erro.se
Aktiv medlem
Jag har påbörjat en del "artiklar" angående LR, bl.a. http://sprng.me/cnm7e
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Varför skall du flytta filerna?
I Lightroom, skapa en collection - med virtuellla kopior om du vill. Grunda ditt bildspel, webpresenation eller vad du nu vill ha på denna collection.
OM - filerna skall lämna din dator går det förstås att vid export-tillfället döpa om dem på lämpligt sätt, allt efter behov.
Jag vill inte stånga mig blodig för att försvara min ståndpunkt. Visst kan det finnas motiv för att döpa om sina filer, men det är absolut inte en nödvändighet.
Nja.... LR's "folder-view" är ju densamma som operativsystemets mappstruktur. LR skapar inga egna mappar. LR använder de mappar som operativsystemet tillhandahåller. LR's katalog/bilbiotek/databas innehåller pekare som säger var varje bild finns lagrad.
Jag har påbörjat en del "artiklar" angående LR, bl.a. http://sprng.me/cnm7e
Jag tycker att collections är trevligt, men lite för internt för LR så det är trevligt att ha kvar mappar med gamla exporterade presentationer som t.ex. icke LR kompatibla familjemedlemmar kan titta på med valfri mjukvara.
Nej, visst är det folderview. Men LR läser fortf från databasen där tumnaglarna och metadatan lagras.
Man bestämmer storleken på previews i inställningarna och det är denna tumnagel som läses av. Sjävla filen läses endast vid redigering, eller inzoomning. Men är man som jag och sparar 1:1 preview som aldrig slängs så kommer databasen inte läsa av filen förrän man gör nya andringar i DEVELOP modulen.
Titta på LR mapp. Den är gigantisk stor där den sparar justeringar odyl. klart beroende på mängden filer man har i biblioteket samt hur stora previews man valt och man slänger dessa då och så. Sånt bestämmer man i inställningar som sagt.
En annan sak om man vill optimera bibliotek och flödet är att inte skapa xmp filer för då skriver den ju till HD:n hela tiden samt inte välja spara nya metadata i själva originalfilen.
/Stefan
Bra initiativ! Jag har själv börjat på någon liknande men orkar aldrig komma vidare.
Hann inte läsa allt nu men rent spontant tycker jag formatet är lilte svårläst. Tydligare och kortare stycken vore att föredra.
Mvh
Anders
Ja? Allt detta vet jag. Så jag förstår inte riktigt vad du vill säga?
Men TS hade hulleochbuller i sin ordning och dubletter överallt så jag antar att han inte ha en fin struktur redan så då kan man försöka vara nymodig och försöka inkorporera hur LR är tänk att vara. Matt Kloskowski förespråkar detta, men han har också från början ordning och reda sedan flera år tillbaka så det blir alltså merarbete.
/Stefan
Genom att använda Lightrooms funktion för att kopiera filerna till en kronologisk struktur så kan TS skapa den ordning som han faktiskt eftersträvar. När kopieringen väl är utförd går det att i lugn och ro gå igenom den struktur som skapas och radera dubletter och versioner som inte behövs (i den mån LR inte klarat av det automatiskt).
Om filerna kopieras och döps om till en och samma mapp försvåras det arbetet anser jag. Tänk om TS redan har namngivit filer typ "Julfesten på Operakällaren"? Om han då väljer att importera alla blder till en och samma mapp kommer bilderna att få namn typ "2011-12-20 bild nr 1234", alltså riskerar han förlora information som nu kan finnas i filnamnet (går förstås att lösa) men det kommer att bli svårare att jobba sig igenom en mapp än en mappstruktur.
.
Funderar på att lägga till fler nyckerord som typ "Pappas 50 årsfest" men får ta det en dag så man har GOTT OM TID.
Bra med nyckelord. Hemligheten att orka göra det är att göra det ofta så det inte är på så många bilder för då tröttnar man snabbt och tänker "Tar det imorgon, eller nästa import"
/Stefan