Annons

Lightroom på två datorer

Produkter
(logga in för att koppla)

mimansso

Aktiv medlem
Har köpt mig en laptop som jag bl.a skall använda till att imortera, tagga och till viss del behandla bilder med när jag är ute i fält.
När jag kommer hem vill jag föra över bilderna till mitt LR i den stationära datorn där jag har alla andra bilder.

Var har ni för tips på hur jag ska göra denna processen för att behålla taggar, och justeringar?

Det finns flera varianter på detta. Den som Adobe rekommenderat är att man gör en export av katalogen av de bilder som skall flyttas över och sedan importera katalogen till nästa dator.
Nu är det ett ganska tidsödande sätt att arbeta.
Personligen har jag valt för flera år sedan att importera bilderna till en extern hårddisk som är snabb. Idag har jag en USB 3 Passport på 1 TB. Sedan sorterar jag bilderna på min Mac book Pro Retina 15 och redigerar en del bilder för se dess potential. Jag har alltid påslaget att LR skall skriva metadata till sidecars. Det gör att alla nyckelord och annan metadata som plats kommer med.
Alla framkallningsintällningar för Raw-filen följer också med.
Det som inte kommer med är presets som jag skapar, collections eller kameraprofiler som skapats i X-rite Color passport. Så det finns sådant man måste flytta manuellt om man gjort
mycket arbete på den bärbara.
Efter jag är klar så lägger jag över en kopia på ytterligare en Passport HD. Den ena har jag tillsammans med mitt handbagage som är kamerväska eller kamerarygga och dator. Den har jag förstås järnkoll på. Fast tjuvar är proffs så man kan aldrig veta.
Den andra packar jag ner i mitt in-checkade bagage.
När jag väl kommit hem så kopierar jag bilder och sidecars till min Nas-server. Importerar alla bilder igen genom att synkronisera den månaden/månaderna som jag bara haft på lap topen.
Kollar att jag har alla lika många bilder som jag har på den externa disken och kollar snabbt igen så inga filer är skadade vilket i princip aldrig inträffar.
Sedan slutredigerar jag bilderna på en stor skärm och kan radera bilderna från mina portabla diskar så de är redo för nästa jobb
Detta är den arbetsgång som passar mig bäst efter att ha vuxit fram sedan LR var på beta-stadiet.
Det finns säkert andra som har kommit fram till andra lösningar.
Åker snart till Afrika på en lång safari så det kommer bli mycket bilder. Kanske kan man få ett par smarta tips hur ens arbetsflöde kan bli ändå bättre. Att stjäla från andra är ju det snabbaste sättet att utvecklas.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto