Annons

Lightroom kraschar vid import

Produkter
(logga in för att koppla)

AKruger

Medlem
Lightroom 1.2 har nu plötsligt börjat låsa sig och hela datorn vid import av bilder. Den klarar 5-10 st innan importen slutar och LR och datorn låser sig.Hela LR tonar ner i vitt! Jag tvingas använda avstängningsknappen för att få igång den.

Jag har en stationär HP, AMD dual core med 2 Gb minne så det borde finns tillräcklig kraft.
LR är nu uppe i ca 8000 bilder.

Vid importen har jag försökt att koppla bort reder preview efter tips men inget förändrades.
Jag har installerat om (reparerat) LR utan framgång.

Det känns som det är någon slags minnesproblem!
Det började då jag laddade in gamla jpg bilder om nu detta har något med saken att göra.

Har någon en ide om hur jag löser problemet?

mvh
Anders K

Komplettering

Glömde skriva att jag använder Windows Vista!

Förövrigt fungerar LR bra och får Adobe ordning på dessa krascer/låsningar så är det ett drömprogram att arbeta med grymt bra raw behandling.

Anders K

Hej

Jag är upp i 11 000 bilder utan problem, men så håller jag mig till gamla hederliga XP...

Under File-Catalog Settings finns det en knapp "Relaunch and Optmimize", kanske kan vara värd att prova. Ta back up först!

Mvh
Anders

Anders o Anders!

AKruger skrev:
Har gjort det utan någon förbättring, tyvärr.
Jag hoppas nu att nya 1.3 har mer robust hantering.

/Anders K

LR1.3 kör mkt. bättre, även på min burk med 2x512, men jag har valgt att bara importera sorterade bilder. Så jag håller den nere på bara 500 pics.
XP här. Varför byta OS nu, när den entligen kör stabilt? Om 3 år när Vista har fått sina 100 uppdates; skall jag verdera den :)

Jag installerade 1.3 igår. Jag upplevde ingen dramatisk skillnad men lite snabbare kanske det går?

Lightroom har inte kraschat en enda gång för mig under den tid jag använt det (ett par månader).

Mvh
Anders

Tyvärr, så gick det inte att välja XP, då allt var färdiginstallerat och och enligt supporten var det inte möjligt att byta! Så det var bara att gilla läget!

För övrigt så har jag inte lyckats hitta uppdateringen på Adobes hemsida. Bara cirkelreferenser och uppdatering av de gamla versionerna. (1.2 o tidigare). LIte svagt av Adobe att lägga ut upgrade utan fil!
Såg dock i en annan tråd en väg till filen. Har inte testat ännu!

/Anders K

Ska uppgradera till 1.3 i kväll så få se om det hjälper.
Jag kör:
- load most recent catalog
- inga presets med catalog.
- dng, jpeg medium size, preserve raw image, compressed loosless

I övrigt inget under pref. som avviker eller kan orsaka problem (tror jag) (=default).

Catalog settings:
- General, inget speciellt (back-up varje vecka)
- File handl., 1440 pixels, medium, Auto discard 1:1 previews efter en vecka.

Metadata:
- förslag på senaste inslagna värdena, ja.
- write develop settings to XMP,...., ja.
- automatisk skriva ändringar i XMP, nej.
- alla metadata ikryssade.

Jag tror inte det sitter i några av dessa inställningar i programmet. Det handlar nog mera om djupare saker på systemnivå och hur man behandlar datat, tror jag.
Kan det vara så att om man stöter på en korrupt fel eller en för stor fil som 50 Mb TIFF eller en med helt felaktigt format som inte stöds av LR(som GIF), att den då inte klarar situationen och går in i en evighetsloop.
Finns det någon gräns i storlek för nedladdningsbar fil?
Storleken på folders har nämnts lite här och där. Vet någon hur det är med detta? Antal bilder, antal folders,...?

Jag har ändrat cach fil storleken enligt Adobes rekommendationer och diskutrymmena är mer än 60% (minsta lediga är 185 Gb).

En ny idé är om Norton på något sätt kan störa importen? Någon som vet?

Tackar på förhand för kreativa svar!
Anders K

En korrupt fil eller något annat "knas under importen" skulle väl kunna störa programmet. Jag har något vagt minne av en gräns om 10 000 x 10 000 pixlar men det kanske inte var LR...

Hur som helst, detta bör ju bara kunna ställa till den när du försöker importera just den korrupta filen, inte varje gång du kör import.

Norton kan definitivt störa det mesta...

Mvh
Anders

Jag har Norton Internet Security 2007 på min PC och det fungerar bra tillsammans med Lightroom.
Så här skriver Martin Evening i sin bok "Photoshop Lightroom Book":
"If the Lightroom program is behaving strangely and you have reason to believe that the preferences might be corrupt, simply delete this file. Lightroom will generate a new preference file the next time you launch the program."
Även om du har ominstallerat Lightroom så kan en felaktig fil finnas kvar eftersom Preferencesfilen inte ligger i programmappen utan under den dolda mappen Application Data.
C/Användare/Användarnamn/AppData/Roaming/Adobe/Lightroom/Preferences.

Christer

Hej
Installerade 1.3 igår, men det blev inte bättre.
Pratade med Adobe idag och fick samma råd som du nämner Christer.
Detta fick delar att funger som att läsa in raw bilder från kortläsaren, men DVDn med samma gamla jpg + någon CorelPaintShopPro bild gjorde att den kraschade igen.
Jag kunde lyfta in dom via utforskaren in i mapparna och i omgångar av ca 80 bilder importera dom till LR.
Under redigering av jpeg bilder så låste den sig igen.
Min tolkning är att raw fungerar bra men andra format som jpeg, är av ondo för systemet.

Jag har boken du nämner, vilken för övrigt är mycket bättre än Kelbys. Hade dock missat ditt tips!

/Anders K

AKruger skrev:

Min tolkning är att raw fungerar bra men andra format som jpeg, är av ondo för systemet.

Tråkigt att det strular. :(

Av mina 12 000 bilder som jag importerat i LR är nog 11 000 jpg och resten RAW.

När jag började med LR i somras körde jag en ganska häftig import på 7-8000 jpg i ett svep och allt fungerade som det skulle.

Jag vet att detta inte hjälper dig det minsta men jag ville bara säga att det kan fungera med JPG också.

Mvh
Anders

Lightroom går sjukt segt här också. Själva importen av filer går på nolltid, men sen står datorn och tuggar med hårddisken i flera minuter. Jag har ingen aning om vad den pysslar med, för filerna är redan öppna och klara. Jag har rensat hela mitt bibliotek så att LR bara används som råkonverterare, så det är inte för stort arkiv att kolla igenom heller.

Just nu överväger jag att återgå till att fota i JPG, för när nu denna enda vettiga råkonverterare med förhandsvisning inte funkar så ruttnar man ju en aning.

Är det bara när du importerar och/eller redigerar från en DVD som Lightroom kraschar?
Strular det även om du gör om en jpeg-bild till tiff eller psd?

christer

Nu senast så var det bara jpeg filer som krånglade, de som jag har på DVD.
De nytagna raw filerna gick in precis som vanligt (import,..convert to DNG) från en kortläsare.

Jag har en stor bildvisning nu på lördag, därav nedladdningen av gamla bilder och det var dessa jag redigerade då systemet låste sig även i Development moden. Första gången detta hänt!

Tidigare har allt gått blixtsnabbt i redigeringen nu ser man hur "timglaset" arbetar och är man då inte observant på detta så, -krasch.

En fundering jag fick är om databasfilen är med och stör. Efter borttagande av "preferens, settings" och installation av 1.3, så fick jag peka om mot en gammal databas. Då såg jag att det fanns både en bedämnd catalog och en databas.
Är det nån blandning av ny och gammal standard som stör?

Jag ska nu försöka slingra mig igenom för att få klart bildspelet. När detta är gjort så får jag se om jag gör en total reset av hela burken. Funkar inte det så vet jag inte, då har nog Adobe lite hemläxa att göra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar