Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom: not enough memory

Produkter
(logga in för att koppla)

fredlund88

Aktiv medlem
Hej helt plötsligt så visar lighroom en skyllt med "not enough memory" vid export av bilder.
Gjorde senast igår en exportering och då fungerade det som vanligt.
Vad skulle felet kunna vara?

Felet KAN ju vara att du inte har tillräckligt med minne. ;-)
Exporten igår kan ju varit det sista som fyllde upp.
Kolla hur du har det i arbetsminnet och lagringsminnet i burken.

Hej helt plötsligt så visar lighroom en skyllt med "not enough memory" vid export av bilder.
Gjorde senast igår en exportering och då fungerade det som vanligt.
Vad skulle felet kunna vara?

Det tråkiga svaret är att du får det där meddelandet därför att minnet inte räcker till. Jag brottades med samma problem och försökte på alla sätt hitta en annan förklaring eftersom jag tyckte att min datorn borde ha minne som räckte. Till slut stoppade jag i mer minne i datorn och sedan dess har jag inte haft några som helst problem.

Hur mycket minne har du?

Du kan läsa lite om mina erfarenheter här:

http://www.bilderavmig.se/fotoblogg...inte-lightroom-med-mindre-an-8-gb-internminne

Det tråkiga svaret är att du får det där meddelandet därför att minnet inte räcker till. Jag brottades med samma problem och försökte på alla sätt hitta en annan förklaring eftersom jag tyckte att min datorn borde ha minne som räckte. Till slut stoppade jag i mer minne i datorn och sedan dess har jag inte haft några som helst problem.

Hur mycket minne har du?

http://www.bilderavmig.se/fotoblogg...inte-lightroom-med-mindre-an-8-gb-internminne

Oj jag har 3gig i ram och i den gamla datorn hade jag 4gig utan problem.
Men får tacka så mycket då vet jag att det är ny dator som gäller framöver då den här är lite för gammal

Hur mycket minne har du?

minne är billigt varför snåla med det? jag har 32gb i mina.

I vissa fall handlar det om hur mycket en dator tillåter också. :)

Precis - det är ju alltför ofta som nya datorer säljs med på tok för lite minne och dessutom saknar möjlighet till vettig uppgradering. Datorn levereras med säg 4GB och så står det i specen att den klarar max 8. Bra tänker man ända tills man inser att det redan är fullt i minnesbankarna och man måste slänga bort det man har för att kunna utöka!

Sedan är det förstås också en definitionsfråga om man tycker 32 GB RAM är "billigt"... :)

Det är väl inga moderna 64-bitars datorer som bottnar i 8 GB RAM? Är det två slottar så är det bara att klämma in 16 GB.

Det är väl inga moderna 64-bitars datorer som bottnar i 8 GB RAM? Är det två slottar så är det bara att klämma in 16 GB.

Du har säkert rätt att de flesta klarar 16GB eller mer idag, utvecklingen går ju framåt. Men sitter man på en dator som har några år på nacken är det inte alls säkert.

Jag har inte koll på marknaden men nog förekommer det även idag att enklare laptops säljs som kan ta 16GB men levereras med 4GB vilket gör att man måste kasta minne för att nå max.

Nåväl, min poäng var att det kan finnas skäl till att inte alla kan köra med 32 GB - tekniska såväl som ekonomiska.

Du har säkert rätt att de flesta klarar 16GB eller mer idag, utvecklingen går ju framåt. Men sitter man på en dator som har några år på nacken är det inte alls säkert.

Jag har inte koll på marknaden men nog förekommer det även idag att enklare laptops säljs som kan ta 16GB men levereras med 4GB vilket gör att man måste kasta minne för att nå max.

Nåväl, min poäng var att det kan finnas skäl till att inte alla kan köra med 32 GB - tekniska såväl som ekonomiska.

Så är det ju, det säljs väl inga 32-bitars längre och så länge det finns två slottar (bärbar) så är det bara att lägga in mer minne..:)

/Ulf

Så är det ju, det säljs väl inga 32-bitars längre och så länge det finns två slottar (bärbar) så är det bara att lägga in mer minne..:)

/Ulf

Kollade just efter ny bärbar (i annat syfte) och det verkar faktiskt säljas en del nya som inte tar mer än 8GB (enligt spec på Dustin).

Kollade just efter ny bärbar (i annat syfte) och det verkar faktiskt säljas en del nya som inte tar mer än 8GB (enligt spec på Dustin).

Okay, med 64-bitars Win 8? Alla datorer jag har kollat på för bärbar redigering tar mer än 8 GB, då kanske en en processor/modekort med max 8GB RAM inte lämpar sig för fotojobb, du får gärna länka?

/Ulf

minne är billigt varför snåla med det? jag har 32gb i mina.

Tyvärr så finns där en liten hake, även om man har tomma eller kan byta ut befintliga Ram minnen så är det inte alltid övrig komponenter klarar av det. Jag har en ny dator köpt förra året med 8gb ram minne alltså 2st på 4gb, köpte 2st på 8gb för att byta.

När jag startade datorn fick jag blåskärm, jag kontaktade både firma där jag köpt ram minnet samt dator tillverkaren det visade sig att mitt moderkort inte orkade dra runt dessa minnen. Så det är inte bara att köpa och sätta i som många tror.

Tyvärr så finns där en liten hake, även om man har tomma eller kan byta ut befintliga Ram minnen så är det inte alltid övrig komponenter klarar av det. Jag har en ny dator köpt förra året med 8gb ram minne alltså 2st på 4gb, köpte 2st på 8gb för att byta.

När jag startade datorn fick jag blåskärm, jag kontaktade både firma där jag köpt ram minnet samt dator tillverkaren det visade sig att mitt moderkort inte orkade dra runt dessa minnen. Så det är inte bara att köpa och sätta i som många tror.

Vad har du för processor (modekortet kanske är svårt att ha koll på)

Det beror självklart också på vad de är för dator, det går att köpa en bärbar för drygt två tusen spänn och självklart får man det man betalar för. Köper man tex modern 64-bitars Intel i7, så borde väl samtliga klara > 8 GB, jag trodde det var självklart...:)

Fick själv datorkrasch under min sommarresa och det blev att köpa nytt på plats och utifrån dom förhållandena köpa så bra processor/dator det bara gick, det blev en Lenovo i7 4702MQ (som är hyggligt bra), separat grafikkort och på det 16 GB. Det är bara kolla sepecen vad datorn stödjer, så att man i efterhand inte blir låst.

/Ulf

Vad har du för processor (modekortet kanske är svårt att ha koll på)

Det beror självklart också på vad de är för dator, det går att köpa en bärbar för drygt två tusen spänn och självklart får man det man betalar för. Köper man tex modern 64-bitars Intel i7, så borde väl samtliga klara > 8 GB, jag trodde det var självklart...:)

Fick själv datorkrasch under min sommarresa och det blev att köpa nytt på plats och utifrån dom förhållandena köpa så bra processor/dator det bara gick, det blev en Lenovo i7 4702MQ (som är hyggligt bra), separat grafikkort och på det 16 GB. Det är bara att kolla sepecen vad datorn stödjer, så att man i efterhand inte blir låst.

/Ulf

Jag har: Intel Core i5-3330 CPU @ 3.00GHz

Jag får exakt samma meddelande sedan ca 3 månader tillbaka. Har 16GB RAM och har alltid minst 4GB ledigt när meddelandet uppstår. Har även 30GB ledigt på disken när meddelandet kommer och jag låter systemet sköta storleken på pagefilen. Stänger jag ner Lightroom så blir det bra ett tag igen (typ 1-12 timmar), sedan är meddelandet åter.

Jag kan fortsätta arbeta när meddelandet kommit men det är riktigt störande. Förslag mottages tacksamt!
Kör Windows 8.1 på en 2:a generationens i5:a med 16GB RAM och Samsung 830 128GB hårddisk som Lightroom är installerat på.

/Nicklas

Jag har: Intel Core i5-3330 CPU @ 3.00GHz

Det är märkligt, processorn är hyggligt bra och dessutom fyrkärnig och där skall det inte vara några problem med stöd för 16GB och datorn körs ju redan i 64-bitar? Då får jag backa, var helt övertygad om att alla moderna bärbara datorer (så länge det inte är uppenbart budget) stödjer mer än 8GB?

/Ulf

Vilka datorer som stöder hur mycket minne kan ni ta i egen tråd. Försök hjälpa till att lösa TS problem i stället.

Synpunkter på moderering tas i forumet fotosidan.se!

/Mod

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto