Annons

Lightroom kan sortera mappar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad gäller presentationer är jag helt med Anders. Då ska du inte behöva kopiera något från din originalstruktur, du behöver bara göra ett urval (collection). Sedan kan du om du vill exportera ditt urval och välja om du vill döpa de exporterade filerna efter någon annan namnstandard. Jag tycker att collections är trevligt, men lite för internt för LR så det är trevligt att ha kvar mappar med gamla exporterade presentationer som t.ex. icke LR kompatibla familjemedlemmar kan titta på med valfri mjukvara.

Varför skall du flytta filerna?

I Lightroom, skapa en collection - med virtuellla kopior om du vill. Grunda ditt bildspel, webpresenation eller vad du nu vill ha på denna collection.

OM - filerna skall lämna din dator går det förstås att vid export-tillfället döpa om dem på lämpligt sätt, allt efter behov.

Jag vill inte stånga mig blodig för att försvara min ståndpunkt. Visst kan det finnas motiv för att döpa om sina filer, men det är absolut inte en nödvändighet.

Nja.... LR's "folder-view" är ju densamma som operativsystemets mappstruktur. LR skapar inga egna mappar. LR använder de mappar som operativsystemet tillhandahåller. LR's katalog/bilbiotek/databas innehåller pekare som säger var varje bild finns lagrad.

Nej, visst är det folderview. Men LR läser fortf från databasen där tumnaglarna och metadatan lagras.

Man bestämmer storleken på previews i inställningarna och det är denna tumnagel som läses av. Sjävla filen läses endast vid redigering, eller inzoomning. Men är man som jag och sparar 1:1 preview som aldrig slängs så kommer databasen inte läsa av filen förrän man gör nya andringar i DEVELOP modulen.

Titta på LR mapp. Den är gigantisk stor där den sparar justeringar odyl. klart beroende på mängden filer man har i biblioteket samt hur stora previews man valt och man slänger dessa då och så. Sånt bestämmer man i inställningar som sagt.

En annan sak om man vill optimera bibliotek och flödet är att inte skapa xmp filer för då skriver den ju till HD:n hela tiden samt inte välja spara nya metadata i själva originalfilen.

/Stefan

Jag tycker att collections är trevligt, men lite för internt för LR så det är trevligt att ha kvar mappar med gamla exporterade presentationer som t.ex. icke LR kompatibla familjemedlemmar kan titta på med valfri mjukvara.

Absolut, jag har också mappar som ligger utanför min Lightroom struktur som innehåller exporterade bilder. Det kan t ex vara mappar på vår hemma NAS där resten av familjen kan kolla på senaste kattbilderna! ;)

Nej, visst är det folderview. Men LR läser fortf från databasen där tumnaglarna och metadatan lagras.

Man bestämmer storleken på previews i inställningarna och det är denna tumnagel som läses av. Sjävla filen läses endast vid redigering, eller inzoomning. Men är man som jag och sparar 1:1 preview som aldrig slängs så kommer databasen inte läsa av filen förrän man gör nya andringar i DEVELOP modulen.

Titta på LR mapp. Den är gigantisk stor där den sparar justeringar odyl. klart beroende på mängden filer man har i biblioteket samt hur stora previews man valt och man slänger dessa då och så. Sånt bestämmer man i inställningar som sagt.

En annan sak om man vill optimera bibliotek och flödet är att inte skapa xmp filer för då skriver den ju till HD:n hela tiden samt inte välja spara nya metadata i själva originalfilen.

/Stefan

Ja? Allt detta vet jag. Så jag förstår inte riktigt vad du vill säga?

Bra initiativ! Jag har själv börjat på någon liknande men orkar aldrig komma vidare.

Hann inte läsa allt nu men rent spontant tycker jag formatet är lilte svårläst. Tydligare och kortare stycken vore att föredra.

Mvh
Anders

Jag vet, det är som sagt "work in progress" och just nu är det bara ett enkelt sätt att få ut lite text på nätet som jag kan länka till, t.ex. vid frågor om LR. Så småningom ska det snyggas till mer, kompletteras med bidler o.s.v. och läggas på min riktiga hemsida.

Ja? Allt detta vet jag. Så jag förstår inte riktigt vad du vill säga?

Att det inte är fel att ha fler än 1000 bilder i en mapp då LR inte bryr sig ett dugg om var de fysiskt befinner sig förutom när man arbetar med dom och då kan man alltså ändå välja att den inte ska bry sig om att läsa från filsystemet.
Ifrågasatte bara detta egentligen. Och egentligen så behöver filerna inte ens vara online för att kunna jobba med dom.
Och mappstrukturen i filssystemet fattar jag för jag använder fortf den och den innehåller tusentalsbilder i en enda mapp beroende på uppdrag och enda anledningen jag har mappstrukturen kvar är att kunna döpa katalogen till ex "2012-02-10 - Pappas 50 års fest" för nyckelordet "Pappas 50 års fest" vill jag inte ha.
Men TS hade hulleochbuller i sin ordning och dubletter överallt så jag antar att han inte ha en fin struktur redan så då kan man försöka vara nymodig och försöka inkorporera hur LR är tänk att vara. Matt Kloskowski förespråkar detta, men han har också från början ordning och reda sedan flera år tillbaka så det blir alltså merarbete.

/Stefan

Senast ändrad:
Vi tänker uppenbarligen olika. Och det är helt OK. Det gäller att var och en hittar ett arbetsflöde som passar en själv.

Även om jag egentligen inte använder mappstrukturen i operativsystemet så gillar jag att ha ordning och reda, och använder därför en datumbaserad struktur enligt ÅÅÅÅ/MM/DD. Från första början hade jag inte det, utan lade bilder i mappar efterhändelse, men jag har faktiskt gjort det manuella jobbet att flytta dem till rätt datummapp.

Bilder från pappas 50-årsfest märker jag dessutom just med nyckelordet "Pappas 50-årsfest". Eftersom jag tycker nyckelord är en av LR's styrkor så använder jag i princip nyckelord till allt.

Men TS hade hulleochbuller i sin ordning och dubletter överallt så jag antar att han inte ha en fin struktur redan så då kan man försöka vara nymodig och försöka inkorporera hur LR är tänk att vara. Matt Kloskowski förespråkar detta, men han har också från början ordning och reda sedan flera år tillbaka så det blir alltså merarbete.

/Stefan

Genom att använda Lightrooms funktion för att kopiera filerna till en kronologisk struktur så kan TS skapa den ordning som han faktiskt eftersträvar. När kopieringen väl är utförd går det att i lugn och ro gå igenom den struktur som skapas och radera dubletter och versioner som inte behövs (i den mån LR inte klarat av det automatiskt).

Om filerna kopieras och döps om till en och samma mapp försvåras det arbetet anser jag. Tänk om TS redan har namngivit filer typ "Julfesten på Operakällaren"? Om han då väljer att importera alla blder till en och samma mapp kommer bilderna att få namn typ "2011-12-20 bild nr 1234", alltså riskerar han förlora information som nu kan finnas i filnamnet (går förstås att lösa) men det kommer att bli svårare att jobba sig igenom en mapp än en mappstruktur.

Koslowski är bra men när det gäller hur man hanterar filer och diskar har han haft fel förr. Att lägga alla filer i en mapp är helt enkelt ingen bra idé. Säg att du vill kolla bilderna utanför LR med utforskaren, då ÄR det en nackdel med 35000 bilder i en och samma mapp!

Jag håller inte alls med om att LR är designat för att lägga alla bilder i en mapp. Tvärtom innehåller ju programmet massor av funktioner som underlättar att organisera filerna i olika mappar. Programmets ryggrad är library modulen och den bygger på en traditonell mappstruktur.

Funderar på att lägga till fler nyckerord som typ "Pappas 50 årsfest" men får ta det en dag så man har GOTT OM TID. ;)
Bra med nyckelord. Hemligheten att orka göra det är att göra det ofta så det inte är på så många bilder för då tröttnar man snabbt och tänker "Tar det imorgon, eller nästa import"

/Stefan

Genom att använda Lightrooms funktion för att kopiera filerna till en kronologisk struktur så kan TS skapa den ordning som han faktiskt eftersträvar. När kopieringen väl är utförd går det att i lugn och ro gå igenom den struktur som skapas och radera dubletter och versioner som inte behövs (i den mån LR inte klarat av det automatiskt).

Om filerna kopieras och döps om till en och samma mapp försvåras det arbetet anser jag. Tänk om TS redan har namngivit filer typ "Julfesten på Operakällaren"? Om han då väljer att importera alla blder till en och samma mapp kommer bilderna att få namn typ "2011-12-20 bild nr 1234", alltså riskerar han förlora information som nu kan finnas i filnamnet (går förstås att lösa) men det kommer att bli svårare att jobba sig igenom en mapp än en mappstruktur.

.

Man kan välja att döpa "Datum - filnamn" Så gör jag. Då riskerar men heller inte krockar med likadana kameraspecifika filnamn.
Men du har rätt att man kan ju låta LR ordna upp det och så kan man en annan ordning inuti LR.

/Stefan

Funderar på att lägga till fler nyckerord som typ "Pappas 50 årsfest" men får ta det en dag så man har GOTT OM TID. ;)
Bra med nyckelord. Hemligheten att orka göra det är att göra det ofta så det inte är på så många bilder för då tröttnar man snabbt och tänker "Tar det imorgon, eller nästa import"

/Stefan

Eller så lägger man upp sina nyckelord lite smart strukturerat med hierarkier, så att man kan använda närvaro eller frånvaro av nyckelord som sökbegrepp i Smart Collections. På så sätt kan man hålla reda på hur långt man kommit med alla bilder automatiskt. Och man kan då tilldela nyckelord inom olika kategorier lite när man vill, och ändå ha en automatisk kontroll på var man är i flödet.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto