Annons

Lightroom igen

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik183

Aktiv medlem
Mycket Lightroom för mig nu. Kan jag ändra sidförhållandet på bilder vid export utan att beskära dem till önskat sidförhållande med beskärningsverktyget? Jag vill alltså förvanska dem till det sidförhållande jag vill ha.

Vill du alltså förändra bildens proportioner? Så att du t.ex. får korta och tjocka människor? Nej, det går inte vad jag vet.

Där du ställer in export-reglerna kan du ju välja bredd*höjd, borde väl vara det du söker. Hoppas jag.

Där du ställer in export-reglerna kan du ju välja bredd*höjd, borde väl vara det du söker. Hoppas jag.

Om du menar dialogfönstret för export så funkar det inte att skriva in andra proportioner än bilden redan har. Valfria pixelvärden för sidförhållandena går visserligen skriva in, men den exporterade bilden behåller ändå sina proportioner.

Om du menar dialogfönstret för export så funkar det inte att skriva in andra proportioner än bilden redan har. Valfria pixelvärden för sidförhållandena går visserligen skriva in, men den exporterade bilden behåller ändå sina proportioner.

Ok, har inte testat så det visste jag inte.

För att stilla min nyfikenhet. Varför vill du förvanska/stretcha bilderna?

Jag exporterar bilder från Lightroom som jag sedan vill göra timelapsefilm av i formatet 1280x720. Jag har fått för mig att jag inte vill beskära i bilderna till det utsnittet, då jag tycker det kan förstöra den komposition jag gav bilderna vid fotograferingen. Bättre då att stretcha bilderna till det formatet tycker jag, då kommer allt med. Dessutom för det jag fotograferar (stjärnhimlen/norrsken) är ofta ett kraftigt vidvinkel att föredra, synd då att beskära bort en del av vyn på höjden pga det långsmalare formatet. Nu innehåller videoprogrammet en lättanvänd resizefunktion, men bättre hade ju varit att göra detta direkt i Lightroom vid exporten. Att proportionerna då förändras känns inte viktigt för de motiv jag fotograferar.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto