Annons

Lightroom printar 0,7 megapixel på A3+ ...

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Jag gick igenom lite bilder från förra året. Hittade en som var tagen med grabbens IXUS 400 - inställt i 1024 x 768 läget.

Bilden var en typisk semesterbild från Skäldervikens vackra strand i strålande sol. Exponeringen var perfekt och skärpan likaså.

Jag fick för mig att prova att printa den i A3+ på min Canon Pixma Pro 9000. Jag tänkte att det här kan väl aldrig gå väl...

Beskar bilden så att den fick samma relation som A3+, då återstod 1024 x 698 pixlar. Detta skulle ge 54 ppi vid utskrift men jag klickade i 240 ppi i Lightroom, dvs programmet interpolerar upp 20 gånger fler pixlar!! Valde också High i print sharpening.

Till min förvåning blev utskriften riktigt bra! Visst kan man se att bilden är lite mjukare än vanligt men bilden är användbar för en glad amatör som jag.

Ganska fantastikt det där med hur mjukvara kan klara av att trolla fram information som inte finns!

Kanske hade resultatet blivit ännu bättre med specifik programvara, vad vet jag? Klart är i alla fall att Lightroom imponerar ju mer man använder det och jag gillar dess utskriftsmodul.

Nöjd och glad!

Anders

Gör en chansning i denna tråd....
Hur skriver man ut utan borders från lightroom.
Har en Canon Pixma 8500, med Canons programvara kan jag välja med eller utan vita borders.

/Arne

AeS skrev:
Gör en chansning i denna tråd....
Hur skriver man ut utan borders från lightroom.
Har en Canon Pixma 8500, med Canons programvara kan jag välja med eller utan vita borders.

/Arne

Klicka på "Page Setup" eller "Print Settings", välj knappen egenskaper. Ställ in papperstorlekt i skrivarens drivrutin, under Sidlayout klickar du i rutan "Utskrift utan ram".

I LR ändrar du alla marginaler till 0,0. Om bilden har ett annat förhållande mellan höjd och bredd än papperet (troligt om du skriver ut på A4) så klicka också i "Zoom to Fill Frame".

Skriv ut.

Det är bra att i skrivarens drivrutin ha markerat "förhandsgranska före utskrift", då slipper man ödsla papper pga av att man glömt bort något.

AeS skrev:
Tackar.
Så enkelt när man vet svaret........

/Arne

Visst är det! :)

Ett tips, du kan med fördel spara dina olika inställningar som "Templates". Det är ganska enkelt, när du gjort de inställningar du vill ha och är nöjd, gå till menyn "Print" och välj "New template" och namnge den. Jag har gjort lite olika för olika papperstyper, marginaler och papperstorlekar. Sedan är det bara ett klick på rätt template för att ändra inställningarna. Så här ser det ut för mig:

Bilagor

• lrprinttemplates.jpg
    lrprinttemplates.jpg
    18.8 KB · Visningar: 239
Kan bara instämma. Det går att få fullt tillräckliga utskrifter med bilder utan flera miljoner megapixlar. Jag förstorade upp 3 semesterbilder (macrobilder på blommor) tagna med min Fujifilm F11 ställd på 3 mega pixel. Bilderna beställde jag i 50x70 och resultatet blev riktigt bra. Visst kan man vid nära granskning se att pixlarna sticker ut, men som väggprydnader är det fullt tillräckligt.
Våga prova...
Gott nytt foto-år alla.

Bilagor

• 0608 azorerna 512 liten.jpg
    0608 azorerna 512 liten.jpg
    35.4 KB · Visningar: 204
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar