Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom interpolerar vid beskärning

Produkter
(logga in för att koppla)

mjelle

Aktiv medlem
Jag tycker crop-verktyget är riktigt bra i Lightroom, låsningen av proportioner är mycket praktisk. Idag upptäckte jag dock att Lightroom interpolerar bilden när man väljer "edit in Photoshop", även om man inte ändrat bildens storlek. Ska det vara så? Det är ju dåligt och helt onödigt. Bör man öppna filen i PS på något annat sätt?

Se den animerade gif-bilden för exempel. En är originalet, och två andra är två olika beskärningar. Samma upplösning, men en liten omräkning av pixlarna.

Det skiljer även lite i färg mellan dem, men bortse ifrån det.
 

Bilagor

  • lightroominterpolering.gif
    lightroominterpolering.gif
    2.3 KB · Visningar: 887
hmm, har inte tänkt på det innan.

Om du går in på Preferences och external editing så kan du välja upplösning. Varför man inte bara kan slå av interpoleringen är en fråga som du kanske ska ställa till Adobe.
 
Jag tycker crop-verktyget är riktigt bra i Lightroom, låsningen av proportioner är mycket praktisk. Idag upptäckte jag dock att Lightroom interpolerar bilden när man väljer "edit in Photoshop", även om man inte ändrat bildens storlek. Ska det vara så? Det är ju dåligt och helt onödigt. Bör man öppna filen i PS på något annat sätt?

Se den animerade gif-bilden för exempel. En är originalet, och två andra är två olika beskärningar. Samma upplösning, men en liten omräkning av pixlarna.

Det skiljer även lite i färg mellan dem, men bortse ifrån det.

Hur gick det, fick du svar någonstans?
 
Jag skickade en fråga till Adobe, men har inte hört nåt. Jag skickar ett mail till twip också nu, de brukar ju ha med en kille som jobbar med Lr.

Det är ju sämst med såna här gömda defekter, som förstör utan att man fattar det.
 
Men man kan ju beskära med fasta proportioner även i Photoshop, så ska man ändå dit och redigera kan man ju göra beskärningen där istället.
 
Jaha, kan man? Jag har bara sett att man kan välja mått som samtidigt ändrar bildstorlek. Men dels så är ändå beskärningen i Lightroom bättre, och dels så händer det även vid vanlig export från LR.

Beskärning som försämrar bildkvaliteten blir man ju inte så sugen på att använda.


Edit:
Jag kanske ska tillägga att jag kör version 2.0 ännu. Någon med 2.1 kanske kan kolla om detta redan skulle vara åtgärdat.
 
Senast ändrad:
Här är ett lite tydligare exempel på vad som händer. Detaljer smetas ut, väldigt lite, men det ska ju inte ske alls.
 

Bilagor

  • barr.gif
    barr.gif
    89.7 KB · Visningar: 560
Jaha, kan man? Jag har bara sett att man kan välja mått som samtidigt ändrar bildstorlek.
Japp, när du väljer det rektangulära markeringsverktyget så finns det en rullist i överkant där du kan välja fasta proportioner. Dessa kan du sedan ange själv. Jag tror du max kan skriva 999 i varje fält men det ger ju dig rätt många proportioner att välja från :)
 
Det är inte så att när du exporterar dom till CS så är det med de justeringar du gjort i LR som följer med?
Det enda LR gör om du skapar en kopia är att den sparar om den i TIFF format. Är den i JPG så kan man ju fixa till den i originalfilen.
Dessutom så får du tänka på att när den sparar om filen för CS så sparas den oftast i en annan färgrymd än cad originalet är i.

/Rommél
 
Jag fick mail idag från Adobe via Twip. Men bekräfta gärna problemet någon, eller motsatsen, så det inte bara är jag som har någon konstig inställning.
 
Testat nu på ett par bilder genom att skicka dom till CS och bara exportera som TIFF och återimportera dom till LR så att man kan jämföra sida vid sida... Inga pixelavvikelser här!

/Rommél
 
Jag har provat version 2.0 och 2.1 på två olika datorer, med flera olika bilder, och samma sak händer.

Du kom ihåg att beskära förmodar jag?
 
Oj, det glömde jag!
Ska testa NU!

Nope. fortfarande samma pixlar. Beskar den så pass mycket så att en ev uppförstoring i LR eller i andra program inte skulle ske.

Provade igen med en importerad jpg-bild.
Export via Edit i LR med 3 olika inställningar. En med 8 bits sRGB, en med 8 bits Profoto RGB och en med 16 bits Profoto RGB.
Ingen skillnad efter granskning i LR efter återimport av de beskurna bilderna.
Kanske skillnad på en RAW-fil?!?!?



/Rommél
 
Senast ändrad:
Jag har inte kört med rawfiler, då skulle man kunna förstå om det hände.

Mac kör jag med också, värt att nämna.
 
Senast ändrad:
Här kommer en förklaring/bortförklaring till varför Lightroom interpolerar vid t ex export. Se även länk nedan.

http://digitalmedia.oreilly.com/pub/a/oreilly/digitalmedia/2008/01/01/exporting-revealed.html?page=3

When Lightroom resizes for export (or, for that matter, for a print or web gallery) you don't get a choice of interpolation methods as you do with Photoshop or Photoshop Elements, where your choice is based on whether you are sampling up or down. What is Lightroom doing...and is it good? I asked Lightroom's "father," Mark Hamburg, and this is what he said:
"Lightroom is using a Lanczos kernel interpolation method. But the really big difference is it resamples in linear space. Depending on the image, this can create a huge difference. For example, with a Photoshop resampling, if you look closely, you can see a darkening around edges, because Photoshop doesn't generally work in linear.

Which results one likes for resampling are in part a matter of taste and also depend on the image content. In general, Lightroom should be at least as good as Photoshop and in some cases such as upsampling it should be clearly better."
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.