Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom och system för att skapa sökord

Produkter
(logga in för att koppla)

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Har nu gjort en checklista över vad tänka på när man katlogiserar. Checklistan bygger på ett otal inlägg på lr forumet samt efter att ha läst The DAM book.

Har skrivi denna checklista i min pdf om ligthroom som databas. Har även börjat samla material om färgkodning och flaggor. Det är ju hårt kopplade till scoopet, dvs om de funkar globlat eller bara i en collection mm.

Så se kapitelet om DAM och kom med synpunkter, det är ju avgörande få till detta samt få till en bra katalogstruktur på diskarna man har bilderna på.

www.roine.nu/arbetsflode_i_ligthroom.pdf

Roine
 
Jättebra information om Lightroom!
Retar mig lite på att dom inte har någon bra sync mellan bärbara och stationära men det kommer väl i framtida versioner.
 
det finns ett par logiska hål att fylla igen

- det du tar upp är ju fatalt, de tog bort synka del av db från beta till skarp

- det jag specat, ger ju ping pong mellan lr o ps cs2, det funkar ju inte, det finns kraftfulla verktyg i lr, sen skall du i ps cs för att göra saker, tillbaka, men då kan du ju ine fortsätta med råfilen som grund, då får du fortsätta redigera tiffen, för jag har som du såg, beskrivit det flöde jag idag gör med olika saker i ps cs2 som jag inte ser att jag kan fixa i lr, de kommer ju in i olkia steg (faser) o i en kedja redigerignar har ju lr funktionallitet osv.

- det saknas en bra browser innan man importerar


Camera raw 4 kommer att ha en hel del av de redigeringssaker som lr har, så är inte datbasen kritisk så är nog en uppgradering till ps cs3 att föredra, för bridge är tydligen bättre den med, har aldrig kört bridge så har inget att referera till.
 
Förhoppningsvis kommer det en ny version ganska snart som ordnar till det lilla extra, rätt många som klagar på syncningsbiten på utländska forum också.

Jag gillade inte bridge speciellt mycket, kört Rawshooter innan som man kan skönja lite ifrån då Adobe köpte upp dem och la ner utvecklingen.
Jag vill ha allt i ett program så långt det går, bridge+raw cs2 blir ju automatiskt jobbigare än att bläddra mellan flikar.

Älskar programmet dock! Hållet på datorer i 15 år och aldrig varit så här kär i ett enskilt program, inte ens sådana jag gjort själv :)
 
Hej

De har helt kalrt lyckats få till ett flöde och en del bra att ha saker genom dra o släpa.

Man kan faktiskt märka massor av råfiler, i andra program, sen släppa dem på lr iconen utan att lr är igång o de importeras.

Att man kan dra o släpa alla ramar o guider i web o utskriftdelen.
Men akilleshälen är tasig integrering med avancerad redigerering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.