Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom läser in bilder fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erikhaglund

Aktiv medlem
Sitter och går igenom lite negligérade mappar från 2012. Det uppstår problem när Lightroom ska läsa in vissa bilder. Samma problem om jag öppnar bilderna i Camera raw. Prenumerar så jag har senaste versionerna med senaste processversionen (2012). Jag är säker på att bilderna inte såg ut så här tidigare så det är inget minneskortfel. Bilderna ligger på en extern hårddisk.

Någon som upplevt något liknande och går det att göra något åt det?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    32.6 KB · Visningar: 72
Bilderna ligger på en extern hårddisk.

Någon som upplevt något liknande och går det att göra något åt det?

Vad händer om du försöker kopiera en problematisk bild från den externa hårddisken till din interna disk och sedan öppna den där?

Min gissning är att det är något diskfel på din externa disk.

Jag fick detta problemet med en äldre laptop för bara några veckor sedan. Det visade sig att felet låg i att USB-kontakternas mjukvara (i datorn alltså) hade skadats på något sätt så att filerna skadades redan vid kopieringen från minneskort till datorn!

På något sätt filen skadad i alla fall.

Min laptop är betydligt nyare än bilderna så dom har förts över via en gammal dator. Externa hårddisken är också ny men jag tror att det är den som spökar. Bilden ser ut som den ska (fast väldigt lågupplöst, som det brukar se ut) när lightroom läser in bilden. Det är när inläsningen är klar som defekterna läggs på.

En skadad fil då tyvärr. Bara att slänga och återställa från säkerhetskopian. (Såvida du inte kan åtgärda diskens fel). Prova att byta USB kabel, kan hjälpa.

Min laptop är betydligt nyare än bilderna så dom har förts över via en gammal dator. Externa hårddisken är också ny men jag tror att det är den som spökar. Bilden ser ut som den ska (fast väldigt lågupplöst, som det brukar se ut) när lightroom läser in bilden. Det är när inläsningen är klar som defekterna läggs på.

Precis, då är det råfilen som är skadad. Men om den ser bra ut i några sekunder innan den har laddat klart så finns det fortfarande en oskadd preview bild kvar i, och den kan du ju alltid spara så att du har något kvar. :) Om du har Windows så kan du göra det med faststone image viewer, på Mac så kan du med Photo mechanic

Precis, då är det råfilen som är skadad. Men om den ser bra ut i några sekunder innan den har laddat klart så finns det fortfarande en oskadd preview bild kvar i, och den kan du ju alltid spara så att du har något kvar. :) Om du har Windows så kan du göra det med faststone image viewer, på Mac så kan du med Photo mechanic

Håller med att filen har blivit skadad vid kopiering/skrivning, har sett liknande problem. Har en liten undran: hur kommer man åt previewbilden i Windows? Har inte behövt det, men är ändå intresserad av hur man gör.
Använder mest Lightroom och Photoshop. Det borde funka utan att jag ska behöva installera Faststone.

Nyfiken Lotta

Lightroom skapar ju sin egen previewbild av datan i råfilen - dvs är råfilen skadad så kommer Lightrooms previewbild få med sig dessa skador. Om Lightroom har förmågan att separat spara råfilens inbyggda previewbild (som då förhoppningsvis är oskadd) vet jag inte, det får någon annan svara på.

Bildvisare som Faststone gör tvärt om, för att du ska kunna bläddra snabbare så visar de i första hand råfilens inbyggda bild, och om du vill så kan du trycka på en knapp så att du laddar den aktuella bildens rådata. I Faststone, så har jag för mig att när du visar bilden vanligt med sin inbyggda visningsbild, så kan du helt enkelt "Spara som" som en ny JPG-bild vilket då sparar den (oskadda) inbyggda visningsbilden. :)

Trådskaparen här. Jagg blev stressad av att bara ha en backup (då jag inte längre räknar min defekta hårddisk, som för övrigt är relativt ny och av bra kvalitet) så skaffade jag dropbox pro. Upptäckte i morse, efter att överföringen var klar, att dropbox tar ju visst upp hela sin storlek på datorn. Går det att komma rint detta i dropbox, eller valde jag fel molntjänst?

Lightroom skapar ju sin egen previewbild av datan i råfilen - dvs är råfilen skadad så kommer Lightrooms previewbild få med sig dessa skador. ...)

Jaså? Varför visas då alltid bilden korrekt (=i enlighet med tillverkarens utseende) i någon sekund innan LR sen gör sin egen tolkning?

För att LR under den sekunden visar filens inbyggda visning innan LR har hunnit bygga sin egen av rådatan. :)

Under den sekunden visas den preview som kameran gjort. Inte LRs preview dvs preview kan mycket väl funka trots att RAW-filen är skadad och det har jag sett flera gånger även om jag själv klarat mig.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto