Annons

Lightroom kan inte läsa vissa raw-filer

Produkter
(logga in för att koppla)

MimmisPluto

Medlem
Jag har ett skumt problem med Lightroom, det kan helt plötsligt inte läsa vissa raw-filer. det rör sig om rätt många bilder så jag får lite lätt panik över detta...

Det handlar om 3 mappar med överförda raw från min D800. För att spara diskutrymme så rensade jag bort alla jpg-filerna innan jag provade att importera. Kan det ha med saken att göra?
LR ser inte ens filerna i sitt eget katalogsystem, mapparna är angivna i ljusgrått och med filinnehåll "0". Vad betyder det?

Felmeddelandet jag får dåå jag försöker importera är:
"The file is from a camera which is not recognized by the raw format support in Lightroom."

Nån som kan komma med goda råd?

Jag har ett skumt problem med Lightroom, det kan helt plötsligt inte läsa vissa raw-filer. det rör sig om rätt många bilder så jag får lite lätt panik över detta...

Det handlar om 3 mappar med överförda raw från min D800. För att spara diskutrymme så rensade jag bort alla jpg-filerna innan jag provade att importera. Kan det ha med saken att göra?
LR ser inte ens filerna i sitt eget katalogsystem, mapparna är angivna i ljusgrått och med filinnehåll "0". Vad betyder det?

Felmeddelandet jag får dåå jag försöker importera är:
"The file is from a camera which is not recognized by the raw format support in Lightroom."

Nån som kan komma med goda råd?

Har du uppdaterat LR så att NEF-filerna kan läsas av LR?

Minneskort

har du filerna kvar på minneskort? Kan du importera dem på nytt? Fotograferade du i både RAW och Jpeg vid tillfället? Är ändelsen på RAWfilerna oförändrade? Kan du kopiera filerna (om de syns i utforskaren) till nya mappar, och ange att Lightroom ska söka i de nya mapparna. Jag använder inte Lightroom ska tilläggas. Annars kan du eventuellt öppna dem i Picasa, och därefter till Photoshop?

har du filerna kvar på minneskort? Kan du importera dem på nytt? Fotograferade du i både RAW och Jpeg vid tillfället? Är ändelsen på RAWfilerna oförändrade? Kan du kopiera filerna (om de syns i utforskaren) till nya mappar, och ange att Lightroom ska söka i de nya mapparna. Jag använder inte Lightroom ska tilläggas. Annars kan du eventuellt öppna dem i Picasa, och därefter till Photoshop?

-Dessvärre har jag inte kvar bilderna på minneskortet så jag kan inte importera dem igen.
-Jo, fotade med både Jpg och NEF, men slängde de flesta jpg-kopiorna då jag hade ont om plats på disken.
-Har inte ändrat namnen på filerna heller.
-Har provat att flytta filerna, byta namn men inget hjälper
-Picasa ser däremot filerna, men inte Preview som i vanliga fall kan läsa dem.
-Bridge och Photoshop på en annan dator kan hitta filerna dock...

Kan detta vara någon bugg, eller har jag någon märklig inställning i LR som aktiverats av misstag. Jag är ny användare kan tilläggas.

En tanke

En osökt tanke... jag använder inte LR och kan ha fel. Kan möjligtvis LR ha läst in både RAWfilen och Jpegfilen vid import? När du därefter raderade Jpegfilerna (utforskaren?), uppstod eventuellt ett läsfel i LRmapparna? Eftersom både Picasa och andra datorer kan läsa in filerna, verkar problemet enbart vara ett läsfel. Dina bilder är sålunda oskadade, men din nuvarande LR kan inte tolka dem längre:) Kan du öppna filerna från Picasa till LR (högerklicka på respektive bild och välj "öppna med..."

Du menar till en senare version? Nej, men den kan ju läsa andra nef-filer från samma kamera som jag laddat över.

Vilken version av Lightroom har du?

Är du verkligen säker på att det är RAW-filer som LR kan läsa från din D800, det kanske är JPG?

Jag har inte koll på Nikon men stöd för D800 borde väl bara finnas i senaste versionen av LR (4.1)?

Vilken version av Lightroom har du?

Är du verkligen säker på att det är RAW-filer som LR kan läsa från din D800, det kanske är JPG?

Jag har inte koll på Nikon men stöd för D800 borde väl bara finnas i senaste versionen av LR (4.1)?

Hmm, där sa du något Anders...
Jag har fotat rätt mycket sen jag köpte 800:an men när jag tänker tillbaka faktiskt ännu inte framkallat något i LR från den! Bilderna har legat på vänt i datorn och jag har bara tagit för givet att det har funkat förut, men det var nog bara från gamla kameran :)

Kör LR 3 för övrigt.

Ska försöka ragga tag på LR4.1 och se vad som händer!

En osökt tanke... jag använder inte LR och kan ha fel. Kan möjligtvis LR ha läst in både RAWfilen och Jpegfilen vid import? När du därefter raderade Jpegfilerna (utforskaren?), uppstod eventuellt ett läsfel i LRmapparna? Eftersom både Picasa och andra datorer kan läsa in filerna, verkar problemet enbart vara ett läsfel. Dina bilder är sålunda oskadade, men din nuvarande LR kan inte tolka dem längre:) Kan du öppna filerna från Picasa till LR (högerklicka på respektive bild och välj "öppna med..."

Det var lite den tanken jag också fick, men min sambos dator kan läsa filerna i både Bridge och Camera Raw. En väldig lättnad att bilderna inte är kapputtski för alltid! :)

ViewNX2 som följde med min D800 klarar också av att läsa filerna!
Tror svaret kan ligga i Anders svar om att min LR är för gammal och helt enkelt inte kan läsa filerna från min nya kamera. (Jag trodde att jag framkallat bilder från min 800 men det har jag vid närmare eftertanke nog faktiskt inte gjort).

Högerklickar jag på en nef-bild i Picasa får jag dessvärre inte upp LR som alternativ, endast PS och Nikons eget program - vilket funkar ungefär som LR.

LR3 kan inte hantera D800.

Så, du har hela tiden arbetat med JPG-filerna.

Edit: Nu ser jag att någon redan hann påpeka det uppenbara medan jag talade i telefon :)

Tusen tack för alla råd!

Skön insikt att inte alla bilderna är trasiga men lite fånigt att inte tänka på att jag faktiskt inte alls framkallat bilder från 800:an i LR utan att det var från gamla kameran :)

Får ta och skaffa fram LR4! Någon som har en till övers?

Eehhh.....Nikon D800 och en diskussion om att hitta genvägar för att uppgradera LR för ca 600 spänn. Låter ungefär som de som köpte en motorcykel för 200.000 och försökte pruta på moppehjälmar......

Herrejösses

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto