Annons

Lightroom - lagra blider i jpeg

Produkter
(logga in för att koppla)

Megasteno

Aktiv medlem
Hej!
Sitter här med en överfull hårddisk och funderar på om det finns något smart sätt att konvertera mina stora klumpiga RAWfiler till jpeg i Lightroom. Jag vet ju att man kan exportera filerna till jpeg, men då får jag ju helt nya filer som förlorar sin plats i albumet, alla keywords och liknande. Jag ledar efter en funktion liknande "convert photos to DNG" fast den gör en jpeg istället. Det här går ju lite emot grejen med lightroom, att man inte ska förstöra filerna så jag kan tänka mig att det inte finns någon sådan funktion. Men det skulle vara bekvämt om det gjorde det.

Hur gör ni lightroomanvändare för att förhindra hårddisken från att korka igen totalt?
 
köper mer HD :)

Det är ju ett problem i sig att de tar plats (RAW) men jag ser det mer som att man får planera sin "arkitektur" på disksystemet så att det är möjligt att växa. Om man jobbar med interna diskar blir det lite meckigare, dvs att man måste öppna datorn och hitta plats/kablar etc för att stoppa i en större och migrera över data till den och sedan byta "sökväg" på disken (så att LR hittar den igen utan att behöva uppdatera LR)

Externa diskar är lite enklare, men förfarandet är samma.

Disk är billigt, men det hjälper kanske inte om man just nu inte har råd att köpa en större. Tyvärr har jag inget bra tips, men det finns säkert andra program som batchvis kan skapa jpeg. Men jag skulle inte göra så, hellre att flytta äldre bilder till ett annat medium eller hitta ett sätt att frigöra diskyta tills man fick råd med ny disk.
 
Jag tycker också at lösningen är mer disk. Det kostar inte så mycket. Men har man riktigt mycket bilder så kan det förstås bli praktiska problem.

Beträffande export till JPG, visst hänger keywords med och det går ju att få dem organiserade på samma vis som RAW-filerna.
 
Jag tycker också att lösningen är mer disk. Det kostar inte så mycket. Men har man riktigt mycket bilder så kan det förstås bli praktiska problem.

Beträffande export till JPG, visst hänger keywords med och det går ju att få dem organiserade på samma vis som RAW-filerna.

Jo, jag förstår att mer hårddisk är bästa lösningen, men jag är en fattig student som prioriterar ett nytt objektiv högre. (Kommer inom en snar framtid bara ha ett 35-70 och ett 50mm kvar...)

Ser nu att du har rätt på den punkten. Hade fått för mig att klassificeringen och taggarna var något som lightroom sparade i sin katalog. men det var ju visst inskrivet i filen.
Tackar!
 
köper mer HD :)

Det är ju ett problem i sig att de tar plats (RAW) men jag ser det mer som att man får planera sin "arkitektur" på disksystemet så att det är möjligt att växa. Om man jobbar med interna diskar blir det lite meckigare, dvs att man måste öppna datorn och hitta plats/kablar etc för att stoppa i en större och migrera över data till den och sedan byta "sökväg" på disken (så att LR hittar den igen utan att behöva uppdatera LR)

Externa diskar är lite enklare, men förfarandet är samma.

Disk är billigt, men det hjälper kanske inte om man just nu inte har råd att köpa en större. Tyvärr har jag inget bra tips, men det finns säkert andra program som batchvis kan skapa jpeg. Men jag skulle inte göra så, hellre att flytta äldre bilder till ett annat medium eller hitta ett sätt att frigöra diskyta tills man fick råd med ny disk.

Jo, ny disk skulle vara underbart. Men jag är en fattig och har för tillfället bara mitt studiebidrag som inkomst. Och när jag får in pengar ska det bli ett objektiv.
Men småningom så kanske jag kan skaffa en ordentlig hårddisk att spara allting på. Kör med sonys Craw-format tills vidare för att spara lite plats.
 
När du exporterar kan du välja Add to Catalog och även att spara i samma mapp som originalfilen vilket skulle ge samma struktur som du redan har om du önskar det. Ett annat alternativ är ju att exportera jpeg till en mapp, ta bort raw filerna och göra en ny import av jpeg filerna men jag har ingen aning om vad som skulle vara bäst.

Kolla den preset i Export som heter Burn Full sized JPEGs, den kan nog vara en bra startpunkt.
 
När du exporterar kan du välja Add to Catalog och även att spara i samma mapp som originalfilen vilket skulle ge samma struktur som du redan har om du önskar det. Ett annat alternativ är ju att exportera jpeg till en mapp, ta bort raw filerna och göra en ny import av jpeg filerna men jag har ingen aning om vad som skulle vara bäst.

Kolla den preset i Export som heter Burn Full sized JPEGs, den kan nog vara en bra startpunkt.

Ahh, där var ju just den funktionen jag saknat. Haha, hur ahar jag kunnat missa den, har ju läst den dialogrutan tusen gånger. Typiskt...
Men tackar, tackar! Blir användbart
 
En liten "varning" dock. Att exportera alla dina RAW-filer till JPG och sedan slänga bort originalfilerna, känns inte bra. Nya versionen (och kommande) av LR kommer helt klart ha en betydligt bättre brusreducering och ge allmänt bättre resultat så att göra sig av med RAW-filerna kan vara dumt.

Förstår att det lockar med ett nytt objektiv men vad är det för nytta med ny glugg om man inte har någon plats att spara sina bilder på?

Köp du tillräckligt mycket disk först - ny glugg sedan.

Bara mina tankar.
 
Jag hade gått igenom mina bilder o rensat skit. Det gjorde jag då jag insåg att vid varje fototillfälle hade många snarlika foton. Blev ett tiotal GB lättare.

Sen hade jag nog köpt en ny hd. Att slänga originalfilerna låter verkligen dumt.

/Stefan
 
Jag hade gått igenom mina bilder o rensat skit. Det gjorde jag då jag insåg att vid varje fototillfälle hade många snarlika foton. Blev ett tiotal GB lättare.

Sen hade jag nog köpt en ny hd. Att slänga originalfilerna låter verkligen dumt.

/Stefan

Precis min tanke. Jag har under hela min digitala fotoperiod inbillat mig att jag varit rätt duktig på att slänga skräpbilder och enbart spara de som på nåt sätt kändes vettiga att ha kvar. Men.... när jag idag går igenom de bilder som är några år gamla inser jag att det var just inbillning det var frågan om. Jösses vad mycket skräpbilder som ligger på mina diskar! Där finns oerhört mycket utrymme att spara, om jag orkar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.