Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom mobile

Produkter
(logga in för att koppla)
Av någon anledning dröjde den här uppdateringen till android. Laddade hem den idag. Nästa telefon jag skaffar får gärna fota i RAW.

Berätta gärna mer hur du upplever att fotografera och hantera raw-bilder från mobilen i LR- Mobile.

Av någon anledning dröjde den här uppdateringen till android. Laddade hem den idag. Nästa telefon jag skaffar får gärna fota i RAW.

Berätta gärna mer hur du upplever att fotografera och hantera raw-bilder från mobilen i LR- Mobile.

Kan fota mer imorgon, nu är det mörkt och bilderna blir för brusiga. Ska ta en jpeg bild och en raw och jämföra, bildstorlek och hur det är att redigera bilden.

Jag lånar tråden lite för ett problem med LR6 med bäring på just LR Mobile.

Ibland när jag startar LR på min Win 7 så får jag upp detta meddelande:

Skärmklipp LR Mobile.JPG

Jag vet inte varför men det dök upp efter senaste uppdateringen. Jag har försökt hitta något ställe där jag kan avinstallera någon funktion som har med Mobile att göra men hittar inget. Problemet är inte katastrofalt, jag kan ju bara klicka på Cancel men känns lite onödigt att göra det.

Klickar jag på Sign In så kommer det upp en lite större ruta med någon sorts antydan till att LR söker efter något att koppla upp sig mot.

Logga in? Jag loggar inte in annat än att jag öppnar programmet som i och för sig är registrerat på mig. Jag använder inte LR CC utan LR6.

Googlade lite, den störande Windows mobile rutan som kommer upp när man startar, verkar försvinna om man loggar ut (Hjälp=>Logga ut) och loggar in igen. Funkade för mig.

Men VARNING, man måste komma ihåg sitt Adobe lösenord och gräva fram sin LR produktnyckel. Annars startar inte Lightroom igen. (Nyckeln finns i och för sig på Adobes hemsida om man lyckas logga in).

Tack för svar. Det konstiga är att det bara är sporadiskt som jag får upp frågan om mobilsynkning, inte alltid. Man jag skall testa att logga ut och in igen.

Jag hittade lite om Mobile under Hjälp. det förefaller som att det hela handlar om LR CC. Kanske något som råkat följa med över till den fristående varianten?

Hur som verkar det vara dags att fundera på att byta ut LR till något annat. CC skall jag inte ha oavsett hur mycket Adobe försöker lura in mig på den banan. Det blir antagligen Capture One när Adobe krånglat till det tillräckligt mycket för oss icke-CC användare.

Nu har jag loggat ut och loggat in igen. Jag fick förutom inloggningsnamn och lösenord även uppge serienumret. Direkt efter det startade LR och efter laddning av program dök rutan med Mobile synkning etc upp igen.

Nu börjar det bli enerverande!

Tänkte höra med er som använder Lightroom på iphone/ipad: synkar appen era bilder till molnet/datorn även om inte appen är igång/skärmen tänd?

För mig sker det inte, så fort skärmen slocknar så slutar Lightroom på mobilen synka bilder.
Till skillnad mot Google Photos som skickar upp bilderna oavsett.

Hejsan, har precis upptäckt att kameran i Lightroom mobile är lika bra som den native i min telefon men att det dessutom går att välja format, i mitt fall 3/2, och det går att fota direkt i dng utan att behöva spara en jpeg också. Grymt!

Men, jag har ett problem. Om jag vill spara ut rawfilen i telefonens galleri, där alla mina andra bilder hamnar, hur gör jag då?

Jag vill alltså ha tillgång till original-dng-filen i mitt galleri.. Jag lyckas bara spara ut jpegs ur lightroom..? Finns det nåt sätt att få ut raw-filen ur lightroom utan att behöva leta upp mappen i telefonen när den är kopplad till datorn?

Jag har en LG G4 med android 6.0

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar