Annons

Lightroom/kortkommando

Produkter
(logga in för att koppla)

Sveahund

Medlem
Hej.
En fråga, jag kör Lightroom, engelsk version på mac och jag undrar vad är kortkommandot för att se bilden före och efter i developläget. I menyn är kortkommandot " / " men det gör något annat på mitt tangentbord. På svenska skall det vara shift-S men det funkar inte heller.
Några förslag?
//a

Här är länken till shortcuts

http://help.adobe.com/en_US/Lightroom/3.0/Using/WS18e2013dd74eab5fe275e2711d1b186fe9-8000.html

Jag antar att du menar "\" inte "/" som du skrev.

Jag vet inte hur det är med Mac men på Windows det så att backslash inte fungerar om man kör svenskt tangentbord och engelsk Ligthroom. Jag har löst det genom att skapa översättningsfilen TranslatedStrings.txt i mappen C:\Program\Adobe.......\Resources\en

Filen innehåller textraderna:

"$$$/AgDevelop/Menu/View/BeforeAfter/Before/Key=<"
"$$$/AgLibrary/Menu/View/ShowFilterBar/Key=q"

Varav den första raden alltså går så att before/after hamnar på "<" tangenten och den andra ser till att filterbar öppnas i library modulen med hjälp av "q".

Jag antar att Mac-versionen har någon liknande textfil för översättningen.

Hej.
En fråga, jag kör Lightroom, engelsk version på mac och jag undrar vad är kortkommandot för att se bilden före och efter i developläget. I menyn är kortkommandot " / " men det gör något annat på mitt tangentbord. På svenska skall det vara shift-S men det funkar inte heller.
Några förslag?
//a

Samtliga kortkommandon hittar du i hjälpen i Lightroom.

Observera att kortkommandona är språkspecifika vilket innebär att då du använder engelsk version av programmet gäller kortkommandona för engelskt tangentbord.

Mvh
Mats

"Jag antar att du menar "\" inte "/" som du skrev."
Helt rätt, jag hittar inte ens det tecken som används.
Och tack för ditt "hack" men jag tror inte att jag törs/vill ge mig in så pass djupt i systemet.

"Samtliga kortkommandon hittar du i hjälpen i Lightroom.

Observera att kortkommandona är språkspecifika vilket innebär att då du använder engelsk version av programmet gäller kortkommandona för engelskt tangentbord."

Jag är med på det men, som jag skrev ovan, jag hittar inte ens den "till vänster lutande pinnen" på mitt tangentbord.
Så vet någon vilken tangent eller kombination som representerar den sneda pinnen?
//a

Och tack för ditt "hack" men jag tror inte att jag törs/vill ge mig in så pass djupt i systemet.

;) Förstår om det kan kännas lite osäkert och som sagt detta är taget från Windows och jag vet inte om det funkar lika för Mac. Det som är bra med Lightroom är att alla inställningar, presets mm tycks lagras i ordinära textfiler. Många andra program sparar sina inställningar begravt lång ner i registret men så inte Lightroom. Det kör det förhållandevis enkelt att "hacka" lite i inställningarna

Jag har som sagt inte Mac och när jag googlade efter backslash på Mac så verkar det ju inte finnas på tangentbordet? Märkligt att Adobe då lägger en genväg på det? Nåväl, någon Mac-människa får väl tala om hur man gör.

Observera att kortkommandona är språkspecifika vilket innebär att då du använder engelsk version av programmet gäller kortkommandona för engelskt tangentbord."

Jag är med på det men, som jag skrev ovan, jag hittar inte ens den "till vänster lutande pinnen" på mitt tangentbord.
Så vet någon vilken tangent eller kombination som representerar den sneda pinnen?
//a

Antar att du menar backslash......"pinnen" har du på samma tangent som frågetecken och plustecken. Håll ner alt gr tillsammans med den så har du ditt tecken :)

//Per

Ooopsss....rättar mig själv....uppmärksammade inte att vi pratade Mac...ber om ursäkt för det..

På Mac....Shift-Alt-7

//a

Jag vet inte vilken Mac du har men på MacBook, MacBook Air och MacBook Pro finns denna tanget ovanför retur-knappen. I alla fall enligt http://www.apple.com/se/.

Jag själv är ingen "Mac-människa" så vi får hoppas att det kommer någon sådan till undsättning. :)

Mvh
Mats

Edit: Per hann tydligen fram före mig. Så här blir det när man skriver långsamt. :) Hoppas att det löser ditt problem.

Senast ändrad:
Synd att man inte kan editera sina shortcuts som i PS.
//a

Fast det kan man, om än inte direkt i programmet.

Se mitt inlägg om TranslatedStrings.txt

En sådan fil finns för varje språkversion och det går alltså att redigera denna text-fil för att ställa om vilka tangenter som används.

Kör man engelsk version finns det ingen språkmapp under resources (det fanns i tidigare versioner) men det är alltså bara att skapa en mapp "en" och lägga in en textfil med korrekt format och egna shortcuts.

Lite bökigt men bättre än inget alls.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto