderna se lite grådaskiga ut
 
Precis som Magnus säger. Jag hade samma problem innan jag kom på att vid exportering så måste bilden exporteras i SRGB
 
Pippi fågel

Att börja fotografera i RAW istället för att köra JPG i kameran är en större omställning än man kanske tror om man vill ha ut de största fördelarna ur det.
Man bör till exempel ha JPG inställningarna så neutrala som möjligt i kameran. Öka t.ex inte kontrast och färgmättnad. Dessa påverkar hur över och underexponering visas på kamerans display. Det är kamerans JPG-bild som visas i displayen och inte raw-filen. Det gör att den kan visa överexponering när raw-filen inte är överexponerad. En relativt stor jpg-bild finns förresten inbäddad i raw-filen. Det är den som visas först vid import till LR.
Sedan är det en sanning med modifikation att raw-bilden är en omanipulerad bild direkt från sensorn. Kamera-tillverkarna har börjat att göra vissa manipulationer även i dessa. Vad de gör är hemligt men att t.ex. Nikon lägger på viss brusreducering är troligt.
Så slå av allt som D-lightning, brusreducering, kontrastökning osv. Vi vill ju ha en bild in i LR som är så opåverkad som möjligt eftersom verktygen i LR och datakraften i dator oftast gör ett mycket bättre jobb än det som den lilla processorn i kameran klarar av. Den lille inbyggde japanen i kameran skall dock inte underskattas. Det krävs en hel del kunskap i LR för att nå samma kvalitet. Speciellt när det gäller brusreducering.
Så ge dig tid att lära dig LR. LIghtroom killertips är ett bra förslag och gratis. Vill du gå en snabb utbildning så kan du köpa Luminous Landscapes 9 timmars videoutbildning i LR 3. Gubbarna är lite snacksaliga men det du inte lär dig där behöver du inte veta. Hela serien kostar 50 dollar.
Själv har jag inte köpt kursen men sett delar av den och den är verkligen "best practise" Jag har jobbat med LR sedan den var i beta.
Jag har också Capture One Pro sedan tiden före LR. Varje gång det kommer en ny version så testar jag den för att se om den klår LR. Det gör den ofta om man har riktigt bra och välexponerade bilder. Den verkar mest gjord för studiofotografen som har full kotroll på ljussättning och färgbalans.
Så för oss amatörfotografer som mest fotar bilder i ständigt skiftande ljus och omständigheter så är LR överlägset.
Så min poäng med detta långa inlägg är att ta dig tid att lära dig LR. Om du om ett år går tillbaka till dina tidigare bilder kommer du direkt se hur du kan förbättra bilderna du framkallade då.
 
Det är sant att den informationen inte finns med i RAW filen. Fast tack vare du ställt in den bildstilen i kameran så kommer histogrammet och bildvisningen ta hänsyn till detta.
Det är alltså bättre att ha bildstil som neutral inställd.
 
Vill du få med inställningar och bästa möjliga bild är det Nikons RAW-konveterare som gäller. LR räcker inte till där och är anledningen till att jag lade ner LR trots att det är ett trevligt verktyg.
 
Tackar så mycket för svaren!

Detta låter märkligt. Inget som händer mig. I vilket program kollar du på den exporterade JPG:en. Vilken färgrymd exporterar du till?

Tror att du gav mig svaret där. Kollade på JPEG filerna direkt med windows fotovisare. När jag t.ex. öppnar dem i PS elements blir färgerna inte alls lika överdrivna. Antar att programmen tolkar bilderna olika då? För det är sRGB jag har exporterat till.

För att göra det lite tydligare för mig själv: om man skickar in bilderna till framkallning blir resultatet liknande det i lightroom inte inte det man ser med windows fotovisare efter export?


En relativt stor jpg-bild finns förresten inbäddad i raw-filen. Det är den som visas först vid import till LR.

När jag importerar en helt färsk bild till LR (tagen med livfull inställning på kameran) blir den i ett kort ögonblick väldigt färgstark när den visas i biblioteket. Det står "läser in" och ett litet timglas snurrar och därefter förändras bilden så kontrast och färger dämpas endel.
Kan jag tolka detta som att jag först ser den inbäddade JPEG filen innan lightroom läst in den riktiga RAW-filen, och då visar den utan färgjusteringar?
 
Helt rätt. Det första du ser är den inbäddade JPG-filen som finns i raw-filen. sedan skapar LR en raw-tumnagel utifrån de standardinställningar du har i LR.
Om du vill ha bilderna på ett visst sätt redan från början kan du välja en Preset vid importen.
Lightroom killertips har en del om detta och vad man skall tänka på när man skapar presets.
 
Tror att du gav mig svaret där. Kollade på JPEG filerna direkt med windows fotovisare. När jag t.ex. öppnar dem i PS elements blir färgerna inte alls lika överdrivna. Antar att programmen tolkar bilderna olika då? För det är sRGB jag har exporterat till.

För att göra det lite tydligare för mig själv: om man skickar in bilderna till framkallning blir resultatet liknande det i lightroom inte inte det man ser med windows fotovisare efter export?

Hur bilden visas i olika program beror på om programmet hanterar skärmprofiler eller inte och huruvida du använder sådana eller ej. Det finns massor av varianter. Windows fotovisare skall i och för sig hantera profiler (i alla fall i Vista). En JPG i sRGB ser lika ut för mig i Windows fotovisare som i Lightroom. Däremot om jag tittar på samma bild i Internet Explorer eller t ex WIndows mail ser färgerna kraftigt överdrivna ut.

När det gäller hur bilderna blir om du skickar dem för utskrift (jag antar att det är det du menar med "framkallning") så är det ytterligare en dimension. Prova och se! Att få exakt överensstämmelse mellan skärm och utskrift är inte lätt!
 
Får 3 olika resultat på samma bild i Photoshop, paint och windows fotovisare. Ska lämna in ett gäng foton på framkallning imorgon så får jag se hur det blir. Inser i alla fall problemet så känns la rätt gött med lite mer koll på läget nu : )
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.