Tack för era svar! Jag vet inte om ni missförstod mig eller om det är jag, som inte förstår.
Jag tror i alla fall, att jag hittat förklaringen och att skadan inte är så stor som jag först befarade. Problemet var, att jag helt saknade C-disken i Lightrooms panel när jag fick igång datorn igen. Att hitta bildfilerna på C-disken eller på den nya disken var inga problem men jag ville ha med det arbete jag lagt ner på filerna i den här katalogen. Den enda förklaring jag kan hitta är, att jag av misstag kastat bort mappen i ett tidigare skede och att det hela inte hade något med den nya hårddisken eller de kopierade bildfilerna att göra, vilket det ju rimligen inte borde ha. Jag använder sällan mappstrukturen Lightroom och kan därför ha missat misstaget tidigare men eftersom jag nu skulle stämma av mappstrukturer och sökvägar upptäckte jag det.
För att ändå förklara ytterligare: C-diskens bilder (mestadels gamla) kopierades till en ny hårddisk, som infogats i datorn. Vi kallade den O. Förutom C-disken finns en intern E-disk, som jag också har bilder på. Dessutom har jag externa hårdiskar, som för tillfället är urkopplade men allt verkade funka när jag testade.
För att komplicera det hela ytterligare, så har jag två versioner av Lightroom. När jag köpte Lr 6 i våras, hade jag inte tid att lära mig hur jag skulle flytta över kataloguppgifterna från 3:an till 6:an, så jag behöll min gamla version av Ligthroom, som jag jobbat med parallellt. Just nu betyder det i alla fall, att det mesta fanns kvar på 3:an, vilket var en räddning men det är troligen inte optimalt med 2 versioner. En del av de gamla bildera hade jag importerat också till 6:an och det är dessa jag saknar. Jag har utan att lyckas försökt ta in den gamla katalogen i 6:ans men kan leva med att ha båda versionerna ett tag till. Det har inte högsta prioritet just nu.
Nu håller jag på, att ändra Lightrooms sökvägar till de flyttade bilderna och försöker samtidigt 'sanera' bland mina bilder i ett arkiv, som är tämligen rörigt. För stunden gäller min största fråga, varför jag inte lyckas ta bort bilder på hårddisken via Lightroom. Arkivet är stort och många bilder skulle med lätthet kunna undvaras. Jag har också lagt ner en massa tid under det gångna året på att rensa. Det är bara det, att medan bilderna försvunnit från Lightroom när jag tagit bort dem därifrån, så har jag upptäckt, att många av dem finns kvar på hårddisken. När jag nu försöker rensa upprepas det gång på gång. Jag markerar den bortvalda bilden med x (eller använder alternativet Ta bort bild) och väljer att ta bort bilderna från disk. Bilderna försvinner från Lightroom men när jag kollar hårddisken ligger de kvar där. Det betyder, både att jag under året lagt ner massor av tid i onödan och vad värre är, att hårddisken fyllts på men inget eller i alla fall inte allt rensats bort. Nu vet jag heller inte hur jag ska avgöra vilka bilder, som eg. är bortsorterade (med möda). Eftersom jag nu går genom mapparna en och en i samband med att jag ändrar sökvägarna i Lightroom, för att inte tappa bort något, hade det ju varit bra om jag kunde röja lite samtidigt. Men det går alltså trögt. Ibland funkar det men lika ofta ligger bildfilerna kvar. Än så länge har det handlat om gamla jpg-filer men när jag kommer till årets rawfiler blir det värre. Dels för att det är än mer viktigt att gallra och dels för att det är svårt att se i utforskaren vad som inte borde finnas kvar, om jag inte vill sitta och jämföra filbeteckningarna...
Jag har nu sett, att några av mapparna varit markerade som skrivskyddade , vilket jag klickat bort men det hjälper inte. Det går att ta bort filerna direkt från mapparna i Utforskaren men det är ett ogörligt arbete, eftersom jag då måste dubbelchecka mot Lightroom hela tiden. Sorteringsfunktionen är en av Lightrooms tillgångar, som jag inte vill vara utan.
Det här är ju en helt annan fråga än den ursprungliga men jag hoppas på hjälp ändå.
Med vänlig hälsning
Eva